Pure Belgische game-ontwikkelaars zijn een zeldzaamheid, hoewel tegenwoordig steeds meer indie ontwikkelaars van Belgische origine tevoorschijn beginnen te komen. De Belgische indie ontwikkelaar I-illusions vond dat het tijd was om het tij te keren en brengt ons hun zeer indrukwekkende platformer, Element4l.

Alle natuurelementen in één game

Veel verhaal moet je niet verwachten in Element4l, maar een verhaal is niet altijd noodzakelijk, en dat bewijst deze game. Net als in veel puzzelgames kruip je ook hier in de huid van een entiteit en moet je deze leiden naar de uitgang van de map. Maar dan komt de leuke twist van Element4l, diezelfde entiteit bestaat uit de vier natuurelementen: Lucht, Aarde, Water en Vuur. Door gebruik te maken van de eigenschappen die elk van deze elementen bevatten, moet je jouw grappig wezentje voorbij hindernissen zien te krijgen om zo het einde van de map te bereiken.

Elk natuurelement heeft zijn persoonlijke eigenschap. Zo kun je Lucht gebruiken om in de lucht te zweven, Water om een ijsblokje te worden en over de grond te schuiven, Aarde doet je sneller omlaag vallen wanneer je in de lucht bent, en met Vuur krijg je een korte boost om snelheid te krijgen en kun je ook gebruiken om van richting te veranderen. Verwar dit principe echter niet dat je de elementen zelf beheerst, want dat is nochtans niet het geval. Jouw entiteit neemt de vorm aan die bij dat betreffende element hoort; Water is dus een ijsblokje om even een voorbeeld te noemen.

Toch is het gebruik van deze elementen niet helemaal zonder risico, want ze hebben allen ook hun eigen zwakheden. Zo kun je de grond enkel raken met Water en Aarde, want Lucht (een luchtbel als vorm) zal ontploffen bij het aanraken van de grond of een muur, terwijl Vuur (een vuurbol) zal doven wanneer het iets aanraakt. Eén foutje en je bent er geweest, waardoor je teruggaat naar de laatste checkpoint. Deze checkpoints bevinden zich gelukkig niet al te ver van de plaats waar je bent “gestorven”, zodat je niet steeds heel de puzzel opnieuw moet doen.

GameSnackBE-Element4l-Screenshot-01

Eenvoud leidt tot frustratie?!

Deze tussentitel kan uit twee verschillende opzichten bekeken worden: of de game is zo simpel dat het geen uitdaging vormt en dit op je zenuwen werkt, of dat de game zo eenvoudig klinkt, maar zo verdomd moeilijk is, waardoor je enorm gefrustreerd raakt op momenten. Wel, geloof ons als we zeggen dat het absoluut de tweede kijk is, want ook wij hebben met momenten echt ons keyboard tegen de monitor willen smijten. Waarom ons keyboard? Omdat je enkel de vier pijltjestoetsen nodig hebt om je te kunnen voortbewegen in deze wereld.

Om levels te doorkruizen moet je de juiste knoppen op het juiste moment indrukken om te zorgen dat je entiteit in staat is om het einde van het level te bereiken. Van zodra je beseft dat je de verkeerde knop hebt ingedrukt, is het praktisch al te laat, je ziet ofwel je entiteit de pletter vliegen tegen de grond of muur, ofwel verlies je al jouw opgebouwde snelheid waardoor je in een hulpeloze plek belandt en zelfvernietiging jouw enige terugkeer is naar de checkpoint. De checkpoints zijn in Element4l echt een geschenk from the Gods themselves!

“Maar hoe kan dat nu allemaal zo moeilijk zijn als je de vier natuurelementen aan je zijde hebt?” horen we je al afvragen. Als je continu deze elementen zou kunnen gebruiken, wordt de game een lachertje. Daarom dat er nog een mechanisme is ingebouwd om de gameplay extra pikant te maken: Energy. Je start met een hele ring aan energie, die steeds mindert wanneer je van element verandert. Dit voorkomt het gebruik van element spamming om jouw momentum te behouden, waardoor je zorgvuldig moet plannen hoe en wanneer je van element verandert. Vrees niet, deze energiemeter vult zich stilletjes aan vanzelf, of je kunt zogenaamde Soul Sparks verzamelen, die jouw metertje een flinke oplaadbeurt geven.

GameSnackBE-Element4l-Screenshots-01

Prachtige combo van visuals en muziek

De gameplay durven we nu al uniek te noemen, maar dan hebben we het nog niet gehad over het grafische aspect en de audio. I-illusions heeft het blijkbaar goed onder de knie om spelers te verrassen met hun visuals en muziek! Terwijl de elementen slechts vier basisvormen hebben en niet veel eisen qua visuele details, zijn de landschappen die je doorkruist heel erg mooi en zeer goed afgewerkt. De combinatie van de pastelkleuren compenseren de stevige zwarte kleur van het terrein waar je jouw avontuur beleeft, echt prachtig! Met momenten doet ons dit denken aan een combinatie van Journey en Limbo; de kleurrijke pracht van Journey en de mysterieuze atmosfeer van Limbo.

Deze prachtige landschappen gaan gepaard met een heerlijke soundtrack, die gecreëerd zijn door Mind Tree. De muziek ondersteunt het spel in plaats van alleen een leuk achtergronddeuntje te zijn. De soepele zachte tinten zorgen voor een geweldige muzikale begeleiding, waardoor ze perfect overeenkomen met de toon van het avontuur. Zo zal de muziek veranderen tijdens moeilijke of snelle gedeeltes in de omgeving, en terug rustiger worden wanneer je zojuist een frustrerende hindernis hebt overleefd.

GameSnackBE-Element4l-Screenshot-03

We zijn allen vertrouwd met de natuurelementen Lucht, Aarde, Water en Vuur, die deel uitmaken van ons leven. Echter zijn we nooit verbaasd als we ijs zien smelten of wanneer vuur sterker wordt door de wind, en toch is dit precies waar Element4l in slaagt: het verrast je. Het neemt je mee op een onverwachte prachtige reis waar je zelf de vier natuurelementen moet leren beheersen om het doel te bereiken. De combinatie van gameplay, visuals en muziek leiden Element4l tot één van de meest fascinerende games van dit jaar!

Civilization V trailer toont ons nieuwe handelsroutes