Wil je de definitie van waanzin kennen? Of wil je simpelweg weten of deze game iets voor jou is? Lees dan nu onze review.

Jason, zijn twee broers en enkele vrienden zijn op vakantie op een eiland in de Stille Oceaan. Omdat het een groepje waaghalzen zijn, horen hier natuurlijk gevaarlijke activiteiten bij. Zo gaan Jason en zijn bende skydiven, maar deze activiteit loopt jammer genoeg minder goed af dan ze hadden kunnen hopen. Ze landen namelijk allemaal op verschillende delen van het eiland, delen die bezet zijn door piraten. Ze worden gevangen genomen door hun leider: Vaas. Deze naam mag dan wel grappig klinken, maar Vaas is een koelbloedige moordenaar en deinst er niet voor terug om iemand zonder reden een kogel in het hoofd te jagen. Koelbloedig, krankzinnig en enorm gestoord, maar ook niet stom. Vaas wil losgeld eisen voor zijn gevangenen en ze achteraf toch verkopen. Ondanks de strenge bewaking slaagt Jason erin te ontsnappen en zo begint hij aan een avontuur op zoek naar een manier om zijn vrienden te redden.

GamesnackBE-Far-Cry-3-Screenshot-01

Niets is perfect zou men kunnen zeggen, maar dan heeft deze persoon zeker het verhaal van Far Cry 3 niet kunnen beleven. Van het begin tot het bittere einde hingen we aan onze monitor vast en tot late uren in de nacht hebben we door gegamed. Wie er snel door gaat, heeft de game af in een kleine 12 tot 15 uur, maar als je echt alles zoekt en alle zijmissies wilt voltooien mag je deze tijd al snel verdubbelen. Far Cry 3 is gewoon een game die je niet zomaar laat liggen: eens je ermee begint, speel je deze gewoon uit!

In grote lijnen volgt Far Cry 3 de gameplay van Far Cry 2 enorm op. Veel dingen zijn hetzelfde gebleven en slechts een klein aantal nieuwigheden werden geïntroduceerd, maar vinden wij dit erg? We dachten het niet! Zo bevinden we ons zoals in Far Cry 2 opnieuw in een jungle die vrij te verkennen is. Deze is natuurlijk veel exotischer en dichter. Met dichter bedoelen we dan de gewassen, het zal minder vaak voorkomen dat je in open lucht bent, dan dat je in de schaduw van de bomen rondloopt. Deze jungle is natuurlijk niet zonder gevaren, want niet enkel de piraten zijn vijandig. Van dieren zoals een everzwijn moet je het niet al te snel op een lopen zetten, maar pas toch maar op van beesten zoals de bruine beer, de tijger of zelfs de haai. Bij gebrek aan zwaar geschut zijn het meestal de viervoeters die zegevieren.

Deze dieren kun je na het doden à la Red Dead: Redemption villen. Met de huiden kun je dan zaken zoals een grotere rugzak, portefeuille of  pijlenkoker maken. Naast het villen van dieren kun je doorheen deze jungle ook zoeken naar planten. Met hun blaadjes kun je medicijnen en andere injecties samenstellen. Met deze injecties kun je onder andere healen, langer onder water blijven en dieren afstoten, zodat je er veilig langs kunt glippen.

GamesnackBE-Far-Cry-3-Screenshot-03

Natuurlijk heb je zoals hierboven vermeld wapens nodig om de gevaren in de jungle te overleven. Deze zijn er in alle kleuren en bij de meesten heb je de mogelijkheid om er attachments aan vast te maken, zoals silencers, scopes en grotere clips. Ga als een echte jager met een sniper de jungle in, of wil je het op een stillere manier aanpakken? Koop dan een boog en maak jacht op dieren zoals men dat vroeger deed. Hiernaast hebben we natuurlijk ook wapens zoals assault rifles, side-arms, launchers en explosieven. Pas wel op waar je jouw molotov cocktail gooit, want net zoals in het echt zal vuur zich spreiden. Deze wapens zijn te verkrijgen tegen een prijsje, of gratis als je genoeg zendmasten online gebracht hebt. Deze zijn verspreid in de wereld van Far Cry 3 en valt te vergelijken met de torens in Assassin’s Creed 2: eens vrijgespeeld heb je een overzicht van de map.

Wat ook niet nieuw is in de reeks zijn voertuigen, maar wel het aantal verschillende soorten. Wie liever geen fast-travel gebruikt, kan altijd in een auto stappen en er de aardewegen mee onveilig maken. Maar auto’s zijn niet de enige vervoersmiddelen. Zo hebben we quads, boten, deltavliegers en zelfs jouw eigen wingsuit. Echter, als je wilt vliegen zal je in het begin beroep moeten doen op de deltavliegers, want het wingsuit krijg je pas wat later in de game.

GamesnackBE-Far-Cry-3-Screenshot-02

Het mooie aan deze game is het oog voor detail dat de ontwikkelaar ervoor gehad heeft. Botsen met de auto doet ons toch even voorover schudden en toen we een wietplantage moesten platbranden, zagen we dubbel van de intoxiderende rook. Andere voorbeelden zijn het neerstorten met het wingsuit als je beschoten wordt en haaien die je bijten en duwen als je ze in het water tegenkomt.

Graphics & audio

Voor de gamers die geilen op graphics en bij de minste grafische glitch in een hoekje gaan huilen, is Far Cry 3 dé perfecte game. De jungle ziet er werkelijk enorm goed uit en je hebt een dieptezicht van jewelste. Zelfs van op een hoge berg konden we nog activiteit bespeuren in de nederzetting aan de voet ervan. Dieren en mensen bewegen zo realistisch als maar kan. Het verbaast ons hoe Ubisoft zulke graphics op onze monitor kan toveren met zulke lage specs, want zelfs met een verouderd systeem van 3 jaar konden we Far Cry 3 op high draaien.

GamesnackBE-Far-Cry-3-Screenshot-04

Far Cry 3 op maximale settings.

Wat de geluiden betreft, een jungle is niets zonder zijn geluiden. Zelden zal het zich voordoen dat het helemaal stil is, want vogeltjes fluiten vrolijk in hun hoge bomen, tijgers brullen en mensen tieren als ze deze tegen het lijf lopen. Mocht het dan toch gebeuren dat de wereld dood is, dan wordt dit goed gemaakt door een mooie soundtrack.

Far Cry 3 is gewoon een game die iedere gamer moet gespeeld hebben. Van begin tot einde word je gewoon onder gedompeld in de grafisch prachtige wereld vol leven en krijg je wel meerdere keren een krop in de keel in het verhaal. Als het een tip mag wezen voor de PC-gamers onder ons: lichten uit, speel op een grote monitor, gebruik een headset en draai het volume omhoog en je kruipt echt in de huid van Jason Brody.

The Hunt Map Pack voor Medal of Honor Warfighter beschikbaar