Codemasters heeft met onder andere Colin McRae Rally (later Dirt), Micro Machines en FI video game series al een rijk verleden als het aankomt op race games. Aan deze oude bekenden wordt nu ook Grid 2 toegevoegd, een race game die belooft de brug te slaan tussen arcade en simulatie.

Van Zero to Hero

Om de race events wat aan elkaar te rijgen, doorloop je het traditionele verhaal van ‘zero to hero’. In het begin van je carrière verschijn je aan de startlijn met enkel je moeder als fan, maar gaandeweg verwerf je meer en meer volgelingen. Bij de start van het spel wordt de nadruk nog gelegd op de ‘buzz’ die je moet creëren via sociale kanalen als Youtube, maar al snel merk je dat bij elke overwinning simpelweg een aantal duizend extra fans zich achter je scharen.

Daarboven komt ook nog eens de fictieve World Series Racing, die zich wil profileren als het beste all-round racing event van de wereld. Om deze status te verwerven heb je natuurlijk geloofwaardigheid en een goede uitdager nodig. Hier kom jij op het toneel en het startschot van een reeks events en race-modi is gegeven!

Grid 2 - GameSnack

World Series Racing

Bij de start van je carrière heb je slechts keuze uit een handvol bolides, maar door het voltooien van Season’s en andere uitdagingen ontgrendel je extra auto’s. Deze auto’s zijn onderverdeeld in tiers en per tier zijn er zo een 15 tal wagens beschikbaar. Alle wagens zijn visueel aanpasbaar en kunnen ook voorzien worden van één of meerdere sponsor logo’s. Aan elke sponsor hangt een mini-opdracht, waarbij je extra volgers ontvangt bij het voltooien ervan. De echte tuner zal geen voldoening vinden in Grid 2, want buiten de uiterlijke kenmerken kan je niets aanpassen aan je bolide.

Naast de traditionele events van de World Series Racings, heb je nog keuze uit tal van andere race-modi, waaronder test drive, vehicle challenge, elimination, time attack en promo. Bij deze laatste is het bijvoorbeeld de bedoeling de toeschouwers waar te geven voor hun ticket. Je neemt plaats in een snelle wagen en vervult opdrachten, zoals het voorbijsteken van zoveel mogelijk wagens zonder deze te hinderen of eerste te eindigen in een race waarbij je tegenstanders over dezelfde wagen beschikken. Deze modi leunen wat meer aan bij de arcade kant, maar zorgen wel voor de nodige afwisseling tijdens de career mode.

Grid 2 race event

Race events – Grid 2

Arcade vs simulatie

Zoals in de inleiding reeds aangehaald vormt Grid 2 een combinatie tussen simulatie en arcade racing. De wagens hebben een goede wegligging en ook de handeling verschilt naargelang het type wagen. Wanneer je de juiste lijnen volgt en de bochten correct aansnijdt, ga je hier zeker voordeel uit halen. Haaks hierop staat het driften dat, wanneer correct uitgevoerd, geen snelheidsverlies in de bochten met zich meebrengt. Je merkt dat beiden invloeden aanwezig zijn. Een simulatie fan zal niet opgezet zijn met de arcade invloeden, maar omgekeerd lijkt die redenatie minder op te gaan.

Bij de start van je career maak je een keuze tussen twee verschillende schademodellen. Je kiest voor enkel visuele schade of voor een volledig schademodel. Het spreekt voor zich dat deze eerste optie geen invloed heeft op je rijstijl, maar bij een volwaardig schademodel gaat je wagen wel hinder ondervinden na de zoveelste crash in de vangrails. Het schademodel is vrij uitgebreid, waardoor afhankelijk van de impact van de crash je wagen afwijkt, wegslipt of verminderde prestaties levert.

De AI van je tegenstanders is vrij beperkt. Zo viel het ons op dat je tegenstanders steeds dezelfde lijn gaan proberen te volgen, ook al kom jij met hoge snelheid voorbijgestoken. De impact die hierop volgt is met momenten niet realistisch. Vaak ben jij degene die van de baan gereden wordt, terwijl het duel echt wel in je voordeel zou moeten uitdraaien.

Grid 2 - GameSnack

Sunset awesomeness

Grid oogt zeer mooi en haalt ook nog eens een vlotte framerate. Verschillende bekende steden functioneren als decor voor je race en één voor één zijn deze waarheidsgetrouw en voorzien van de nodige details. De graphics van Grid 2 komen het best tot zijn recht wanneer je bij ondergaande zon in een open parcours gaat racen. Meermaals week op deze tracks ons oog even af om van de omgeving te genieten.

Ook de wagens zijn voorzien van het nodige detail, maar moeten wel nog onderdoen voor andere concurrenten als Forza  of Gran Turismo. Waarschijnlijk ga je helemaal raar opkijken wanneer we je vertellen dat Grid 2 geen cockpit view heeft, een echt gemis.

Grid 2 prachtige decors

Prachtige decors – Grid 2

Multiplayer – RaceNet

Wanneer je je racing skills wilt delen met de wereld kan je aan de slag in het online gedeelte van Grid 2. Na het aanmaken van een RaceNet account betreed je het online gedeelte en zal je merken dat deze ervaring compleet los staat van het offline gedeelte. Zo verdien je Dollars door het winnen van races. Met deze virtuele poen koop je uiterlijke upgrades en ook de prestaties van je wagen kunnen hiermee van een upgrade genieten.

Zoals we verwachten kan je eigen events hosten, aan online events deelnemen of een quick match beginnen om snel van start te gaan. Snel is echter relatief, want van de verschillende games die we probeerden te spelen belanden we in een wachtrij van een actief spel, om vervolgens op een disconnect te stuiten.

Eenmaal in het spel geniet je van een degelijke online ervaring. De host kan verschillende instellingen aanpassen, zoals bijvoorbeeld collision, zodat je tegenstanders ghost cars zijn waarmee je niet kan botsen. Persoonlijk houden wij van deze aanpak, zodat een online race niet uitdraait in een ordinair ritje op de botsauto’s.

RaceNet functionaliteit - Grid 2

RaceNet functionaliteit – Grid 2

Grid 2 stijgt boven het gemiddelde uit, maar kan net niet tippen aan enkele toppers. Degelijke graphics, een uitgebreide career modus en bijhorend online luik tilt Grid 2 echt tot een hoog niveau. Haaks hierop staan de schoonheidsfoutjes, zoals de slechte online matchmaking en de ietwat vreemde impact bij contact van je tegenstanders. Begrijp ons niet verkeerd, Grid 2 is zeker de moeite en kan zonder twijfel ook de gematigde race fanaat voldoende boeien. Ben je op zoek naar een simulatie game, dan laat je deze titel beter aan je voorbij gaan.

Meer in PC, PC Reviews, PS3, PS3 Reviews, Reviews, Xbox 360, Xbox 360 Reviews
Dark Souls II wordt bevestigd voor maart 2014