Hitman Absolution is een third-person stealth game ontwikkeld door IO Interactive en uitgegeven door Square Enix. Voor de laatste Hitman-titel (Hitman: Blood Money) moeten we ondertussen al teruggaan naar 2007, maar met deze release zet Square Enix Agent 47 na zes jaar van afwezigheid  terug op de kaart!

Verraad, samenzweringen, corruptie en bedrog

Diana Burnwood was twintig  jaar lang één van de meest belangrijke schakels en opdrachtgevers van Agent 47, maar keert nu plots het ICA (International Contract Agency) de rug toe. Benjamin Travis neemt haar plaats in en gebiedt Agent 47 als eerste opdracht Diana te vermoorden. Geen eenvoudige klus, aangezien Diana sterk persoonlijk gebonden is aan de koelbloedige huurmoordenaar.

Agent 47 zoekt Diana op in haar appartement, lost een schot en aanhoort de laatste woorden van Diana die vertellen over de bescherming van het jonge mysterieuze meisje Victoria. Dit is het begin van een voortdurende gewetensstrijd en een aaneensluiting van diensten en wederdiensten om informatie te winnen over Victoria. Een leuk verhaal, maar niet in de mate dat je erin ‘gezogen’ wordt.

GameSnackBE-Hitman-Absolution-Screenshot-01

Hitman, a killing machine

Zoals je gewoon bent van een Hitman game bestuur je Agent 47 in third-person en wisselt het aanzicht naar first-person wanneer je je wapen richt. Je kan lopen, hurken en je schuilhouden achter muren en obstakels. Deze besturing gaat zeer vlot en ook dekking zoeken gebeurt probleemloos.

Doorheen de singleplayer campaign vervul je verschillende missies op diverse locaties, waarbij er niet één maar meerdere paden naar je doel leiden. Zo kan je er voor kiezen om geruisloos te infiltreren of voor de rechtaan Rambo aanpak te gaan. Voor iedere speelstijl zijn er routes, wapens, mogelijkheden en leuke situaties waarin je terecht komt. De omgeving leent zich echt voor het opstellen van valstrikken of het uitlokken van reacties bij karakters. Het siert een Hitman om geruisloos te werk te gaan en zo weinig mogelijk sporen na te laten. Voor deze speelstijl zal je dan ook met extra punten beloond worden.

Instinct is nieuw in Hitman: Absolution en laat de speler toe de wereld door de ogen van Agent 47 te zien. Instinct kan je verdienen met je speelstijl zoals het maken van headshots, silent takedowns, lijken verbergen, enz. Het is een soort x-ray visie die vijanden en hun wandelpatroon en verschillende point of interests toont. Daarboven kan je door het activeren ervan terug meer onder de radar verdwijnen om jezelf minder verdacht te maken. Instinct komt ons bekend voor, want ook in Batman: Arkham City wordt van dit principe gebruik gemaakt.

GameSnackBE-Hitman-Absolution-Screenshot-02

Verder kan je het spel spelen op vijf verschillende moeilijkheidsgraden: Easy, Normal, Hard, Expert en Purist. In de gemakkelijkste optie ben je duidelijk te sterk voor je tegenstanders, reageren vijanden trager, kom je regelmatig checkpoints tegen en regenereert je Instinct sneller. Elke moeilijkheidsgraad hoger zal een pak lastiger worden om je doelen te halen en de ‘Purist’ optie gaat zelfs zo ver dat je volledige interface weg is en er enkel nog een Crosshair overblijft. Natuurlijk ontvang je als beloning steeds meer punten voor het voltooien van een missie op een hogere moeilijkheidsgraad.

Tot slot heb je echt wel het gevoel telkens in een levende omgeving terecht te komen. Karakters hebben soms de meest hilarische conversaties en reageren heel accuraat op jouw handelingen. Zo kan je door het gooien van een voorwerp de aandacht trekken of sluip je doorheen een beveiliging met een vermomming. Opletten dat je vermomming niet door de mand valt wanneer je te dicht in de buurt van een collega komt of een verdachte handeling uitvoert. Hierna zal deze eerst extra op zijn hoede zijn en uiteindelijk alarm slaan wanneer je volledig je ware identiteit prijs geeft. Ondanks de vele scenario’s  kunnen de missies repetitief aanvoelen, omdat het meestal neerkomt op een bepaalde persoon te liquideren in een streng bewaakte instelling.

GameSnackBE-Hitman-Absolution-Screenshot-03

Glacier 2, mag het eentje meer zijn?

Ieder decor en scène waarin je terecht komt is afgewerkt met oog voor detail en ziet er gewoon heel goed uit. Je komt in een waaier aan locaties terecht, waaronder een Chinese markt, een treinstation, een klooster, een striptent, … Telkens slaagt Hitman: Absolution erin om de juiste sfeer weer te geven en blijven de omgevingen je steeds weer verrassen. Wat op het eerste zicht een verlaten pand lijkt, kan het moment erna een bloeiende drugsplantage of een moordscène blijken.

Wel zijn de omgevingen zeer klein, waardoor sommige locaties meer op een set lijken dan een volwaardige wereld. Gelukkig wordt dit gecompenseerd door het grote aantal locaties.

IO Interactive heeft de volledig nieuwe technologie Glacier 2 van de grond af opgebouwd. Deze engine moet uitblinken om een levende wereld te creëren waarin AI, physics en game features naar een hoger niveau getild worden. En het mag gezegd worden, het is behoorlijk indrukwekkend wanneer je de eerste keer een volgeladen striptent of een overvolle Chinese markt onder ogen krijgt. De Glacier 2 kan maar liefst 1200 karakters individueel aansturen en hiervan 500 tegelijkertijd op het scherm tonen. Hierdoor zijn alle gedragingen van de personages zeer naturel en reageren deze op verschillende situaties en handelingen. Zo kan je bijvoorbeeld paniek zaaien onder de massa of jezelf erin verbergen.

Tussen elke opdracht door krijgen we cutscènes te zien om het verhaal te vertellen. Deze zien er deftig uit en gaan naadloos over in gameplay. Ook aan de lip sync is bijzonder veel aandacht besteed en goed werk geleverd. Hiernaast draagt het geluid zeer goed bij aan de sfeer. Je hartslag zal weerklinken wanneer het spannend wordt en bij een actievolle situatie krijg je een stevige melodie voorgeschoteld.

GameSnackBE-Hitman-Absolution-Screenshot-04

Hitman Contracts asynchrone multiplayer

Hitman: Absolution heeft een asynchrone multiplayer modus. Dit wil zeggen dat je multiplayer ervaring niet real-time is, maar zich afspeelt in zogenaamde Contracts. Deze Contracts zijn vooropgestelde uitdagingen die je zo snel en accuraat mogelijk moet vervullen. Hierna kan je jezelf meten tegenover je vrienden in verschillende leaderboards.

Uniek is dat je deze Contracts ook zelf kan opstellen. Je kiest een setting, wapens, outfits, … en je gaat aan de slag. Wanneer je vijanden markeert en deze op een bepaalde manier van het leven beroofd zal je Contract aangevuld worden. Jouw speelstijl bepaalt dus de voorwaarden en doelen van het multiplayer level. Hierna kunnen anderen proberen een betere score neer te zetten door alles net iets vlotter of ingenieuzer uit te voeren.

Wanneer je een Contract voltooid, ontvang je hiervoor een grote smak geld. Dit geld kan je op zijn beurt investeren in nieuwe wapens. Square Enix zet duidelijk sterk in op het sociale aspect. De multiplayer ervaring wordt zelf gecreëerd en een systeem van likes en beloningen moet zorgen voor een hechte community. We verwachten enkele leuke user levels, maar door de beperkte mogelijkheden en het ontbreken van een volwaardige level-editor, gaat dit geen heisa teweeg brengen als bijvoorbeeld LittleBigPlanet.

GameSnackBE-Hitman-Absolution-Screenshot-05

Hitman: Absolution is een zeer vermakelijke game met een prachtige singleplayer campaign. Square Enix heeft met de verschillende challenges, moeilijkheidsgraden, verzamelbare objecten en vermommingen er duidelijk alles aan gedaan om deze een zo groot mogelijke herspeelbaarheidsfactor te geven. De omgeving reageert realistisch op je acties en zoals steeds leiden verschillende wegen naar Rome. Met Agent 47 heb je echt het gevoel dat je een taaie kerel met behoorlijk wat skills in handen hebt.  Neem tot slot daarbij nog eens een leuke multiplayer modus en je komt al snel tot de conclusie dat Hitman Absolution wel eens de beste stealth game van 2012 kan zijn.

Meer in PC, PC Reviews, PS3, PS3 Reviews, Reviews, Xbox 360, Xbox 360 Reviews
Hitman: Absolution launch trailer online