Na een aankondiging op de E3 in 2008 werd I Am Alive meerdere malen uitgesteld en kreeg het na Darkworks een andere developer: Ubisoft Shanghai. Was deze game het lange wachten waard? Lees het nu in de review!

Het verhaal

De game vertelt het verhaal van een naamloze held, die op zoek is naar zijn vrouw en dochter. Voor zover hij weet, kunnen ze al lang dood zijn. In de fictieve postapocalyptische stad Haventon moet hij op zoek naar aanwijzingen die zijn vrouw hem naliet. Op zijn pad door de stad die gehuld werd in puin en dik stof, komt hij verschillende mensen tegen, al dan niet vijandig. Het concept mag dan wel goed in elkaar zitten, het is niet echt diepgaand, is heel lineair en de eindgeneriek is na amper 4 à 5 uur al op jouw scherm verschenen. De game hangt geheel van zijn gameplay af…

De gameplay

We konden niet wachten op deze game, maar toen we deze wilden opstarten, werd ons enthousiasme wat gedempt. Altijd kwam de game tijdens het opstarten op de één of andere manier vast te zitten. Na enkele keren onze PS3 herstart te hebben, begonnen we ons wat zorgen te maken. Want op de duur mochten we deze zelfs herstellen. Maar goed, eens we van start konden gaan, viel alles redelijk goed mee: geen framedrops, geen lag en geen glitches. Dit is een game die het vooral van zijn gameplay moet hebben, want deze is, op het geluid na, jammer genoeg bijna het enige wat goed is aan de game. Wat meteen opvalt is dat je een weg moet banen door het puin van de stad. Kunnen klimmen is dan ook een vaardigheid die heel handig is in deze situaties. Dit doe je net zoals in Assassin’s Creed, maar in tegenstelling tot deze game, krijg je een stamina-bar. Dit toont hoeveel energie je nog over hebt en daalt heel snel door ofwel te lopen, ofwel te klimmen. Wanneer deze leeg is tijdens het klimmen, val je. Maar wanneer het klimmen bijna voorbij is, krijg je toch nog de kans om een extra inspanning te leveren door wat buttonbashen. Maar ook dit eist zijn tol: de stamina-bar wordt nog kleiner, maar deze kun je aanvullen door wat te eten of te drinken. Deze dingen zijn heel schaars, dus zul je zeker zuinig moeten omgaan met wat je ter beschikking hebt.

GamesnackBE-I-Am-Alive-Screenshot-02

Zoals gezegd, kom je op jouw pad enkele mensen tegen, dewelke niet altijd goede bedoelingen hebben. In deze situaties moet je verstandig te werk gaan. Soms ga je best niet in de aanval, maar neem je de benen. Je mag dan wel een handwapen bij je hebben, kogels heb je niet en deze zijn heel moeilijk te vinden. In een andere situatie kun je jouw tegenstander bang maken met jouw lege pistool en daarna bijvoorbeeld in een put stampen. Wanneer een bende jouw pad kruist, moet je wat voorzichtiger te werk gaan. Als ook maar één lid van die bende een vuurwapen bij zich draagt, houd je best het jouwe even verborgen, tot dat lid afgemaakt werd met jouw machete. Daarna schiet je een lid neer en imponeer je de overgebleven vijanden. Gelukkig is niet iedereen verwilderd door oerinstincten, maar kom je ook vriendelijkere mensen tegen, die je dan kan helpen indien dit nodig zou zijn. De gameplay mag dan wel repetitief overkomen, welke het trouwens ook is, het blijft leuk om vijanden tegen te komen. Hoe het ook loopt, je bent nooit zeker wat je moet doen. Je haalt dan natuurlijk heel wat voldoening in het behalen van een goede afloop.

GamesnackBE-I-Am-Alive-Screenshot-03

Om alles niet te gemakkelijk te maken, heeft men voor een extraatje gezorgd: we krijgen ‘retrys’. Dit zijn camera’s die we doorheen de game moeten verzamelen, wanneer we sterven, zijn we genoodzaakt één te gebruiken. Wanneer onze voorraad retrys op is, moeten we opnieuw beginnen van de laatste checkpoint. We vinden deze in de omgeving, maar kunnen deze ook bekomen door het helpen van mensen die hulp nodig hebben.

Grafisch en audio

Grafisch is deze game slecht. Dit is nogal zacht uitgedrukt, want voor de graphics die we in deze tijd al kunnen krijgen, voelen we ons met I Am Alive wat bedrogen. Het voelt aan alsof men na die 4 jaar te weinig tijd had om de game af te krijgen, en heeft men gewoonweg alles snel en slordig afgewerkt. Het spel is redelijk tot zeer donker, wat dan op zich toch een pluspuntje is, want dat is geheel de bedoeling daar de stad bedolven werd door stofstormen. Je ziet geen 10 meter voor je uit, zo heb je moeite om van ver te zien of mensen vijandig of vriendelijk gezind zijn. Dit schept toch wat realisme.

De game heeft een goede soundtrack met zich meegekregen, maar deze krijgen we weinig tot niet te horen. De stemacteurs hebben goed van zich laten horen, want je kunt de gevoelens en drama in de stemmen horen. Agressievelingen zullen dan natuurlijk schel schreeuwen en een zwaar toegetakelde vrouw heeft een triest gejammer. Van lipsynchronisatie is hier amper sprake; het hoofdpersonage spreekt niet, alles wordt overgebracht aan de speler via gedachten zoals bij Heavy Rain, maar als hij spreekt krijgen we zijn gezicht niet te zien.

GamesnackBE-I-Am-Alive-Screenshot-04

De game is geen miskoop als we naar zijn prijskaartje van slechts 15 euro kijken. Als je een fan bent van survivalgames, is I Am Alive zeker en vast een aanrader. Rekening houdende met de prijs, valt de lengte van de game redelijk goed mee en knijpen we wel een oogje dicht voor de graphics. Wat in het oog springt, is het combatsysteem, welke we tot nog toe weinig gezien hebben. Op vlak van audio valt heel weinig negatief te vinden. Wie de slechte graphics kan negeren, kan hier best veel plezier uithalen, als de game werkt tenminste, want we hebben hier heel wat problemen ondervonden, wat ons bezorgd maakte om onze PS3 die er waarschijnlijk geen deugd van heeft gehad.

Meer in PC, PS3, PS3 Reviews, Reviews, Xbox 360
GameSnackBE-Mass-Effect-3-Featured-01
Mass Effect 3 komt op 10 april met een gratis uitbreiding