LEGO is een wereldbekend speelgoedmerk en doet het in elke vorm enorm goed op de markt. Is het niet gewoon als speelgoedblokje, dan wel als videogame of zelfs film. Het maakt ook niet uit hoe je met LEGO in contact komt, leuk en tijdrovend is het altijd wel. We keken daarom ook enorm uit naar de release van hun nieuwste videogame, LEGO Marvel’s Avengers, en onderwierpen deze game aan een uitgebreid onderzoek. Vallen alle LEGO-blokken op zijn plaats in deze nieuwe telg uit de franchise?

LEGO Marvel’s Avengers zet succesformule verder

In LEGO Marvel’s Avengers word je als speler in het Marveluniversum gezogen en grijp je de controle over de Avengers, een team van superhelden die dagelijks afrekenen met al het gespuis uit de onderwereld. We volgen tijdens onze toch naar orde en rechtvaardigheid, de verhaallijnen van de laatste twee Marvel’s Avengers-films.

Developer Traveller’s Tales, zou Traveller’s Tale niet zijn indien ze zich gewoon aan het verhaal zouden houden zonder er iets extra in te steken. Zo kan je tijdens het spelen van deze titel ook weer rekenen op heel wat grappige en leuke situaties die de spelervaring alleen maar ten goede komt. De succesformule die voorgaande LEGO-titels zo leuk maakte en die dus gewoon blijft doorgevoerd worden. Alleen daarom al is deze titel het spelen waard. Dit vonden wij in voorgaande titels ook altijd enorm fijn, de vele cutscenes die je met alle plezier uitkijkt. Natuurlijk moet de gameplay ook leuk en uitdagend zijn, en dat is in deze LEGO Marvel’s Avengers zeker en vast het geval. Simpele gevechten, niet al te moeilijke puzzels en natuurlijk een hoop om te slopen en te bouwen.

LEGO Marvel’s Avengers 1

TT Games heeft gelukkig ook wat vernieuwing gebracht in de gevechten. Je kunt nu namelijk, als je een aantal vijanden in stukken hebt geslagen, een super-move doen met je teamgenoot. Dit is niet alleen vernietigend, maar ook nog eens erg leuk gedaan en soms zelfs komisch.

Op avontuur in de verschillende open werelden

De missies die je voorgeschoteld krijgt in deze titel zijn stuk voor stuk goed bedacht en bijzonder leuk om te spelen. Niet alleen de missies zijn goed vormgegeven, de open werelden van zowel Manhattan, Asgard en vele anderen zijn een genot om in rond te dwalen. Manhattan biedt een belachelijk groot scala aan evenementen, opdrachten, kleine missies en nog zoveel meer. Je kan in deze omgeving – indien je al zou vervelen in deze leuke wereld – ook een autoritje maken met één van de 200 karakters.

LEGO Marvel’s Avengers 4

Het ruim arsenaal aan personages is bijzonder leuk voor de variatie, maar ook een valkuil. Net als de andere LEGO-games heb je interessante karakters, maar ook een berg aan poppetjes die niets boeiends bieden of dezelfde krachten hebben als anderen. Je zal dan ook wel veel personages links laten liggen. Het neemt echter niet weg dat we door dit feit wel zelf kunnen bepalen wat we willen. Je hoort ons zeker niet klagen over het feit dat we zo’n uitgebreide keuze aangeboden krijgen. Just pointing out the obvious!

LEGO Marvel’s Avengers 5

Samenspelen met familie of vrienden

LEGO-games zijn natuurlijk gemaakt om samen te spelen. Met familie, vrienden of collega’s. Het kan allemaal! In LEGO Marvel’s Avengers kan je ook samen met andere liefhebbers van LEGO-titels, de handen in mekaar slaan. Ze zeggen wel eens: “ met twee is beter dan alleen”, en dat is ook wel echt zo.

Samenspelen verbetert de spelervaring wel degelijk, maar op sommige momenten heb je wel het gevoel dat je er maar voor spek en bonen bijstaat of vliegt. We bedoelen hiermee dat jouw personage in bepaalde gevallen zal moeten wachten totdat je medespeler een actie voltooid heeft.  Neem bijvoorbeeld een deel van de eerste missie: Iron man vliegt rond en moet wat vliegende vijanden afschieten, daarna moet Captain America luchtafweergeschut uitschakelen. Dit laatste deel duurt veel langer en je kunt dan als Iron Man alleen maar rondvliegen en blijven schieten. Gelukkig is dit niet altijd het geval en kun je in het meeste van de tijd wel echt samenspelen met je partner.
Naast deze ‘wachttijden’ voor speler 2, is het soms ook moeilijk om met twee spelers een level af te maken. Zo heb je in een ander level weer dat de camera alleen op de juiste plek kan draaien als je alleen speelt. Dit kan soms wel tot frustraties leiden, maar verknalt in de verste verte de spelervaring over de gehele game.

LEGO Marvel’s Avengers 3

LEGO Marvel’s Avengers volgt de succesformule die aangelegd werd doorheen de jaren en doet dat in deze nieuwe telg ook weer met succes. We hebben ons in het hele avontuur opnieuw goed kunnen vermaken, waarbij de komische vertaling van de films naar deze game er natuurlijk voor iets tussen zat.

Het spel is er zowel voor de liefhebbers van de LEGO-games, maar ook voor fans van de wereldbekende Avengers-films. Indien we echt een minpunt moeten aankaarten zouden we de co-op naar voor schuiven. Deze had hier en daar toch nog wat verbeterd kunnen worden, zodat het over de gehele lijn leuk is en blijft voor beide spelers. Niet dat het niet leuk was, maar zoals eerder al aangekaart heb je soms van die momenten dat je moet wachten op de acties van de andere persoon waarmee je speelt. Is dit een minpunt? Voor sommige spelers waarschijnlijk wel, maar wij hebben het geduld van een bejaarden, dus even wachten vonden we niet erg. In de tussentijd kan je dan een lekker snack of drankje erbij nemen, dus in feite zijn die momenten ideaal om je even te ontspannen.

TT Games heeft een werkende formule en die blijft leuk, welke franchise ze ook onder handen nemen. Je kunt merken dat ze dit keer wat nieuws wilden proberen met de gevechten en dat voegt toch een leuke en nieuwe dimensie toe. Er is genoeg te doen, er zijn genoeg karakters te vinden en de game heeft voldoende replaywaarde. Als je van Marvel en van LEGO houdt is dit een prima game om aan je gamecollectie toe te voegen.

LEGO Marvel’s Avengers (PS4-review)
Leuke campaignRuim arsnaal aan personages en mogelijkhedenUitgebreide open werelden om te verkennen
Mankementen co-op