Life Goes On is de eerste productie van Infinite Monkeys Entertainment en hopelijk ook niet de laatste. Het is een game waarbij een serieus staaltje denkwerk en inzicht nodig is om de levels te voltooien. Life Goes On onderscheidt zich van alle andere door het puzzelen met een vleugje humor te combineren en zo de speler eindeloos te amuseren.

Tutorial? Welke tutorial?

Tutorials. Je kent ze wel, ze zijn er in het begin van elk spel en het is de bedoeling om de gameplay zo snel mogelijk onder de knie te krijgen. In Life Goes On is er geen tutorial aanwezig, maar geen reden tot paniek, want het is niet nodig ook. De game is zo simpel gecreëerd dat je enkel je pijltjestoetsen en je spatiebalk nodig hebt. En niet enkel de controls, maar ook het doel is makkelijk, waardoor je er in geen tijd weg mee bent.

In deze game bestuur je een ridder die zich een weg moet banen naar de ‘Cup Of Life’. Deze heb je nodig om verder te gaan naar het volgende level. Maar het leukste aan dit spel is dat je je doel enkel kan bereiken door te sterven, en dat is meteen wat dit spel zo uniek maakt. Voor ons is dit het enige spel waarbij doodgaan niet negatief gezien wordt, maar als een voordeel om je doel te bereiken.

Zo moet je met je ridders tegen een zaagblad aanlopen, waardoor dat lijk een hefboom naar beneden drukt en zo met een nieuwe ridder verder kan gaan naar het volgende gedeelte. Moet je over een kloof met stekels springen die veel te groot is? Geen enkel probleem! Spring er met een ridder midden in, steek hem op een spies en gebruik zijn lijk om met je volgende ridder aan de overkant te raken. En dit is niet alles, er zijn oneindig veel mogelijkheden die nodig zijn om de volgende levels te voltooien. Dit zorgt voor enorm grappige taferelen en deze lijn trekt zich door van begin tot eind.

Wat ook enorm leuk is, is dat je na elke keer je sterft, je nieuwe ridder een nieuwe heldennaam krijgt. Hoe meer je sterft, hoe minder glorieus je riddernaam wordt. Zo kun je bijvoorbeeld van ‘The Heroic Knight Titus’ naar ‘The Spiffy Buck Hansel’ gaan.

GameSnackBE-Life-Goes-On-Screenshots-01

Easy gameplay, easy levels? Didn’t think so!

In de eerste levels denk je direct dat dit “één van die games” is die je in een uurtje hebt uitgespeeld, maar niets is minder waar. De eerste levels zijn een makkie en je vliegt er door als een mes door boter. Tot op het moment dat je vast zit. En vastzitten zul je, meer of één keer zelfs. Een tip die we zelf meegeven voor als je ooit in het zelfde schuitje terecht komt als ons, is om de game even opzij te leggen en het later nog eens te proberen. En door één of andere miraculeuze ingeving kun je jezelf voor het hoofd slaan, omdat de oplossing uiteindelijk zo simpel bleek te zijn.

Dit is waar het schoentje knelde voor ons. Niet iedereen beschikt over dezelfde mentale capaciteiten en inzichten, waardoor het verder levelen gewoon onmogelijk blijkt te zijn. We hadden niet verwacht dat we alle 5 stappen een hint of tip naar ons hoofd gingen geslingerd krijgen, maar de mogelijkheid om er één aan te vragen was zeker op zijn plaats. Hierdoor konden ze, volgens ons, veel meer spelers van allerlei leeftijdscategorieën aanspreken en bekoren. Maar helaas.

GameSnackBE-Life-Goes-On-Screenshots-02

Unlocks en collectibles

Unlocks zijn er niet aanwezig in het spel en die missen we zeker en vast ook niet. Collectibles zijn er wel aanwezig. Alhoewel, collectibles… Bij sommige levels kun je de locatie bereiken waar een wezen te vinden is die lijkt op een pluizen bol. Deze locaties zijn altijd moeilijker te bereiken, maar we hebben ons toch eens aan een poging gewaagd. Eens je het wezen bereikt, eet het je ridder op en valt daarna in slaap, waardoor de collectible verzameld is. Dit zorgt voor een extra uitdaging voor diegenen die het willen, maar het is zeker geen must.

Als je het level onder een bepaald aantal sterftes en tijd weet te houden, worden toeters en blazen afgespeeld die natuurlijk gepaard gaan met confetti om je held er nog wat heldhaftiger te doen uitzien. Je kunt ook direct je tijd en het aantal gesneuvelde ridders bekijken en hierdoor zorgen ze voor extra doelstellingen die de gameplay aanzienlijk verlengen. Je kunt het maximale uit alle levels halen door je doel te bereiken met zo weinig mogelijk gesneuvelden op een zo kort mogelijke tijd. Let wel op, dit is niet geschikt voor mensen met een laag frustratie-niveau!

GameSnackBE-Life-Goes-On-Screenshots-03

Infinite Monkeys Entertainment pakt hier uit met een knap staaltje werk. Ze zorgen voor een toffe Indie game die de meeste puzzelaars zal bekoren. Een mix van denkwerk en humor zorgen voor een eindeloos plezierige game van begin tot eind. Dit was hun eerste productie en we hopen ook niet hun laatste! Hopelijk denken ze er dan wel aan om een hintsysteem te voorzien.

Leuk concept, hier komt dus het spreekwoord ‘Over de koppen lopen’ van :p

The Last Tinker: City of Colors Preview