Wil je te weten komen of Marvel Super Hero Squad Online iets voor jou is? Lees het in deze review!

Hoe wordt je een bekwame Marvel Super Hero?

Om dat te weten moet je eerst inloggen bij Hero-Up, registreren, een coole naam kiezen en dan de Shield Training starten: een korte handleiding met uitleg via narrator, tekst en pictogrammen. Eens deze training afgerond is, kom je automatisch op een plein in Super Hero City terecht. Deze Superheldenstad bestaat uit vier verschillende zones met elk een centraal plein, spelsokkels, een winkeltje, een Arcadegebouw en enkele gebouwen waar je in en op kan. De aankleding ervan is telkens aangepast: Daily Bugle, Baxter Plaza, Villainville en Asgard hebben verwijzingen naar Spiderman, Fantastic Four en Thor. Telkens kan je gaan voor het spelen van missies, aankopen doen, arcade games spelen, cardgames spelen, je HQ bezoeken en draaien aan het Rad van Fortuin.

Zonder geld ben je niets, ook al ben je een Superheld

De jacht naar goud (om andere helden aan te kopen), zilver (om leuke hebbedingen te kopen) en tickets (om aan het rad te draaien) is geopend. Dat kan door dagelijks aan te melden: hoe trouwer de speler, hoe groter de beloning. Een gemakkelijke manier bestaat uit rondjes maken in iedere zone en daar groene ufo’s of gele vlammen te vernietigen. Je opbrengst is dan wel mager, maar je hebt de zone dan wel verkend. Regelmatig valt er ook een ticket voor het Rad van Fortuin te winnen en als je de creditcard van je ouders bij de hand hebt, kun je natuurlijk je gamegeld aanvullen door met die kaart te wapperen. Netjes in een bovenhoek staat het aanlokkelijke schildje “Become a Jr Shield Agent”: zodra je dat aanklikt wordt het duidelijk dat je dan wel met echt geld moet betalen en is de verleiding heel groot om dat ook effectief te doen.

Marvel Super Hero Squad Online

Marvel Super Hero Squad Online

Maar de beste manier om gamegeld te verdienen is natuurlijk het spelen van missies, Arcadespellen of kaartspellen

Een missie beginnen is eenvoudig: klik op het missie-icoontje, kies een Missiekaart, kies of je op squadmembers wil wachten en dan belandt je op het speelveld. Daarna volg je simpelweg de groene pijlen en onderweg probeer je zoveel mogelijk tegenstanders neer te halen met jouw heldenspecialiteit: luchtaanvallen, lazerstralen, vuistslagen, hamers, telepatische krachten, etc… Iedere verslagen tegenstander vult je bonusmeter en als die vol is, kan je een superkrachtige aanval, Hero Up, doen. Je start iedere missie met simpele tegenstanders, maar naarmate je vordert komen de aanvallers in grote aantallen én met krachtigere wapens naar jou toe en dit totdat je de eindbaas hebt overwonnen. Bijkomende verrassing is dat je soms moet kijken waar je gaat staan. Soms zijn er plaatsen die rood oplichten en iedereen die daarin gaat staan bijvoorbeeld verkleint en vaak kom je in groene groeivelden terecht. Als je tactisch speelt, doe je daar steeds je voordeel mee. Onderweg kom je containers tegen die je kunt vernietigen voor extra leven, energie of andere boosts.

Het Arcadedeel biedt 4 verschillende games aan:

• Mind Match: een Heldenvariant op Memory. (Bonussen voor combo’s, voor het tijdslimiet oplossen, …)
  • Whack a Moloid: knuppel opduikende marsmannetjes met je gigantische hamer neer (hiervoor is een goede muis en een vlot lopende PC nodig om niet achter de feiten aan te hollen).
  • Night Patrol: zet de achtervolging in over de daken van de stad, spring over de tussenliggende steegjes en probeer zo snel mogelijk de boef te vangen,
  • Base invasion: verdedig je lijn door de aanstormende golven van Bots omver te kegelen met Thor’s hamer (vooral het boemerangeffect is leuk)

Speelkaarten verzamel je door tegenstanders te verslaan: in het kaartspelonderdeel begin je met een standaarddeck kaarten. Heb je ondertussen al stevig gevochten, vaak aan het Rad gedraaid en veel spelletjes gespeeld, dan heb je de kans op betere kaarten in je deck. Door strategisch te spelen met jouw kaarten, soms met aanwijzing van de spelcomputer, probeer je zoveel mogelijk schade aan je tegenstander toe te brengen en zelf zoveel mogelijk van zijn aanvallen te blokkeren. Zodra hij geen kaarten meer overheeft, ben jij gewonnen.

Marvel Super Hero Squad Online

Marvel Super Hero Squad Online

Tegenstanders elimineren is ook niet alles; een superheld heeft ook nog een sociaal leven

Na al dat vechten kan je gaan winkelen zodat je team aangevuld kan worden met nieuwe helden, koop je speciale missies aan, haal je toffe gadgets voor je superhelden in huis, schaf je decoratie voor je hoofdkwartier aan en snuffel je rond in de winkelcatalogus naar goodies. Eens aangekomen in je hoofdkwartier begin je met het inrichten van onder andere een trainingszaal, een laboratorium, slaapkamers en de eetzaal. Je kiest een eerder aangekochte kleur en je ruimtes zijn eens zo mooi. De andere superhelden in je hoofdkwartier en op straat kan je begroeten of uitdagen voor een gevecht met speciale emoties. En zo schieten we terug in Heldenactie…

De ontwikkelaar heeft nagedacht over hoe hij het spel laat overkomen bij hun publiek

De cursor is een handschoen die naargelang de beschikbaarheid van het aan te klikken onderdeel groen, oranje of rood is. Om je held te verplaatsen in zowel de zones als de missies kan je wijzen en klikken met je muis, of de pijl- en W,A,S,D toetsen gebruiken op je toetsenbord. Heftige kleuren,meeslepende muziek, grappige geluiden en zo weinig mogelijk gesproken dialogen zorgen dat het spel op maat is van kinderen. Onderzoekende spelers kunnen met hun helden van straat naar straat gaan en alles in de sector ontdekken, haastige spelers kunnen via de mini-menu’s, voorgesteld als een kleine bol in de rechterbenedenhoek, direct een game-onderdeel aanduiden. Fans van comics zullen heel wat verwijzingen herkennen, maar wie niets van die wereld kent zal zich ook wel amuseren met alle specialiteiten van de superhelden.

Marvel Super Hero Squad Online is een op maat gemaakt MMORPG voor prepubers, overgoten met een superheldensaus.

Ace Combat: Assault Horizon eindelijk op PC