Middle Earth: Shadow of Mordor – ontwikkeld door Monolith Productions – is een dynamische, third person, open wereld actie game die zich afspeelt in het Lord of The Rings universum. Het unieke Nemesis systeem zorgt ervoor dat iedereen de game op zijn manier ervaart en volledig ontplooid op basis van jou acties en handelingen. Klinkt niet slecht!

The Lord of The Rings  universum

Alles begint tijdens de nacht waarin Sauron zijn terugkeer maakt naar Mordor. Een boogschutter van Gondor bewaakt de Black Gate van Mordor, maar wordt op gruwelijke wijze afgeslacht door Sauron. Tijdens een spiritueel ritueel worden Talion’s dierbaren geofferd voor het herrijzen van Elf Lord Celebrimbor. Deze krachtige eeuwenoude schim nestelt zich en laat Talion opstaan uit de dood, waarna hij zijn zwaard opneemt en naar Mordor trekt om zich te wreken.

GameSnackBE-Middle-earth-Shadow-of-Mordor-Screenshot-02

Het verhaal speelt zich af in het Lord of the Rings universum, maar vindt plaats tussen The Hobbit en The Lord of The Rings. Hierdoor mengt het zich niet in bestaande verhalen en is deze ook voor de echte Lord of The Rings fans een leuke toevoeging. Een uitstekende verhaallijn met verschillende verrassende wendingen, die de aandacht naar de main quests toetrekt.

Mix van genres

Shadow of Mordor speelt zich volledig af in een open wereld en voelt bij momenten wel heel vertrouwd aan. Zo kan je sprinten, klimmen en sluipen doorheen ruïnes, waardoor het plots lijkt of je in een Assassin’s Creed game terecht komt. De omvang, het gedrag van de vijanden en het groot aantal units die gelijktijdig zichtbaar zijn doen op hun beurt weer denken aan de recente Batman games. Het is duidelijk dat Shadow of Mordor zich heeft laten inspireren door tal van andere AAA games. Een plus voor de ontwikkelaar hoe stevig en degelijk elke van deze bekende functionaliteiten overgenomen, verbeterd en op hun eigen manier opnieuw geïmplementeerd zijn.

GameSnackBE-Middle-earth-Shadow-of-Mordor-Screenshot-03

Een volledig open wereld wacht en schreeuwt om je aandacht. Of je nu kiest om de main story volledig te doorlopen of je laat leiden door de verschillende side quests, de keuze is volledig aan jou. Zo zijn er voor je karakter ook behoorlijk wat keuzes te maken, want in de loop van de game kan je verschillende extra vaardigheden en eigenschappen ontgrendelen. Hierin heb je keuze uit een volledige skill tree, onderverdeeld in verschillende tiers.

Talion beschikt over drie wapens: een zwaard, boog en dolk. Met je zwaard rijg je vlot combo’s aan elkaar en versla je grote groepen Orcs. Schakel selectief sleutelfiguren uit met je boog of nagel een Orc aan de grond door in zijn voet te schieten. Tot slot breng je behoorlijk wat tijd in sluiphouding door om ongezien met je dolk toe te slaan. Elk wapen zorgt voor een andere manier van spelen en je zal ze alle drie nodig hebben om te vorderen in het spel.

GameSnackBE-Middle-earth-Shadow-of-Mordor-Screenshot-05

Nemisis – One system fits all

Het Nemisis systeem is wat Shadow of Mordor echt uniek maakt. Op een soort schaakachtig veld worden sleutelfiguren en aartsvijanden in een overzichtelijke hiërarchie weergegeven. Elke overwinning of nederlaag kan ervoor zorgen dat vijanden hoger in rang kracht winnen of onbekende Orcs opstaan en een plaats innemen op het bord. Door de opzet van dit systeem krijg je echt het gevoel dat je acties een soort dynamisch sneeuwbal effect veroorzaken. Het zorgt voor de nodige spanning, afwisseling of frustratie bij de zoveelste nederlaag.

GameSnackBE-Middle-Earth-Shadow-Of-Mordor-Screenshot-01

True next-gen gaming graphics

Lang begreep ik de term next-gen gaming of graphics niet en taste ik in het duister wanneer die volgende generatie nu eindelijk zou komen. Met Shadow of Mordor heb ik oprecht het gevoel dat we met deze volgende generatie games te maken hebben. Het is de tweede generatie games die voor de next-gen consoles verschijnen en dat zie je.

Shadow of Mordor draait native in 1080p resolutie op PS4 en ziet er verbluffend goed uit. De karakters en omgevingen zijn gedetailleerd, zeer scherp en kunnen zonder al teveel moeite schalen naar een grotere omvang. Hier en daar zijn de omgevingen iets te kaal of zijn er teveel objecten gerecycleerd, maar dat vergeet je al snel wanneer je tijdens een regenbui de druppels op de cape van Talion aan het tellen bent.

GameSnackBE-Middle-Earth-Shadow-Of-Mordor-Featured-01

Middle Earth: Shadow of Mordor is het beste van verschillende werelden. Het Nemisis systeem zorgt voor de nodige spanning en de verschillende upgrade mogelijkheden en skills brengen voldoende afwisseling.  Hoewel sommige omgevingen wat kaal en repetitief aanvoelen, geeft Shadow of Mordor ons voor het eerst een next-gen gevoel. Een  leuke game voor Assassin’s Creed liefhebbers of fanaten van het Lord of The Rings universum.

Middle Earth: Shadow of Mordor Review
83%Overall Score
Grafisch91%