We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Liefhebbers van post-apocalyptische settings zullen in 2012 ontzettend teleurgesteld geweest zijn in Infestation: Survivor Stories (voorheen bekend als The War Z). Ach, we hebben tenminste nog altijd de stand-alone van DayZ om naar uit te kijken, niet? Juist, maar toch kun je een geduchte concurrent voor deze titel op het lijstje noteren: Nether! Phosphor Games heeft ons de kans gegeven om de game al eens aardig aan de tand te voelen, en we moeten eerlijk zeggen, vanuit een thematisch oogpunt voelt de game heerlijk verfrissend.

Zombies got owned

In tegenstelling tot veel andere games, begint Nether niet onmiddellijk na een outbreak, maar eerder een decennium erna. Deze catastrofische gebeurtenis staat in de geschiedenisboeken genoteerd als The Cull, waarbij de overgrote meerderheid van de bevolking werd weggevaagd. Er zijn weliswaar enkele overlevenden die hun biologische normaliteit behouden, terwijl anderen werden gemuteerd tot afzichtelijke gevaarlijke wezens, genaamd Nethers. Wat deze afschuwelijke freaks zo anders maakt dan zombies, is dat ze grotendeels gebruik maken van geluid in plaats van zicht. En daarnaast kunnen ze teleporteren. Dus als je zit te sprinten en als een gek luide geweren zit af te vuren, mag je er toch zeker van zijn dat je al snel agressieve hordes achter je aan zult krijgen.

GameSnackBE-Nether-Screenshots-01

Zoals gewoonlijk zijn er verschillende types van vijanden aanwezig. Zo zijn er de Hunters, de easy-to-beat hondjes die elke beginneling zal overleven. Verder zijn er Shriekers, die je kunt vergelijken met een Screamer vanuit Dead Island en dus hun stembanden wagenwijd openzetten om de aandacht van nabijgelegen monster te trekken. Vervolgens zijn er ook nog de veel grotere Hulks, waarvoor meerdere spelers een team moeten vormen om neer te krijgen en een ander team om ander gespuis uit de buurt te houden. Vergelijkbaar met een dungeon boss uit verscheidene MMO’s. En tot slot zijn er ook nog gemuteerde mensen wiens hersenen grotendeels zijn stilgelegd doordat ze probeerden om hun transformatie te weerstaan. Hoewel ze meestal niet gevaarlijk zijn, kunnen ze erg luid huilen en veel lawaai maken om andere Nethers te alarmeren, en ze kunnen je ook aanvallen als ze zich bedreigd voelen.

Even een korte break nodig van al dat gemuteerd geweld? Geen probleem, er zijn verschillende safe zones waar je tot rust kan komen. Zolang als je je bevindt in een safe zone, kun je niet neergeschoten worden door andere medespelers of aangevallen worden door vijanden. In deze veilige zones heb je tevens toegang tot de in-game shop, waar je items kunt verkopen, ruilen met andere spelers, of een aantal spullen voor jezelf kopen. Ben je niet in een safe zone en wordt het je een beetje te warm onder je voeten? De speelwereld is groot genoeg en er zijn tal van plaatsen om je te verbergen, wat met momenten toch wel aangeraden is!

GameSnackBE-Nether-Screenshots-02

Feel bad or just don’t die

Uiteraard is het mogelijke om je personage te verbeteren door het verzamelen van experience. EXP kun je verdienen door het afmaken van monsters, maar ook door andere opdrachten te doen. In safe zones kun je namelijk ook escort en delivery missies aanvragen, die jij vervolgens tot een goed einde moet brengen. Maar pas op, sterf je tijdens zulke missie, moet je die missie opnieuw aanvragen.
Met de verzamelde EXP kun je dan je skillset uitbreiden, en er is voor iedereen wel iets te vinden. Ben je een gun lover, kun je je reload speed, accuracy, enz. upgraden. Ook is het mogelijk om zelf je arsenaal te craften door de items die je vindt over de hele speelwereld.
Heb je het eerder voor fysieke inspanningen, kun je bv. je stamina toenemen. Toch raden we aan om als eerste te investeren in de Defence skill, die vaak het verschil maakt tussen leven en dood in een gevecht.

Toch even een extra woordje over het doodgaan in deze game. Sterven in Nether betekent dat al je backpack items zoals wapens en munitie verloren gaan, maar je vaardigheden en level vooruitgang blijven wel behouden. Phosphor heeft dit principe toegepast om een gevoel van wanhoop en urgentie bij de speler te creëren, iets wat je anders niet hebt als je niet gestraft wordt voor te sterven. Andere spelers kunnen dan op de plek waar je gestorven bent jouw achtergebleven items en wapens oppikken, ofwel als je in team reist dat je teamgenoten jouw spullen oppikken en je naderhand teruggeven.

GameSnackBE-Nether-Screenshots-03

Community bouwt de game

Hoe je Nether beleeft, hangt volkomen van jouw eigen speelstijl af. Er zijn verschillende melee wapens beschikbaar om je doorheen hordes vijanden te hakken, terwijl je met shotguns hoofden van dichtbij kunt afknallen of van op een afstand met een sniper. Toch zul je het meeste plezier beleven wanneer je deze game in groep speelt. Al ben je met twee, het is een wereld van verschil dan dat je alleen moet spelen. Het is perfect mogelijk om solo te spelen, maar met momenten ga je toch vloeken dat je niemand hebt die je rug dekt als je de zoveelste backstabber op rij ontmoet.

Nether is nog steeds in ontwikkeling en Phosphor Games hoopt om voldoende community input te krijgen om de game verder te optimaliseren. De huidige vervroegde toegang beschikt over vuurgevechten, melee, stats en 64-persoons multiplayer, maar hoe het verder evolueert naar de uiteindelijke versie is volledig afhankelijk van de fans. Hierdoor kan Nether uitdraaien tot een fast-paced arcade-achtige game, of kan het evengoed de simulatie-achtige tour opgaan. Naarmate het project groeit, zullen ook de map en het verhaal worden uitgebreid.

GameSnackBE-Nether-Screenshots-04

Voorlopig verdict

We hebben de early access ongeveer een dikke maand stevig aan de tand gevoeld, en wat ons betreft heeft Nether heel wat potentieel. Uiteraard heeft de game nog wat ruwe kantjes, maar die zullen in de finale versie mooi weggewerkt zijn. Er zijn een aantal echt solide en verfrissende ideeën en Phosphor neemt speler feedback heel serieus. In kort: Nether is een post-apocalyptisch avontuur om in het oog te houden!

No more articles
Meer in PC, Previews
Borderlands 2 pre-sequel zou in de maak zijn

Sluiten