Met Resident Evil: Operation Raccoon City verlaat Capcom het bekende pad in de Resident Evil reeks en kiest men voor  een andere aanpak. Operation Raccoon City is een action shooter die zich ook afspeelt in het duistere en sinistere Resident Evil universum, maar deze keer door de ogen van de slechteriken. Is deze zijsprong een verademing of één die we zo snel mogelijk willen vergeten?

Raccoon City, september 1998. Als de Umbrella Corporation er achter komt dat één van hun beste wetenschappers, Dr. William Birkin, van plan is om het experimentele G-Virus te verkopen aan de overheid van de VS, sturen ze hun eliteteam van de Umbrella Security Service naar het lab om het enige monster van het virus veilig te stellen. Maar alles gaat mis als Birkin zichzelf injecteert met het virus en verandert in een dodelijk monster. Tijdens het gevecht tussen Birkin en het U.S.S. lekt het dodelijke T-Virus in het riool van Raccoon City, waardoor de gehele bevolking besmet raakt.

Het U.S.S. team krijgt nieuwe orders en moet al het bewijs van Umbrella’s betrokkenheid bij de virusuitbraak vernietigen, en iedereen die de waarheid kent het zwijgen opleggen. Inmiddels is ook de Umbrella Biohazard Countermeasure Service (UBCS) uitgerukt om orde op zaken te stellen.

Ondertussen is Raccoon City volledig onder quarantaine gesteld en heeft de VS een eigen team op de zaak gezet. De jonge en onervaren politieagenten Leon S. Kennedy en Claire Redfield bevinden zich tevens midden in de chaos en raken ook betrokken bij de uitbraak.

GameSnackBE-Resident-Evil-Operation-Raccoon-City-Screenshot-02

Resident Evil: Operation Raccoon City is een third-person shooter waarin je met een team van vier zombies gaat neermaaien. Dit doe je met enkele computergestuurde teamspelers of gamers die je bijstaan doorheen het spel. Je kan dus de game starten met enkele maten of je wereld open zetten voor andere spelers. Deze kunnen je dan vervoegen doorheen het spel.

Het opzet klinkt leuk, maar de AI, welke één van de belangrijkste schakels is, faalt in Operation Raccoon City. Tijdens het spel merk je je computergestuurde teammaten enkel op wanneer ze een zoveelste stommiteit begaan. Zo lopen ze recht door je vuurlinie, zijn ze op zoek naar elke boobytrap om deze op hen laten af te gaan, reiken ze je een healthspray aan wanneer je net extra leven opgepakt hebt, enz. Dit lijstje gaat eindeloos door, wat heel spijtig is voor een shooter die het moet hebben van zijn teamplay.

Voor je karakter heb je keuze uit zes verschillende personages. Deze zijn een soort van klasse en hebben elk een verschillende speelstijl en enkele skills. Aan het einde van elk hoofdstuk krijg je een score en ervaringspunten naarmate je geleverde prestaties. Met deze ervaringspunten kan je vervolgens nieuwe skills of extra wapens unlocken. Dit is een leuke toevoeging die ook de herspeelbaarheid ten goede kan komen.

Grafisch

Grafisch gezien is het spel ok. Animaties zijn vlot en ook de tussenscènes zijn een streling voor het oog. Je komt in diverse omgevingen terecht. Soms vertoef jij en je team in de smalle gangen van een gebouw en een andere keer vecht je het uit tegen een bende vijanden in een grote open omgeving. Zo dwaal je in Raccoon City rond in Birkin’s Laboratory, City Hall, Hospital, Police Department, Power plant, Cemetry en Umbrella Laboratories.

Wat ons wel opviel is dat de omgevingen vrij saai en eentonig kunnen zijn. De standaard is er, maar net dat tikkeltje meer is er niet uitgehaald. De meeste decors waarin je terecht komt missen dan ook wat extra en wat meer inkleding.

GameSnackBE-Resident-Evil-Operation-Raccoon-City-Screenshot-01

De Multiplayer

De multiplayer in Resident Evil: Operation Raccoon City ziet er goed uit. Je kan hier verschillende game-modes kiezen,  zoals Team Deathmatch, waarin je zoveel mogelijk personen van het andere team moet vermoorden. Hierbij tellen ook de kills op zombies en Bio-organic weapons.

Dan heb je nog de Biohazerd mode, Survivors mode en de Heroes mode. Deze laatste zullen de fans zeker het liefst eens willen spelen. Hier kan je namelijk met characters zoals Leon S. Kennedy en Jill Valentine, spelen of ze een kopje kleiner maken indien je dit zelf wenst.

Buiten de eliteleden van Umbrella kan je ook als Spec Op online fungeren. Online kan er trouwens met maximaal 8 personen in teams van vier personen gespeeld worden. Het doel hier is natuurlijk in iedere game-mode in team te spelen. Mensen die graag alleen rushen door de maps zullen dus snel hun einde vinden.

Audio

Dit is hetgeen waar de Resident Evil franchise toch wel bekend om staat. Deze is bij Operation Raccoon City, in vergelijking met andere voorgaande titels, veel minder. Het enge wat de audio soms met zich meebracht, wordt nu gedomineerd door schoten van assault rifles, shotguns, enz. Dit neemt grotendeels de schrik bij de gamers weg.

Verder is de balans tussen de schietgeluiden en de achtergrondmuziek niet in evenwicht. De verschillende kreten van de monsters en zombies zorgen zelfs niet voor een angstaanjagende belevenis van het spel.

GameSnackBE-Resident-Evil-Operation-Raccoon-City-Screenshot-03

Resident Evil: Operation Raccoon City laat ons achter met gemengde gevoelens. Je merkt het potentieel in de game en dan is het balen dat dit geplaagd wordt door bugs en onvolmaaktheden. Het opzet van de co-op met vier in plaats van twee spelers zoals in de vorige reeks, is leuk maar wordt overschaduwd door de stroeve AI van je teammakkers.

De omgevingen zien er ietwat somber en ongeïnspireerd uit en soms heb je het gevoel gewoon in een shooter terecht gekomen te zijn waarin je de ene lading zombies na de andere moet bestoken met je wapenarsenaal. De quotering van je prestaties en unlocks zijn dan weer wel leuk, maar deze laatste bieden ook niet echt een meerwaarde. Een leuke game voor shooter fanaten, maar een gemiste kans voor de Resident Evil fans.

Meer in PC, PC Reviews, PS3, PS3 Reviews, Reviews, Xbox 360, Xbox 360 Reviews
GameSnackBE-Sony-PSN-Logo-Featured-01
Nog meer koopjes tijdens de PSN Spring Sale!