Even genoeg van al dat geweld in andere games en ben je op zoek naar een rustige game om bij te relaxen? Wie weet vind je dit wel in Reus, een game van Nederlandse makelij.

Reus is een strategy game en het principe is redelijk simpel. Je hebt middelen en moet ervoor zorgen dat er zich een dorp vestigt in één van jouw omgevingen. Niets nieuws dus, maar daar past Abbey Games een mouw aan. De gameplay zelf is iets unieks geworden. Zo krijgen we vier reuzen ter beschikking: de Ocean giant, de Forest giant, de Rock giant en de Swamp giant. Ieder van deze reuzen is in staat tot het creëren van een stuk grond. Zo kan de Rock giant bergen uit de grond doen rijzen, de Ocean giant kan oceanen creëren, … what’s in a name, toch? Helaas voor wie er gemakkelijk van af wilde zijn, kan je niet zomaar jouw grond bouwen waar je dat wilt. Voor een bos of moeras is een oceaan nodig. Wil je een woestijn, dan moet je eerst voor een berg zorgen.

Maar naast het creëren van kostbare grond hebben de giants ook elk hun speciale vaardigheden. Wanneer zeg maar een woud gemaakt is, kunnen daar fruitbomen in geplant worden. De Ocean giant kan dan voor de nodige fauna zorgen en de Rock giant voor rijkdom aan de hand van mijnen.

We zien door de bomen het bos niet meer

Wanneer er genoeg van deze factoren aanwezig zijn, kan het gebeuren dat er een dorp ontstaat in het midden van jouw grond. Dit dorp moet zich verder kunnen ontwikkelen en moet gelukkig zijn. Hier kan jij iets aan doen door te zorgen voor de nodige rijkdom, het belangrijke voedsel, mineralen en technologie. Als we alles in detail zouden uitleggen, zou het waarschijnlijk erg ingewikkeld worden, want dat is de game eigenlijk wel. De content is ook nog eens zo uitgebreid, waardoor we soms niet meer weten met welke reus we wat, waar of wanneer moeten doen. Na enkele tutorials waren we nog niet helemaal weg met de mogelijkheden van de game. Zo ben je in het begin meestal bezig met wat ‘spelen’ en improviseren. Echter, na enkele speelsessies begonnen we onze weg te vinden in de mogelijkheden en konden we er eindelijk plezier uit halen. Helaas gaat alles zo traag vooruit.

GameSnackBE-Reus-Screenshots-01

De wereld is niet in één dag gebouwd

Meteen zal duidelijk zijn dat Reus een game is om alles rustig aan te doen. Wanneer je gestresseerd of gehaast bent, laat je deze game beter even liggen. Het is normaal dat dergelijke spelletjes traag verlopen, maar bij Reus kan het nogal snel frustrerend werken dat jouw reuzen zich zo traag verplaatsen, maar dan in geen 5 seconden een oceaan of bos uit de grond stampen. De soundtrack kan eveneens ook het effect hebben dat je zomaar eens in slaap zou kunnen vallen. Deze is wel goed, maar dan ook echt traag. Vaak zit je ook gewoon even naar jouw dorp te staren, tot ze vooruitgang gemaakt hebben. Ook wanneer je iets verkeerd doet, door bijvoorbeeld een dorp te verwoesten door pal in het midden ervan een berg te zetten, blijft de muziek dezelfde en kan je gewoon doorgaan alsof er niets gebeurd is.

De aarde is plat, maar rond!

Vroeger werden wetenschappers nog aan de grond genageld, in brand gestoken of gewoon onthoofd toen ze beweerden dat de aarde rond is. In Reus deelt men deze mening en wordt de aarde ook voorgesteld door een platte cirkel. Maar in plaats van er in, is alles op de rand te doen. De vier reuzen begeven zich dan ook van de ene, naar de andere plaats op die rand. In het midden krijgen we dan een vuurachtig object te zien. Deze grafische stijl is op z’n minst verfrissend te noemen.

GameSnackBE-Reus-Screenshots-02

Het concept is al erg oud, maar de combinatie van de muziek, gameplay en grafische stijl maken van het geheel een erg unieke game. Maar of dit wel tegen de trage speelstijl opweegt, laten we aan jou over. Wie zich echter niet stoort aan de snelheid en even niet weet wat doen met een overvloed aan tijd, moet zeker Reus in huis halen.

• Nico

Dat is nu eens een game geknipt voor mij 😉

Final Fantasy VII eindelijk op Steam