Het is nu alweer 3 jaar geleden dat Risen het daglicht zag. Kan Risen 2: Dark Waters dezelfde goede commentaar opleveren voor deze Duitse ontwikkelaar? Lees het nu in deze review!

Je zit drinkend op bed tot iemand jou komt halen, omdat jouw commandant Carlos je wil zien. Op een toren waar je Carlos ontmoet, zie je een schip veranderen in de maaltijd van een reusachtig beest: de Kraken. Dit potig monster is het huisdier van de Titan godin Mara. De Titans voeren namelijk oorlog tegen elkaar. Twee van hen zijn al gesneuveld, twee anderen voeren nog actief oorlog. Als één van deze twee titanen sterft, zal de laatst overgebleven Titan een manier moeten zoeken om het laaste stukje georganiseerde beschaving te vernietigen. Maar de focus ligt nu voornamelijk op de Kraken, want het belet ons te vluchten van de Titanen. Zodoende  moeten wij zoeken naar een wapen om dit monster te doden. Hiervoor moet je infiltreren bij de piraten, dus vaar je naar een ander eiland waar deze zich bevinden. Je kleren worden overboord gegooid en je gaat enkel in een broek op zoek naar de passende uitrusting.

Het verhaal is in grote lijnen niet erg diepgaand te noemen, maar het past wel. Het heeft het hart op de goede plaats en is erg vermakelijk eens je enkele uurtjes aan het spelen bent. De zijmissies maken hier al veel goed, wat het toch een mooi verhaal maakt.

Nu is het zo dat we wat bang waren om aan de slag te gaan met Risen 2, maar onze angst was snel voorbij. We kregen namelijk meteen de leuke gameplay te zien. Risen 2 is namelijk een RPG, wat natuurlijk boordevol zit met alle leuke elementen. Het verhaal vordert met behulp van queestes die je van iedereen kan krijgen. Deze queestes zijn wel allemaal even belangrijk, zelfs al behoren ze niet tot het hoofdverhaal. Dit komt omdat we overal wel iets kunnen krijgen zoals goud en wapens, wat natuurlijk essentieel is om te overleven tussen de piraten. Hoewel deze leuk zijn, gaat het verhaal wat traag, want de eerste uurtjes ben je vooral bezig met zijqueestes voordat je verder kunt met de hoofdqueeste. Maar geen nood, deze gaan sneller dan je denkt, want je kunt zelf kiezen wat je in een dialoog zegt.

GamesnackBE-Risen-2-Dark-Waters-Screenshot-01

Natuurlijk moet je als piraat ook het zwaard hanteren. Dit lijkt leuk, maar is in het begin toch een pain in the behind. Je hebt namelijk een zielige tutorial, die je vertelt hoe je jouw zwaard in de hand moet nemen, hoe je met dit speelgoed moet verdedigen en hoe je moet slaan. Pas wanneer je doorhebt wat je eigenlijk moet doen om gevechten te overleven, kun je er echt plezier aan beleven. De gevechten blijven moeilijk in het begin, maar dat maakt het zo leuk, want zo duren ze redelijk lang. Het is een kwestie van ontwijken, blijven verdedigen en toe te slaan wanneer dit het beste past. Maar denk niet dat het gemakkelijk wordt wanneer je dit onder de knie gekregen hebt, want de wereld zit vol gevaren, gevaren die jou in groep aanvallen. Gelukkig kun je worden geholpen door een crew, maar als je alleen bent, ben je er sowieso geweest. Wees op je hoede en vermijdt de confrontatie wanneer je ziet dat de vijanden te groot in aantal zijn.

GamesnackBE-Risen-2-Dark-Waters-Screenshot-02

Een RPG is verder niets zonder een aanpasbaar uiterlijk. Je kunt niets aan je lichaam veranderen, maar wel in verschillende kleren kruipen, zodat je altijd wel bij je nieuwe vrienden, de piraten, past. Natuurlijk zijn hier ook verschillende zwaarden beschikbaar, zodat je altijd stijlvol door het leven kunt gaan. Naast zwaarden zijn er ook vuurwapens en dingen waarmee je kunt gooien, zoals werpmessen. Deze dingen kosten heel wat geld, dus verwacht niet dat je meteen de sterkste items kunt kopen.

Een andere leuke feature is de exploratie. Je kunt namelijk ook de eilanden verkennen en hierbij ook heel wat van de fauna en flora genieten, zolang de fauna niet vijandig is tenminste. De flora is dat echter niet, gelukkig; je kunt planten verzamelen en deze gebruiken om iets te maken. Juist, maken, want je kunt vanalles maken. Zelfs zwaarden, vuurwapens en potions. Let wel, de skills kun je enkel van de professionals in de game leren, maar deze vragen ook veel teveel geld hiervoor. Maar geld kun je verdienen op verschillende manieren.

Dit brengt ons bij het laatste: geld kun je verdienen met het looten van kisten, het inbreken in huizen en mini-games. Jep, mini-games! Zo hebben wij meermaals een dronken piraat, die wat uit de hoogte deed, onder tafel gedronken, wat ons telkens enkele muntstukken opleverde, en enkele keren een slot opengeprutst. Verder kun je handel gaan drijven zoals in elke andere RPG.

GamesnackBE-Risen-2-Dark-Waters-Screenshot-03

Grafisch en audio

Net zoals de game in het begin wat traag vordert, lijkt het of de designers ook wat op gang moesten komen, want in het begin zijn de graphics maar matig. Maar dan krijg je opeens een slag om je oren van de developers, want je wordt werkelijk omvergebeamed door de grafische pracht die in deze game schuilt. Het reizen wordt des te leuker door de prachtige en realistische omgevingen en de personages hebben goede physics en bewegen zoals een echte mens dat zou doen. Pas als we sterven zien we echter iets vreemd; we zakken in elkaar alsof ons skelet op magische wijze verdwenen is: ons achterste wordt dubbeltoe geplooid. Op de onderstaande afbeelding zijn wel degelijk in-game graphics te zien!

GamesnackBE-Risen-2-Dark-Waters-Screenshot-04

Qua audio is deze game niet geheel perfect, maar is toch nog bewonderenswaardig te noemen. De lipsynchronisatie zit heel goed in elkaar, maar soms missen we wat intonatie in de stemmen. Zo stond Carlos, onze goede commandant, te roepen, maar moesten we dit aan de lichaamstaal afleiden, want aan zijn stem veranderde niets. Maar verder liep alles van een leien dakje; de aapjes krijsten vrolijk, de jaguars miauwden vijandig en de stemmen waren dik in orde. We voerden grappige dialogen met de piraten en de humor werd aangedikt met het grappige accent en hier en daar een ‘fooking’ op piraatse wijze.

Met een bang hart gingen we aan de slag met Risen 2: Dark Waters, maar onze vooroordelen werden meteen van de baan geveegd. Het leuke verhaal en de uitgebreide queestes maken dit een spel dat zeker de moeite waard is. Piranha Bytes bewees dat gamen samengaat met humor, want de piraten waren dan ook echt piraten met ruige taal, grappige accenten en woordenschat. Combineer dit alles met prachtige graphics en je hebt een topgame die je meeneemt in een groots avontuur!

Meer in PC, PC Reviews, PS3, Reviews, Xbox 360
Far Cry 3 krijgt een multiplayer beta