Risen 3 Titan Lords Enhanced Edition, ontwikkeld door Piranha Bytes en uitgegeven door Deep Silver, is een RPG waar je je in een open wereld bevindt. Het is het vevolg op de Risen serie. Op de PS4 kan je nu de game aanschaffen inclusief tweemaal een DLC pakket. Je kruipt in de huid van een kordate piraat die maar al te graag vijanden het leven ontneemt, maar ook agressieve dieren en andere bitsige mensen moeten het met zijn zwaard of pistool bekopen. Dit alles omdat hij op zoek gaat naar zijn verloren ziel. Een kleinere role playing game die door de jaren heen toch heel wat fans voor zich heeft gewonnen.

Het verhaal

Risen 3 is het vervolg op Risen 2 Dark Waters waar het verhaal zich afspeelt in een tijdperk vol piraten. In de game, die enkel singleplayer bevat, is het middeleeuws element uit Risen 2 dan ook teruggekeerd in het derde deel. Wel een beetje eigenaardig, het ene moment ben je nog ten volle piraat, terwijl het ander moment je je in een middeleeuws harnas bevindt. Maar in een game kan uiteraard alles.

Risen 3 Titan Lords Enhanced Edition

De protagonist van het verhaal en zijn zus Patty belanden op één van de vele eilanden in de game, Crab Coast genaamd. Samen gaan ze op verkenning waarbij ze een oude tempel ontdekken met een portaal die toegang heeft tot een andere dimensie. Deze blijkt echter demonisch te zijn. Hierbij gaat het grondig mis en een confrontatie met een Titan Lord blijkt beroerde gevolgen te hebben. De piraat gaat dood maar komt echter weer tot leven. De bizarre Witch Doctor Bones blijkt hiervoor verantwoordelijk te zijn. Het is wel zo dat je dan zo snel mogelijk je ziel moeten weten terug te vinden, aangezien duistere krachten actief zijn.

De gameplay

In deze game ontdek je verschillende locaties, neem je het op tegen heel wat vijanden, voer je redelijk aangename gesprekken en verzamel je heel wat loot. De gevechten zijn wel een uitdaging maar wij vonden toch dat het allemaal niet zo vloeiend speelt. Je moet toch ook wel wat moeite doen om verder te raken in de game. Als gamer verwacht je toch wel wat uitdaging en vordering en buiten de gevechten, blijkt deze moeilijk te vinden in de game. In basis blijft het een beetje dezelfde game als voorheen.

Risen 3 heeft ook een ‘soulmeter’. Deze heeft als doel de karakter eigenschappen van de gamer bij te houden waarbij deze als volgt bepaalt of je goedaardig of kwaadaardig blijkt te zijn. Je interacties hebben dus effect op deze meter en bepalen mee een stuk van de gameplay. Als je bijvoorbeeld een ‘slecht’ karakter hebt opgebouwd, kan het zijn dat bepaalde personen niet meer willen praten tegen.

Risen 3 Titan Lords Enhanced Edition

Piranha Bytes is naar onze mening toch ook wel redelijk de mist ingegaan wat betreft gedateerde animaties, frequente framedrops, emotieloze gelaatsuitdrukkingen, repetitieve quests en low-budget stemmencast… wat ons zeer jammer lijkt. Deep Silver zal volgens ons hopelijk dit ook wel inzien dat er toch nog heel wat werk aan de game is.

Grafisch, muziek, sfeer…

Het viel ons op dat Risen 3, buiten enkele negatieve puntjes, toch zeer sfeervol tot zijn recht komt. Eilanden die menig gamer al tegenkwam in Risen 2, zijn in Risen 3 exceptioneel prachtig geworden. Ook is er een toevoeging van nieuwe dungeons en andere grotten. Grafisch heeft de game hier en daar wel vooruitgang geboekt, maar het gaf ons nu ook niet meteen een ‘wauw’- gevoel. Ook krijg je te maken met de slechte A.I. De sfeer zit niet echt mis, maar de besturing voelt wat log aan en alles voelt zeer beperkt aan. In onze ogen zeker geen toppertje. De muziek heeft een epische toon en is zeer rustgevend.

Risen 3 Titan Lords Enhanced Edition

De Risen serie is een zonderling. Het betreft een speciale serie, ofwel zal je er van houden ofwel zal deze game totaal niets van waarde bij je teweegbrengen. De meningen omtrent deze game zijn dan ook uiterst verdeeld. De sfeer is er wel, maar er mist iets… De humor is droog, de gameplay stroef en er bevinden zich talloze bugs in de game. Ook de characters zijn vlak afgewerkt. De gevechten zijn simpel en het is soms zeer onduidelijk waarheen je moet om quests te voltooien.

Ben je echter een ware old school RPG liefhebber? Dan zal deze game je – met zijn twintig tot dertig uur gameplay – je zeker bekoren. Piraten blijven natuurlijk sowieso wel een cliché en al zeker als er verder weinig mee gedaan blijkt te zijn. Geen anno 2015 game, maar toch een prima game voor een klein prijsje die de Risen fans en hun hunker naar klassieke piratensfeer zeker goed zal doen.

Risen 3 Titan Lords Enhanced Edition Review
58%Overall Score
Grafisch60%