[tabgroup][tab title=”Indy’s visie”]

Steam Greenlight is een vote systeem waarin gamers kunnen stemmen op concepten en indie-games die al bijna klaar zijn. Enkel de besten krijgen hun eigen plaatsje in de Steamstore en als laatste is hier Rush Bros bij gekomen. Maar wij zouden GameSnack niet zijn als we niet van vernieuwing hielden. Zo bundelen wij voor het eerst de mening van twee van onze redacteurs in één review. Hou jij van platformers met zalige muziek? Lees dan zeker deze twee bevindingen!

Running DJ’s

Wie kon ooit denken dat een DJ niet alleen getalenteerd was met muziek en platen, maar ook goed te been is op een parkoers? Dit wordt extra duidelijk in Rush Bros, waar lopen en muziek de klok slaan. Met jouw kleine karaktertje moet je van je behendigheid, snelheid en vooral van je goede reflexen gebruik gaan maken. Als DJ betreed je de meeste kleurrijke werelden waarin je tegen jezelf, of een vriend kunt rennen alsof je leven ervan af hangt. Tenminste, jouw leven hangt er echt van af, want wie de finish niet als eerste haalt, wordt meedogenloos verpulverd. Luguber? Nee hoor, want dan verdwijn je gewoon à la Pokémon in flitsen. We willen immers niet dat onze monitor kleeft van het bloed van onze favoriete platendraaier.

Racen op leven en dood

In Rush Bros race je tegen de klok naar het einde van een level. Zo gemakkelijk is dit echter niet, want onderweg kan je wel eens drempels tegenkomen. Puntige drempels weliswaar, waarop je gespietst kunt worden en terug spawnt op een eerdere plaats in het level. Hierdoor moet je je behendigheid heel wat oefenen op het tijdig en snel springen over en onder obstakels die wel eens heel wat tijd in beslag kunnen nemen. Gelukkig vind je doorheen een level enkele hulpmiddelen om deze obstakels te slim af te zijn. Zo heb je enkele verschillende power-ups die iets aan de game kunnen bijdragen, maar je ook net kunnen irriteren. Zo heb je de kracht om tijdelijk sneller te lopen, maar kan het ook voorkomen dat je scherm plots ondersteboven staat. Probeer dan nog maar eens te spelen.

GameSnackBE-Rush-Bros-Screenshot-02

Dit is vooral lastig als je met een vriend speelt. Controls die switchen, een scherm die zich keert en een partner die alsmaar dichter bij je gemeenschappelijke doel geraakt, zijn allemaal factoren om eens een zucht van frustratie te laten ontsnappen. Maar voor wie die lastige factoren nog niet moeilijk genoeg zijn, kan ook de twee alternatieve speelmodi, Remixes, eens proberen. Survival Mode en Fast Forward zijn twee modi die het er niet gemakkelijker op maken. In Survival krijg je slechts één leven, waardoor een dood resoluut eindigt in het herbeginnen van een level. Fast Forward daarentegen, zoals de naam doet vermoeden, zorgt ervoor dat je heel wat sneller gaat. Leuk dat ze voor content willen zorgen, maar deze optie hadden ze beter weggelaten. De modus zorgt voor een onspeelbare game.

Elektrisch

Rush Bros is een muzikale game en dat zal je meteen merken aan de snelle muziek waarop je moet rennen, springen en glijden. Normaal gezien is er de mogelijkheid om je eigen muziek te gebruiken, maar dat is ons niet gelukt. Ondanks het feit dat onze muziek voldeed aan de vereisten. Gelukkig is dit niet echt nodig, want de game werd op voorhand al volgepropt met de muziek van de ontwikkelaar, waardoor deze zeker en vast beter bij een level past dan jouw eigen muziek.

De controls zijn erg simpel. Je hebt enkel vier keys en je spatiebalk nodig. Soms bleken het keyboard en de muis een voordeel te hebben tegenover de controller, omdat deze volgens Maxim inputlag zou hebben.

Rush Bros is één en al muzikale chaos van begin tot eind. Wie van snelle games houdt met een vleugje goede elektronische muziek, moet deze zeker een kans geven. De enige vraag die je jezelf moet stellen, is of € 9,99 niet te veel is voor zo’n game.

[/tab]

[tab title=”Maxims visie”]

Rush Bros is een kleine kleurvolle indie platformer met een muziekale achtergrond. De hele bedoeling van het spel is zo vlug mogelijk de finish te halen terwijl je allerhande valstrikken ontwijkt. Waar de eerste levels nog poepsimpel zijn, wordt het echter al heel snel moeilijk.  Er is zowel een singleplayer als een multiplayer, maar aangezien het spel gemaakt is voor multiplayer hebben wij hem ook zo uitgetest. Onze bevindingen waren redelijk positief, al zijn er ook wat minpuntjes.

Life is good

Niets is zo leuk als winnen van een vriend, we hebben dus goed gelachen toen we de zoveelste fail begingen waardoor de andere toch nog als eerste finishte. De gameplay is fijn alhoewel niet echt vernieuwend en alles wordt wat opgeschud door de typische power-ups. De levels zijn gevarieerd en vol met hindernissen, zo zullen de eerste levels nog makkelijk zijn, maar bij de laatste moet je vaak eerst verschillende sleutels gaan zoeken om deuren te openen voor je verder kan. Dit alles terwijl er een deftige electrosoundtrack speelt. Een ander mooi pluspunt  is de directe ondersteuning van de Xbox 360 controller. Er zijn genoeg levels om je uren zoet te houden en het spel is zijn geld dus zeker waard.

Not for sore losers

Er zijn echter ook wat negatieve zaken aan het spel. Indy en ik hadden vaak in de latere levels het gevoel dat winnen afhing van bij de start van het level de juiste weg te kiezen, de laatste levels zijn namelijk een echt doolhof. Waar de power ups eerst leuk en grappig waren, worden ze echter heel snel irritant. Power-ups tellen op, zo kom je vaak tegen dat je vijf seconden geen weg meer op kan. Iets wat voor wat wrevel kan zorgen bij zo een snelle platformer als Rush bros. Wat bij mij voor nog meer irritatie zorgde was inputlag. Het is heel fijn dat een controller gebruikt kan worden, maar het spel reageert er traag op. Het kwam gewoon te vaak voor dat ik op de springknop duwde en het spel  maar een seconde later reageerde, wat in een pijnlijke dood en een tweede plaats resulteerde.

GameSnackBE-Rush-Bros-Screenshot-01

Rush bros is een  fijne game, eenvoudig maar toch leuk. Er zijn heel wat pluspunten, zoals de leuke levels en een plezierig multiplayerluik . De negatieve punten wegen echter ook zwaar door en minderen het plezier toch een beetje. De lag en de geluksfactor deden mij vaak verliezen en ik geef toe, ik ben geen goede verliezer.

[/tab][/tabgroup]

• jef

Ziet er wel een energieke game uit :p