De grootvader der sims is terug en het mag gezegd worden dat SimCity doorheen de tijd nog niets van zijn charme en appeal verloren heeft. Tijd dus om de sjerp van onder het stof te halen en het ambt van burgemeester terug op te nemen.

Die goeie tijd

Toen we deze titel in handen kregen, was het als de hand schudden met een ouwe maat die je al lang niet meer gezien hebt. Daarom misschien even beginnen met een paar zaken die er minder toedoen in deze game, zodat we ons op het belangrijke kunnen concentreren. Zo zullen de wat cartooneske en simpele graphics misschien niet iedereen bekoren. Qua geluid is de game ook geen hoogvlieger, maar het doet wat het moet doen voor een stadsimulatie game. Mocht dit trouwens het eerste deel zijn in de SimCity reeks, zou het er volgens mij krak hetzelfde uitzien als deze nieuwe versie. Zo, nu over de game zelf en wat het zo aantrekkelijk maakt, want SimCity is zo één van die games die ongemerkt vlot de uurtjes doet wegtikken.

GamesnackBE-Sim-City-Screenshot-01

Mag ik je voorstellen?

Nieuwkomers moeten zich geen zorgen maken bij deze simulatietitel, want je wordt in het begin van de game netjes ingeleid in alle zaken die een burgemeester nauw aan het hart liggen. De makers hebben er ook opgelet dat je niet overstelpt wordt met tutorials. SimCity is trouwens  voorzien van een duidelijk en overzichtelijk managementsysteem dat zowel nieuwkomers als doorwinterde strategie fans zal bekoren. De game is vlot te spelen door enkel je muis te gebruiken.

Je eerste stad zal waarschijnlijk de nodige fouten in zijn planning bevatten die je mettertijd zuur opbreken, maar dat is eigenlijk nog goed nieuws. Je eerste stad leert je zo veel over de game en de structuur waarop het gevestigd is.

Eerst even overwegen wat je volgende beslissing zal worden is een goede vuistregel. Zo plaats je best geen watertoren in de buurt van een stortplaats of een riolering, vanwege de vervuilde bodem. Je sims worden ziek door de bacteriën en je ziekenhuizen kunnen al snel de overvolle wachtzalen niet meer aan. Hetzelfde geldt ook voor je industriële zones. Fabrieken of stroomvoorzieningen die vuile rook uitstoten zet je beter een eindje weg van je residentiële zones. Laat je hierdoor echter niet misleiden, want SimCity omvat veel meer dan een paar vuistregels.

De grondslagen van je stad

Als basis start je met een vierkant waarbinnen je je stad kan vormgeven. Hou je het echter voor bekeken met je stad of wil je een grotere uitdaging dan kan je op de regiokaart ook nog een tweede of een derde stad uit de grond stampen. Daarbij komt dat je in het centrum van de regiokaart ook een reuze bouwwerk kan neerpoten. Deze bouwwerken zijn wel vrij duur en je moet er dus de nodige speeluren voor investeren met het nodige succes, vooraleer je een dergelijke constructie kan bekostigen.

Een andere mogelijkheid is dat je de tweede en derde stad overlaat aan een andere speler via multiplayer. Het leuke daaraan is dat je op bezoek kan gaan bij je buren. Het levert echter ook voordelen op waar je stad baat bij kan hebben. Heb je bijvoorbeeld een tekort aan stroomvoorziening, dan kan je die importeren vanuit een naburige stad. Eigenlijk kan zowat alles geïmporteerd worden uit naburige steden. Gaande van extra vuilniswagens, orde handhaving, watervoorziening, alles kan, zolang je een prijs betaalt voor al die diensten natuurlijk. Vice versa kan jijzelf natuurlijk ook diensten ter beschikking stellen. Je kan jezelf ook specialiseren daarvoor als je dat aanspreekt door een groter aanbod te creëren dan je eigen stad zelf nodig heeft. Zo krijg je extra inkomsten uit de andere steden.

GamesnackBE-Sim-City-Screenshot-02

Je grenzen verkennen

Veteranen zullen het appreciëren dat je niet langer met elektriciteitspalen en waterleidingen hoeft te werken om alles te verbinden. Nu hoef je enkel nog wegen aan te leggen en je bouwzones er tegenaan te plaatsen. Elke afzonderlijke zone moet nu dus grenzen aan een weg. Je kan dit zowel als een handicap of als een voordeel omzien. Feit bij deze nieuwe versie is wel dat je stad sneller tegen zijn grenzen aanzit. De afmetingen, van het vierkant dat ter beschikking is, hadden misschien wel iets groter mogen zijn.

Als je dan je populatie verder wil laten toenemen moet je het hogerop gaan zoeken. Dit betekent dat je flatgebouwen en wolkenkrabbers nodig hebt waarvoor je de nodige basiselementen moet voorzien. Zo moet je wegen voorzien die meer verkeer aankunnen en ervoor zorgen dat de buurt aantrekkelijk is voor deze gebouwen en hun inwoners. Dat kan onder meer door één van de vele soorten parken of sportpleinen enz… te plaatsen in de omgeving. Een handige optie is ook dat je bestaande wegen kan upgraden, zodat je ze niet hoeft af te breken en heraan tea& leggen. Andere factoren die van invloed zijn op je bevolkingsdichtheid zijn het aantal misdrijven, commerciële zones, vervuiling en dergelijke.

Bij Maxis hebben ze gekozen voor kleinere steden met als compensatie dat je er drie kan hebben op één regiokaart. Meerdere scenario’s uitwerken in één stad is daardoor moeilijker geworden. Die twee extra vierkanten op je kaart komen dus goed van pas om je creativiteit de vrije loop te laten.

GamesnackBE-Sim-City-Screenshot-03

Het welzijn van je inwoners

In SimCity kan je ook een klassensysteem hanteren voor de belastingen die je heft. Arme mensen kun je een belastingverlaging geven tegenover de rijken, maar datzelfde is ook van toepassing op je commerciële en industriële vestigingen. SimCity maakt daarbij onderscheid tussen drie aparte klassen, naargelang de inkomsten.

Heeft je stad een tekort aan iets of een dringend probleem, dan kan je dat snel afleiden uit de kleur dat het icoontje heeft voor die bepaalde voorziening. Een adviseur geeft je dan snel een oplossing of een oorzaak voor het probleem. Handig is ook dat je het uurwerk van de game zelf kunt instellen op drie snelheden. Als de zaken je voor de wind gaan zet je het even op jachtluipaard snelheid en zie je de stad zich snel ontwikkelen en het geld binnenstromen. Wanneer je echter veel werk hebt of het verloop van de zaken wat voorzichtiger wil bekijken kan je overschakelen op slakken of lama snelheid. Deze feature is ook handig als er zich rampen voordoen in je stad en je de bestrijding ervan op de voet wil volgen.

Wil je even polsen wat je inwoners van je beleid vinden? Dan kan dit makkelijk door even met de cursor over een gebouw te gaan. Een tekstballonnetje geeft je dan informatie door hoe de zaken ervoor staan en waar je mogelijk moet bijsturen.

GamesnackBE-Sim-City-Screenshot-04

Buren zijn ook maar buren

Stel dat je het verknoeit hebt in een stad en je je heil zoekt door een andere te beginnen op dezelfde regiokaart, dan kan je er vanop aan dat je eerdere problemen je nog zullen komen opzoeken. Als de criminaliteit van je eerdere stad de pan uit swingt, steken de criminelen simpelweg de grens over naar je nieuwe stad en heb je zodoende terug hetzelfde probleem. Datzelfde kan ook gebeuren in de multiplayer modus.

Nieuw in SimCity is ook dat je uitdagingen kan aangaan waarmee extra geld is te verdienen. Zo kan er een buurtfeest georganiseerd worden op voorwaarde dat je achteraf al het vuilnis binnen een bepaalde tijd weet op te halen. Naast het plaatsen van meerdere eenheden voor een bepaalde voorziening kun je ook bestaande eenheden opwaarderen. Zo kan je bijvoorbeeld een brandweerkazerne van extra brandweerwagens voorzien of je ziekenhuizen uitbreiden met extra behandelingskamers. De opties die de game je hiervoor ter beschikking stelt zijn talrijk genoeg om al je stadsproblemen mee te lijf te gaan. Het biedt overigens ook meer mogelijkheden om je budget te beheren en de cijfers in het groen te houden.

De gang van zaken

SimCity bewandelt misschien niet veel nieuwe paden, maar de game heeft ook naar hedendaagse normen nog steeds veel speelwaarde. Wat de graphics een beetje ontbreken, wordt ruimschoots goedgemaakt door de gameplay. Voordeel is dat je ook geen hardcore strategie fanaat hoeft te zijn om van deze game te genieten. Wie echter op zoek is naar een snelle date is bij SimCity aan het verkeerde adres. Je moet er de nodige uren voor investeren en niet denken dat je er zomaar even een uurtje voor kunt vrijmaken tussendoor. Gelukkig nodigt de game je met veel plezier uit om er rustig bij te gaan zitten met een drankje en een hapje.

• Indy

Goh, ik krijg al zin in deze game als ik lees dat je handel kunt drijven met de andere steden online. In games ben ik een echte handelaar. 😛

• Jef