Rebellion beloofde op 27 juni 2014 een nieuwe Sniper Elite 3 uit te brengen die de voorgaande edities zal overschaduwen. Aan elk voorgesteld werkpunt hebben ze proberen te werken en kunnen ze met trots hun nieuwe release voorstellen. Of ze dan ook deze verwachtingen voldoen kun je lezen in onderstaande review!

Sfeer en graphics

Sniper Elite 3 speelt zich af in een totaal ander decor dan zijn voorganger. Daar mocht je vechten in hartje Berlijn, waar je nu in Noord-Afrika mag vertoeven. Het decor heeft misschien een ander jasje aangetrokken, maar jouw rol is dezelfde gebleven. Je bent naar daar gestuurd om het plan van een geheim wapen tegen te gaan. Moesten deze plannen werkelijkheid worden, dan heeft dit tot gevolg dat ze de geallieerden kunnen verslaan en dat ze de oorlog naar zich toe kunnen trekken. En hiermee is ook alles gezegd, want veel verhaal is er niet aan. Dit was duidelijk merkbaar bij zijn voorgangers en dit is niet minder opvallend bij Sniper Elite 3. Het is meer een achtergrondverhaal dat de sfeer bepaald, maar voor een echte meeslepend verhaal moet je deze game absoluut niet in huis halen.

Op PS4 kunnen we deze game bewonderen op 1080p aan 60fps en dit merk je ook. Deze graphics gecombineerd met de leuke setting van Noord-Afrika zorgt voor een intensere ervaring doorheen heel het spel. En aan die resolutie laten ze je toe om je vijand vanop een grote afstand te spotten en hem ogenblikkelijk neer te halen. Aan een lagere resolutie zou hij enkel maar een pixel geweest zijn en werd jijzelf hoogstwaarschijnlijk eerder gespot. Hier zorgen ze ervoor dat er een steentje wordt bijgedragen aan de gameplay.

GameSnackBE-Sniper-Elite-3-Screenshots-01

De sterk verbeterde gameplay

Aan dit werkpunt is er enorm gesleuteld, en tot groot genoegen van de gamers. Laten we beginnen met het praten over ‘relocaten’. Deze optie is er in Sniper Elite 3 bijgekomen en geeft je de mogelijkheid om de game meer tactisch te spelen. Deze loopt hand in hand met geweerschoten die je kunt maskeren met behulp van enorm veel omgevingselementen. Je kan gebruik maken van overvliegende vliegtuigen, kapotte motoren en een generator die je kunt saboteren. In vergelijking met de vorige in de reeks is dit een enorme verbetering. Daar moest je wachten op een donderslag of had je de mogelijkheid om je schoten te maskeren zelfs helemaal niet. Hierdoor konden vijanden je direct visualiseren en schoten ze vanop 500m afstand gericht naar je toe. En net daarom hebben ze hier de term ‘relocate’ in het spel gebracht. Als je schot niet gemaskeerd is, hebben de vijanden een vermoeden van waar het schot kwam, maar heb je wel nog de tijd om je te ‘relocaten’. Dit wil zeggen dat je je zo snel mogelijk onopgemerkt moet verplaatsen om de vijanden te slim af te zijn. Zo kun je handig gebruik maken van een constante verplaatsing om je vijanden om de tuin te leiden en ze zo één voor één uit te schakelen. Fun gegarandeerd!

En nu waar het allemaal om draait: killcams. En dit is één van de hoofdredenen waarom mensen deze game kopen: die nooit vervelende, brutale killcam die zich in slow-motion en x-ray visie afspeelt. En gelijk hebben ze ook! We genieten van elk schot die de vijand zijn schedel doet barsten of zijn edele delen verminkt. Ook al is het absoluut niet moeilijk om deze ‘skill-shots’ te lanceren, maak je het jezelf zo moeilijk als je wilt door zelf je moeilijkheidsgraad in te stellen. Je hebt een hele hoop opties die je gameplay sterk zullen beïnvloeden en zelfs als je niet zo bent voor die killcams, heb je de optie ze aan te passen of ze helemaal uit te zetten.

GameSnackBE-Sniper-Elite-3-Screenshots-02

Desondanks dit is de AI toch alweer van een laag niveau. Alhoewel je kunt afleiden van de vorige alinea’s dat ze er aan gewerkt hebben, zijn er hier en daar toch nog een aantal mankementen. Wanneer ze een lijk ontdekken die jij een aantal seconden geleden hebt omgelegd bijvoorbeeld, dan gaan ze na een bepaalde tijd doen alsof hun neus bloedt en hun route weer hervatten. Dit wijkt enorm af van de realiteit waar wij hoogstwaarschijnlijk al schreeuwend naar huis zouden lopen om de helft van Duitsland te alarmeren. En als we nog even de realiteitsfactor mogen bespreken, dan moeten we zeggen dat de ‘fall damage’ echt ridicuul is. Als je van een gebouw van 2 meter valt, dan kost dit de helft van je levens. Enorm frustrerend als je steeds dat belachelijk en traag beklimmend laddertje moet gebruiken om jezelf wat levens te sparen.

Waar er wel geen verhaal is, is er nu wel een open wereld. En die is helemaal niet klein in vergelijking met een doorsnee shooter. Je hebt de keuze om direct richting je hoofddoel te trekken, of een omweg te nemen en een hoop zijmissies te voltooien. Dit zorgt voor een eigen keuze doorheen het spel en een verlengende speelduur van de game. Zo hebben we toch altijd langer dan een uurtje nodig gehad voor één enkele missie, waarmee we maar al te blij waren dat we het spel konden opslaan wanneer we wilden!

Gadgets en modification!

Verfrissing is één van de elementen om een spel zijn voorganger te overschaduwen, en hier hebben ze gebruik van gemaakt. Je kunt 4 verschillende load-outs samenstellen en je wapens aanpassen naar je voorkeur. Je kunt je sniper rifles upgraden en van vizier veranderen om zo het beste uit jezelf te halen. Ook de aanpak om je vijanden te benaderen wordt hier volledig door beïnvloedt.

En gadgets in overvloed! Van dynamiet tot flint en steel en nog zoveel meer. In de voorgaande Sniper Elite had je de keuze uit een steen en wat trap mines. Maar nu zijn deze opties alweer zoveel verbeterd, uitgebreid en brengen ze een hoop leukere gameplay met zich mee. Zo kun je een artilleriegeschut uitschakelen met behulp van dynamiet die je transformeert naar een tijdsbom door hem met flint en steel aan te steken. Je snel uit de voeten maken en vanop een afstand verheugd zitten toekijken is een must. Ook voertuigen uitschakelen door een perfect getimed sniperschot op een dynamietstaaf zorgt voor dat extra kippenvelmoment.

GameSnackBE-Sniper-Elite-3-Screenshots-03

We zullen eerlijk zijn, we hebben de vergelijking veel gemaakt met zijn voorganger in de reeks, en enkel en alleen omdat Sniper Elite een genre apart is. Het is uiteraard een shooter, maar niet zoals we hem kennen. De actie van alle andere shooters wordt bij Sniper Elite overheerst door de brutaliteit van de killcams en de stealth waarmee je ze uitvoert. De toekomst die in jouw handen ligt en beïnvloedt kan worden door één enkel schot, de open wereld en vrijheid die je kunt verkennen en benurren en nog zo veel meer. Deze dingen die zijn toegevoegd zorgen voor dat tikkeltje extra, maar van verhaallijn is er helaas alweer geen sprake. Een solide game die voor een leuke afwisseling zorgt tussen al je doorsnee shooters.

• DaeJim

De single player vind ik persoonlijk wat aan de saaie kant, steeds hetzelfde en de killcams, die eerst een vette hell yeah-gevoel geven ben je sneller beu dan liedjes van Frans Bauer. De online versus modes zijn echt iets dat je enkel kan spelen op Sniper Elite, het is spannend om vijanden te zoeken en terwijl met een bang gevoel te zitten dat je zelf de doodkist in gaat. Wel jammer dat veel gamers met koffie en wat suikerwafels in een tentje zitten te kamperen en na afloop van een ronde 0 kills en 0 deaths hebben. Wat ze dan 20 minuten gedaan hebben is mij een raadsel. Erg positief aan Sniper Elite 3: Afrika zijn de co-op modes, speel het af en toe met men vader via Xbox Live en dat loopt bijzonder soepel en dankzij wat tactiek is het erg leuk. 🙂

Tip voor Xbox One eigenaars: Zet V-sync aan in de opties, het verschil is enorm!

Ik geef het een 2.6 op 5

Meer in PC, PS3, PS4, Reviews, Xbox 360, Xbox 360 Reviews, Xbox One