Zin in een goedkope en leuke third-person shooter? Wie weet vind je wel je toevlucht bij Special Forces: Team X? Lees nu onze review om dit te ontdekken!

Insecten!

Als first-person shooter liefhebber is de overstap naar het schouderperspectief altijd even wennen. Vreemd genoeg hadden we daar niet al te veel last van bij Special Forces: Team X. Nee, in deze multiplayer-only zijn we zonder enige aanpassing, op de controls na, meteen een match in gedoken en hebben we ons laten leiden door de gameplay. Deze verloopt vlotter dan verwacht en het hele gebeuren is één snelle rush. Van de ene muur rennen we naar de andere om daar in cover te kruipen. Het cover systeem is erg goed uitgewerkt, waardoor we zonder enige problemen naar een andere schuilplaats rennen of er gewoon overheen kunnen klimmen. Het schieten vanuit onze dekking verloopt al even gemakkelijk, maar toch hebben we wat problemen bij het gooien van granaten. Deze ketsten af tegen onzichtbare muren en ontploften dichter dan voorzien was. Naast deze onzichtbare muren zijn we nog niet klaar met het lijstje, want soms vond de game geen beschikbare matches meer en zitten we vast in een muur. Maar gezien de game nog niet lang op de markt is, verwachten we daarvan nog enkele patches.

GameSnackBE-Special-Forces-Team-X-Screenshot-01

Suit up!

Nadat we onze eerste sessie beëindigden, zijn we toch maar eens gaan rondkijken naar wat de game ons te bieden heeft. Zo kwamen we terecht bij de wapens en uitrusting. Daar konden we twee loadouts vullen met een primary- en secondary weapon en enkele extra’s als granaten en honden. Deze wapens variëren van assault rifles tot snipers, maar groot in aantal zijn deze niet. Verder kan je ook je uiterlijk aanpassen, gaande van het hoofd tot de kleren. Jouw gareel kun je dan in vijf verschillende game modi gaan showen in verschillende maps. Deze game geeft wel een nieuwe betekenis aan het woord ‘verschillende’, want hiermee bedoelen we dan ook echt verschillende. Zelden zal je in een map spelen die hetzelfde is, want iedere map is ingedeeld in drie stukken die willekeurig aan elkaar geplakt worden. Met behulp van een vote systeem kun je jouw favoriete map zelf samenstellen, maar dit systeem is erg overbodig daar het speelveld samengesteld wordt uit de meest gekozen stukken.

GameSnackBE-Special-Forces-Team-X-Screenshot-02

Sinds deze game enkel online te spelen is, is er verder niets meer te vinden, behalve ‘career’. We lieten ons misleiden door deze optie, omdat we dachten dat we onder ‘career’ een stukje verhaal of op zijn minst enkele missies konden terugvinden. Helaas moeten we het maar doen met enkele challenges die online voltooid moeten worden.

We moeten jullie waarschuwen: Special Forces: Team X is ondanks zijn hoge funfactor redelijk dood. Ofwel zitten 5 van de 20 servers helemaal vol, of zijn ze allemaal leeg. Zal het spel erin slagen om een community te vormen? We weten het niet. Door dit kleine aantal spelers komt echter nog een ander minpuntje naar boven. Hoe langer je bij hetzelfde team zit, hoe hoger de bonus en sinds er niet veel verschillende teams zijn, ben je vrijwel verloren als het andere team constant uit dezelfde leden bestaat.

Cel-shaded

Special Forces: Team X speelt niet alleen leuk, maar ziet er ook leuk uit. In plaats van realistische graphics heeft Zombie Studios gekozen voor cel-shaded graphics, in tegenstelling tot wat we van hen gewoon zijn. Deze cartoonachtige look past perfect in het plaatje; we zouden ons geen Team X met andere graphics kunnen voorstellen. De geluiden daarentegen komen wat gerecycleerd over. Telkens we van een assault rifle overstappen naar een sniper, menen we amper verschil op te merken.

GameSnackBE-Special-Forces-Team-X-Screenshot-03

Special Forces: Team X is een leuke en generieke multiplayer die je gewoonweg in bezit moet hebben als je een fan bent van third-person shooters. Laat de bugs en glitches je niet ontmoedigen, want binnen de ruwe bolster, kan je een game vinden waar je uren plezier aan zal beleven. Het enige echte minpunt dat je misschien wat kan tegenhouden, is het feit dat de servers onder bevolkt zijn.

Je huiswerk regelen via je iPhone