De puzzelgame Storm is beschikbaar op XBLA, PSN en PC en wij willen deze mooie game graag onder jullie aandacht brengen.

Storm is een game die zich baseert op de weerselementen, om een zaadje dat aan een boom groeit te verspreiden naar een volgende ideale groeiplek. Zo zweeft, dobbert en glijdt het van boom tot boom, dwars door alle seizoenen heen. Wij mochten een exemplaar voor de Xbox 360 uittesten.

Adem in, adem uit

We zetten ons gemakkelijk in de zetel, ademen rustig in en uit, starten Storm op om al direct in een mooi gestileerd landschap terecht te komen. Na het doorlopen van de basics, gaan we over tot de orde van de dag: zorgen dat een zaadje van de ene boom zijn plekje vindt in vruchtbare grond en er een nieuwe boom (met zaadje) van komt.

GameSnackBE-Storm-Screenshot-01

De vier seizoenen / Lente – dag 1

Onze startboom bloeit op en er verschijnt een geel rond zaadje dat we met behulp van de wind in het iets verder gelegen plekje aarde moeten blazen. Hiervoor gebruiken we de joystick en in dit stadium rolt het zaadje dankzij de windkracht naar zijn nieuwe plaatsje. Iedere nieuwe dag brengt moeilijkere plekjes om het zaadje naartoe te blazen. Na enkele dagen leren we het gebruik van regen: een klein buitje laat het zaadje naar andere plekjes drijven, een stevige bui vult hobbels en kuilen waar het zaadje kan blijven steken en iets later reist het zaadje over dobberende boomstammen richting hooggelegen grond.

Zo leren we gaandeweg omgaan met de drie hoofdelementen (wind, regen en bliksem) en de 4 onderliggende elementen om de vooruitgang van het zaadje te versnellen of verhinderen. Wind beweegt het zaadje verder, bliksem zorg dat rotsen verbrijzeld geraken, zet gras in vuur en vlam en laat zaadjes opspringen. Regen zorgt ervoor dat gaten worden opgevuld, vuur wordt gedoofd en creert bellen. De onderliggende weerselementen kunnen het spel bemoeilijken of vergemakkelijken. Tornado’s versterken de wind en blazen alles hogerop, bellen omvatten zaadjes en laten hen drijven zodat wind deze kan verderdrijven over grotere afstanden. Sneeuw werkt opbouwend en maakt een kussen zodat zaden hogergelegen grond bereiken en ijs maakt vlakke gladde oppervlakken.

GameSnackBE-Storm-Screenshot-02

Regelmatig zijn er checkpoints in de game, zodat je eventueel vanaf daar terug kan proberen om een moeilijke hindernis te passeren. De B-knop laat een nieuw zaadje verschijnen aan de laatstbloeiende boom. Logica, uitproberen en soms de juiste timing zijn heel belangrijk om de 49 levels te doorkruisen. In de loop van de game komen we andere zaadjes tegen die het ons bemoeilijken en dat maakt het nog wat gevarieerder.

Voor elk wat wils

Elk level kan in drie verschillende gamemodi gespeeld worden: adventure, challenge en spirit. In alle modi gebruik je steeds hetzelfde landschap, maar hoe je deze doorkruist is in iedere mode net iets anders. Adventure mode geeft ons de tijd om op het gemak alle combinaties uit te proberen, of om op timing te oefenen en gaandeweg doorlopen we zo de seizoenen. Challenge mode is op tijd gericht: hoe sneller we onze bomen laten ontbloeien, hoe hoger we scoren. In Spirit mode moeten we zien dat ons zaadje onderweg zoveel mogelijk “vlammen” verzamelt om punten te verzamelen en trofeeën te ontvangen.

GameSnackBE-Storm-Screenshot-03

Timing is heel belangrijk: net iets te laat met bliksem en het zaadje valt in een afgrond, op het juiste moment een gerichte windstoot om het zaadje over de rand te brengen, net genoeg regen gebruiken om boomstammen tot aan het vaste land te brengen, … het draagt allemaal bij aan de charmes van de game. Ook de zen-achtige sound geeft een heel eigen touch aan de game. En als je op de voorgrond de felgekleurde bloemen zachtjes ziet wiegen en af en toe de hemel ziet verdonkeren, dan waan je je op je eigen natuurplekje.

GameSnackBE-Storm-Screenshot-04

Een prachtige levenscyclus

Logica, timing en het gebruik van de natuurelementen brengen ieder zaadje dichter en dichter bij de volgende levenscyclus en dat is verdomd verslavend. Combineer dat met een mooie soundtrack en levendige kleuren en de verslaving slaat toe om nog een volgende boom te laten groeien.

Meer in PC, PC Reviews, PS3 Reviews, Reviews, Xbox 360 Reviews, Xbox Live
The Walking Dead: 400 Days – trailer