Vlak voor de release van Swordsman Online vroeg uitgever Perfect World of we interesse hadden om hun volgende free-to-play MMORPG game grondig aan de tand te voelen. Voor onze review doeleinden kregen we dan ook een gratis Hero’s Pack, ter waarde van €49,99, ter beschikking. Kan deze nieuwe MMORPG zijn mannetje staan tussen al het grotere geweld of is er nog werk aan de winkel?

Ancient China meets blood-soaked decade

Swordsman Online is een free-to-play martial arts MMORPG dat plaatsvindt in het oude China. Maar liefst 10 facties zijn tegen elkaar in strijd om de meest krachtige martial arts clan te worden. Er wordt gejaagd op een oude bijbel dat Kung Fu geheimen bevat die enorme kracht kunnen brengen aan de clan die deze bijbel bezit. Als enige overlevende van een klein dorpje verscheurd door oorlog, is het jouw taak om jouw dorpgenoten te wreken.

GameSnackBE-Swordsman-Online-Screenshots-01

Beperkte character creation opties

Zoals bij iedere MMORPG het geval is, kom je na het inloggen direct uit op het character creation gedeelte. Hier kun je kiezen of je met een mannelijk of vrouwelijk personage jouw avontuur tegemoet wilt gaan, zijn/haar uiterlijk kunt aanpassen en een naam kunt meegeven. Om maar direct met de deur in huis te vallen: het character creation gedeelte in Swordsman Online is maar magertjes te noemen. Aangezien je in deze MMORPG enkel een mens als personage kunt kiezen, zou je verwachten dat er een ton aan opties beschikbaar zou zijn, maar helaas is dat niet het geval. Je moet het stellen met een gering aantal opties om jouw character samen te stellen, en om het nog wat erger te maken, veel van de verschillende opties lijken zoveel op elkaar dat je nauwelijks verschil tussen hen kunt zien.

Wanneer je uiteindelijk een character hebt kunnen maken, begin je aan jouw avontuur. Na het doornemen van de cutscène kom je terecht op een strand, waar je gevraagd wordt welk control mechanisme je zou willen gebruiken. Er zijn in totaal drie verschillende mechanismes hiervoor beschikbaar: Swordsman Classic, Traditional 3D en Action. Afhankelijk van je speelstijl ga je uiteraard voor degene die je het meest gewend bent, maar het is altijd mogelijk om deze instelling te veranderen om zo de overige twee mechanismes eens uit te proberen. Best wel een leuke touch, maar nothing game changing.

GameSnackBE-Swordsman-Online-Screenshots-02

Als alles zo makkelijk was

Vervolgens word je direct geconfronteerd met een wenend klein meisje, die je weet te vertellen dat jullie dorp wordt aangevallen door Raiders. Dit vormt het begin van het verhaal en leert je eveneens de basis van de controls. Ja, het moet gewoon gezegd, de combat voelde nogal flauw aan. De aanvallen komen zwak over en zien er allesbehalve spectaculair uit.

Wanneer je je baan hebt gevochten doorheen een horde vijanden, een cutscène waar we een zwaard krijgen, nog meer vijanden verslagen hebt om vervolgens tegen de grond geklopt te worden door de Big Dad, waarna je gered wordt door een onbekende held, kom je terecht in de belangrijkste starting city. Hier krijg je te horen dat er een meeting gaat plaatsvinden en dat Big Dad (degene die jou tegen de vlakte had geveegd) er ook zal zijn, dus loop je van NPC naar NPC om wat nutteloze commentaar aan te horen waar je letterlijk niets aan hebt. Wanneer je vervolgens de Big Dad tegenkomt, word je weeral gered door de onbekende held en vertelt deze je dat je Big Dad kunt verslaan als je meer training hebt gehad.

GameSnackBE-Swordsman-Online-Screenshots-03

Die “training” bestaat er in om verschillende NPC’s aan te spreken, zodat je een martial arts school kunt joinen. Hier leer je dan direct(!) drie nieuwe skills, waarmee je Big Dad ineens een koekje van eigen deeg doet eten. Eenmaal Big Dad verslagen is, volgt er een cutscène waar hij achterna wordt gezeten, wat leidt tot nóg een showdown tussen jullie twee. Je kunt het al raden, na die eerste beating van daarnet is de moeilijkheidsgraad hier niet toegenomen.

Je voelt waarschijnlijk al waar we hiermee naartoe willen gaan. Het is niet logisch dat je door gewoon met een NPC te praten en je in te schrijven in zijn martial arts school, ineens drie nieuwe skills leert die jouw aartsvijand met alle gemak van de wereld tegen de vlakte kan vegen. Ja goed, het is leuk dat je ineens drie nieuwe skills bijleert en kunt gebruiken, maar zo is er geen fun aan. In de echte martial arts wereld moet je de tijd nemen om een nieuwe skill grondig onder de knie te krijgen, die realiteit missen we in deze game.

GameSnackBE-Swordsman-Online-Screenshots-04

Audiovisueel sterk

Swordsman Online is op grafisch vlak één van de betere Perfect World games die we hebben gezien. Zeer helder en kleurrijk, we zouden het zelfs een beetje anime-achtig durven noemen. De afwisseling tussen de omgevingen ontbreekt enigszins, maar sommige gebieden slagen er toch in om meer te schitteren dan anderen.

De muziek in de game is enigszins beperkt, maar wel prachtig als je een fan bent van het klassieke Oost-Chinese genre, wij zijn er alvast voor te vinden!

Het verhaal in Swordsman Online is cheesy, de combat kan beter uitgewerkt worden, het leren van skills gaat aan een te snel tempo, enzovoorts. Dit klinkt allemaal afbrekend, maar toch is het dat niet, want we hebben ons heus wel geamuseerd met deze game. Er mag dan nog veel werk aan de winkel zijn, maar de game heeft potentieel en zal zeker populariteit winnen bij de martial arts fans onder ons.

Swordsman Online Review
65%Overall Score
Grafisch78%