Wil je voor de verandering eens een game spelen zonder al die explosies, die overdreven actie en bruut geweld? Dan ben je bij deze review aan het juiste adres! Lees nu de review van The Dark Eye: Chains of Satinav en ontdek of deze ontspannende en rustige game iets voor jou is.

Het zal je maar overkomen; je stad wordt geplaagd door een zwerm kraaien en niemand die er iets aan kan doen. Gelukkig ben jij Geron, een vogelvanger. Door de één of andere wedstrijd krijg je de eer om jezelf voor de koning van Andergast te vertonen en bied jij hem de oplossing van dit probleem. Jij krijgt namelijk de kans om voor 6 uur ’s avonds alle vogels uit Andergast te verjagen of te vangen en dan word jij de held van Andergast. Helaas komt jouw voogd Gwinnling tot de ontdekking dat de Sneer, een magiër die eigenlijk dood zou moeten zijn, de schuld is van deze plaag. Verbijsterd door het feit dat hij helemaal niet dood is, geeft jouw voogd je de taak van je leven: je moet een elfje vangen omdat zij wel eens het einde van Andergast kan betekenen. Tenminste als de Sneer haar eerst kan vangen. Jij slaagt echter, maar komt dan tot de ontdekking dat Gwinnling vermoord werd en door omstandigheden moet jij samen met het elfje Nuri Andergast verlaten. Samen met Nuri sta je voor een groot avontuur tegen het kwaad.

GameSnackBE-The-Dark-Eye-Chains-of-Satinav-Screenshot-01

In het begin van de game is dit hele verhaal erg onduidelijk, en dit blijft het ook. Pas na een goed uur spelen begint alles mooi in het plaatje te passen. Ook de duur van dit spel is erg onduidelijk. Als je erg slim bent en echt alles meteen kunt vinden, ben je er na een dikke 4 uur al doorheen. Maar wanneer je er de tijd voor maakt om te genieten kun je er wel eens twee tot drie maal zo lang over doen. Je neemt er best alle tijd voor, want het verhaal zit achteraf bekeken echt prachtig in elkaar en men wordt werkelijk gewoon meegezogen met Geron.

Chains of Satinav kan als point-and-click game veel mensen afschrikken. Ook wij hebben angstig de game opgestart. We werden alleen maar banger toen alles zo traag ging, maar wanneer het tempo wat opgedreven werd, konden we met een gerust hart beginnen genieten. Om te spelen heb je enkel je muis nodig, vanwege het genre natuurlijk. Met een klik op de rechtermuisknop kun je over een item nadenken en met de linker kun je met iemand praten, een voorwerp stelen of oppikken of naar een nieuw gebied gaan. Deze gebieden zijn eigenlijk tekeningen met enkele bewegende organismen en verder beweegt niets.

GameSnackBE-The-Dark-Eye-Chains-of-Satinav-Screenshot-02

Een gesprek kan heel lang duren, want de onderwerpen zijn soms oneindig. Maar hoewel je veel vrijheid hebt in gesprekken, hebben deze eigenlijk amper effect op het verloop van het verhaal. Ook is het spelen van de game lineair, wat je ook moet doen, je kunt er maar op één manier komen. Dit zorgt er natuurlijk voor dat een 2de playthrough wel eens heel wat minder lang zou kunnen duren. Gelukkig zal jouw eerste je al genoeg bekoren, want je kunt soms wel heel lang nadenken over hoe je iets moet bereiken. Aangezien het soms onduidelijk is wat je precies moet doen, grijp je al snel naar hulp op het internet. Dit is echter niet nodig als je van de twee moeilijkheidsgraden de gemakkelijkste genomen hebt, want dan kun je met een simpele klik op een vergrootglas alles zien wat je kunt gebruiken.

Sommige dingen zijn redelijk moeilijk en zorgen ervoor dat zelfs de slimste puzzelaars wel eens enkele minuten hun kop moeten breken op deze raadsels. Vaak is de oplossing ook nog eens vergezocht en raar maar waar, dit is wat ervoor zorgt dat je de game gewoon niet wil afsluiten. Zo hebben wij meerdere keren met een item in onze inventory iets willen doen, maar lukte dit niet. Pas na wat experimenteren hadden we door dat we van verschillende items samen één geheel moesten maken en dit hielp ons heel wat op weg. Wij zijn helemaal weg van Chains of Satinav, maar helaas moeten we ook kritisch blijven. Hoewel het laden van een gesprek of een nieuwe omgeving amper 2 seconden duurt, blijft het spel altijd wel enkele seconden vasthangen. Dit gebeurt ook op high-end PC’s.

Graphics & audio

Een spel die het niet moet hebben van zijn gameplay moet natuurlijk op andere aspecten heel sterk zijn. En dit is natuurlijk, naast het verhaal, het grafische gedeelte. Alle omgevingen zijn met de hand getekend en de personages zien er echt fantastisch uit. Het bewegen van Geron is echter stroef, maar dit negeer je helemaal na verloop van tijd. Wanneer er nood is aan wat complexere bewegingen, doordat er meer actie in de game vereist is bijvoorbeeld, wordt de game onderbroken door een cutscène, dewelke trouwens nog eens mooi in beeld wordt gebracht.

GameSnackBE-The-Dark-Eye-Chains-of-Satinav-Screenshot-03

Naast het grafische aspect heeft de audio een hele grote rol. De doodse wereld wordt tot leven gewekt door achtergrondgeluiden en geroezemoes van de bevolking van Andergast. Gooi daar nog eens een prachtige soundtrack bij en je zou kunnen zeggen dat het geluid in dit spel perfect is. Want echt, zelfs in het dagelijkse leven luisteren we nog naar de soundtrack. Maar jammer genoeg zijn de stemmen wat geforceerd. Er is geen sprake van lipsynchronisatie, want dit past niet in het spel, maar daarbovenop krijgen we nog eens stemmen met een perfecte articulatie en een perfect Brits accent. Niet één iemand in heel Andergast heeft zijn eigen manier van spreken.

The Dark Eye: Chains of Satinav is werkelijk een streling voor het oog en oor. De handgetekende omgevingen zijn bewonderenswaardig te noemen en de muziek past gewoonweg perfect bij het geheel: de setting en de gebeurtenissen. Samen met het verhaal zorgt dit voor de perfecte game om eens goed te ontspannen. De moeilijke raadsels zorgen er wel voor dat dit niet geschikt is voor kinderen, maar eerder voor jongvolwassenen en volwassenen. The Dark Eye: Chains of Satinav dook uit het niets op, maar is voor ons een aangename verrassing.

GameSnackBE-Medal-Of-Honor-2-Warfighter-Featured-01
Castle of Glass nummer van Linkin Park in Medal of Honor Warfighter