Wat zou jij doen als je het duister ter beschikking had? Juist, een maffiafamilie overnemen, dat zou iedereen doen, toch? Nee? Wel, Jackie Estacado dacht hier anders over.

Het verhaal

The Darkness II vertelt het verhaal van Jackie Estacado, een jongen die zich omhoog gewerkt heeft in zijn familie tot Don. Jackie is namelijk in het bezit van het duister, het pure kwaad. Jackie kan de dood van zijn vriendin Jenny maar niet verwerken en hier maakt het duister misbruik van. En als dat nog  niet genoeg is, wordt hij ook nog eens opgejaagd door een oude en kreupele man. Die laatste wil het duister van Jackie afnemen, al dan niet met geweld.

GameSnackBE-The-Darkness-II-Screenshot-01

De gameplay

Je stapt uit een limousine, gaat een gezellig restaurantje binnen en voilà , je game is begonnen! Na een aanslag denk je te gaan sterven, maar een game kan natuurlijk na 10 minuten nog niet afgelopen zijn. Het duister steekt hier een stokje voor, het heelt namelijk alle wonden en voorziet jou met 2 tentakels die jou een armpje helpen in het verloop van het spel. Deze armen stellen jou in staat met een enkele zwaai vijanden in 2 te splijten of ze vast te grijpen en enkele meters verder tegen de grond te smakken. Je kunt ook voorwerpen uit de omgeving oppakken en deze naar de vijand kogelen.

Tijdens het spelen verzamel je punten, Dark Essence genaamd. Deze punten verzamel je door vijanden af te slachten, op een lugubere manier weliswaar, want als je ze gewoon neerknalt krijg je er maar een klein aantal. Het is dus aan jou om zoveel mogelijk gebruik te maken van die tentakels. Deze vergaarde Dark Essence wordt gebruikt om nieuwe krachten te kopen en te upgraden.

GameSnackBE-The-Darkness-II-Screenshot-02

Doorheen je avontuur word je vergezeld door een darkling. Dit wezentje, dat veel lijkt op Smeagel uit Lord of the Rings, helpt je onbereikbare plaatsen te verkennen. Soms mag je deze darkling zelf besturen. In tegenstelling tot vele personages uit andere games, doet dit kereltje iets nuttigs. Hij valt namelijk vijanden aan als je te druk bent met hun kompanen brutaal te vermoorden. Door één van de krachten die je kunt kopen, kun je zelfs dit vriendelijke kereltje gooien naar een doelwit die wat te ver buiten bereik staat.

Er moeten in het leven soms keuzes gemaakt worden, in deze game is dit dan ook niet anders. Helaas heeft een keuze weinig effect op het spelverloop en komt dit ook maar 2 keer voor. Na een waanzinnige gameplay moet je een keuze maken, die op zijn beurt effect heeft op het einde. Kies verkeerd en The Darkness II zou wel eens snel afgelopen kunnen zijn, maar kies je goed, dan gaat het verhaal nog een 20-tal minuten verder.

Na een veel tekorte singleplayer heeft Digital Extremes voor een afscheidscadeautje gezorgd: Vendettas. Dit is een modus waarin je met drie andere spelers enkele levels kunt doorlopen. Je bent een hitman van Jackie en het verhaal van deze modus speelt zich op dezelfde tijd af als het hoofdverhaal. Dit biedt jammer genoeg geen meerwaarde aan de game.

GameSnackBE-The-Darkness-II-Screenshot-03

Grafisch en audio

Grafisch is de game heel verschillend dan zijn voorganger. Digital Extremes koos voor cel-shaded graphics. Dit wil zeggen dat de game wat weg heeft van een cartoon. Developers hebben dan ook heel wat met de hand getekend. Deze grafische stijl vergt wat tijd om gewoon te worden, maar eens je zover bent is de game een pareltje. De gezichtsanimatie past perfect in het plaatje: grappig, realistisch en eng wanneer dit nodig is.

Op vlak van audio valt er niets aan te merken: de game heeft goede stemacteurs, goede geluiden en een fenomenale soundtrack. De stem van het duister doet het haar op jouw armen rechtop staan.

GameSnackBE-The-Darkness-II-Screenshot-04

The Darkness II liet ons na een korte singeplayer achter met een WAUW-gevoel. Die tentakels zijn dan ook iets uniek. Jammer genoeg voelt het spelen van Vendettas aan als een alternatief voor een tekort verhaal. De keuze voor cel-shaded graphics was blijkbaar een goede keuze, want het maakt de omgeving, wapens en personages donkerder, wat heel goed in de sfeer past.

Meer in PC, PS3, PS3 Reviews, Reviews, Xbox 360
GameSnackBE-Zone-Of-The-Enders-Featured-01
Z.O.E. HD Collection krijgt voorgaande EU exclusieve content