We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Liefhebbers van adventure-platform games, houd jullie vast, want er komt weer een knaller van een spel aan! In The Last Tinker: City of Colors ga je als Kuro samen met je kleine makker Tap de strijd aan tegen het kleurracisme en de gevaarlijke kleurloosheid.

Verhaal en personages

Kuro is een aap-jongen die over speciale krachten beschikt, ook al weet hij dit zelf niet. Samen met zijn beste vriend Tap, die een rare mix voorstelt tussen een varken, een geit, een kat (hij miauwt namelijk nogal veel) en een piep-speeltje, reist hij door de buitenbuurten van de City of Color. De wereld, Tinkerworld, bestaat enkel uit papier, kleur en lijm. De speciale krachten waarover hij beschikt, stellen hem in staat om zelf ook dingen te maken, vandaar noemen ze hem een “tinker”.

GamesnackBE-The-Last-Tinker-City-of-Colors-Screenshots-01

Dat Tap het volste vertrouwen in Kuro heeft, is al heel snel duidelijk in de manier waarop het kleine wezentje zich uitdrukt. Tap neemt voor niets of niemand een blad voor de mond en dat werkt niet altijd even goed uit. Zo zal je vaak op de vuist mogen gaan om je kleine vriend te verdedigen. Toch kan je niet anders dan houden van die kleine piñata (ja, je leest het goed: piñata, dat beestje laat graag confetti vallen als hij in-game verschijnt).

Gameplay

Je begint het spel met het volgende veelzeggende scherm:

GamesnackBE-The-Last-Tinker-City-of-Colors-Screenshots-02

Kid’s Mode is, niet overdreven en uiterst naamgetrouw, kinderspel. Je moet al echt heel verkeerd lopen om in het water te vallen en moet stilstaan in gevechten en niets ontwijken om schade op te lopen. Normal en Hard nemen de “barrières” die je weerhouden van een frisse, doch pijnlijke duik in het water (apen kunnen niet zwemmen ;-)) weg en schade oplopen in een gevecht gebeurt wel eens. Je sterft er niet meteen aan, maar zeker op Hard moet je toch uitkijken dat je niet teveel slagen opvangt.

Instant Death is ook compleet naamgetrouw. Je valt in het water? DOOD. Je krijgt één slag in een gevecht? DOOD. Een mooie troost is dat je niet heel het spel opnieuw moet spelen. In plaats daarvan respwan je op je laatste checkpoint. Vervelend is wel dat je op zowat elke hoek van de straat een checkpoint tegenkomt en zo de impact van Instant Death verliest. Je verliest een gevecht? Och, hier ben ik weer, 2 stappen lopen en je kan weer aan hetzelfde gevecht beginnen. Een klein minpuntje dus.

De rest van de gameplay lijkt op eerste zicht wel zeer aangenaam. De visuele effecten zijn een streling voor het oog, in een typische stijl die je zou verwachten van een wereld die bestaat uit papier (en karton), kleuren en lijm. Je werkt in een third-personaanzicht en hebt een minimale interactie met de meeste NPC’s. De NPC’s waarmee je meer interactie hebt, worden aangeduid door een klein ballonnetje met een vraag- of uitroepteken.

GamesnackBE-The-Last-Tinker-City-of-Colors-Screenshots-03

In het begin van het spel, tijdens de tutorial, werkt Tap op dezelfde manier als Navi voor Link (zonder telkens “Hey Listen” te moeten aanhoren). Hij verschijnt op een vaste plek waar je sowieso voorbij moet en geeft je meer informatie over welke knoppen je zult moeten gebruiken om (sneller) verder te geraken. Later in het spel kan hij als wegwijzer gebruikt worden. Dan vliegt hij voor je op naar de plaats waar je heen moet en laat een spoor van confetti achter zodat je weet waar hij is.

Veel van de acties die Kuro zal kunnen, zijn jammer genoeg nog niet bekend. De basisbewegingen lopen, rennen en springen, zitten er wel in, al is het springen een actie die automatisch gebeurt als je rent. Ook opvallend is dat lopen op een koord, in tegenstelling tot zowat elke andere platform-game, geen gevaren met zich meebrengt. Je kan erover heen rennen of wandelen, stoppen en omdraaien zonder bang te moeten zijn om ervan af te vallen. Van verdere krachten weten we er tot nog toe maar één: dankzij de “purple spirit” kan Kuro Tap genezen na een vreselijke klap te krijgen.

Eén van je eerste opdrachten is het begeleiden van een gele paddenstoel die, laat ik het zeggen zoals het is, mentaal wat achter is. Door op hem te fluiten komt hij dolblij op je af, maar als hij je heeft bereikt en je fluit niet meer, dan zakt hij weer weg in een diepe depressie. Al bij al toch een hele grappige opdracht.

De visuele effecten van het sliden op buizen of koorden en de jumpplatforms zijn heel mooi uitgewerkt. Deze leuke themagebonden visuals geven het hele spel nog een tikkeltje meer. Een laatste vervelend puntje dat aangehaald mag worden, is het ontbreken van de mogelijkheid tot aanpassen van je knoppen. Mensen die hun toetsenbord op Azerty laten staan tijdens het gamen zullen op het eerste zicht een vervelende tijd tegemoet gaan, omdat de knoppen QWSD vast staan als de “movementkeys”. Laat het wel een troost zijn: het spel geeft volledige ondersteuning voor een Xbox-controller.

GamesnackBE-The-Last-Tinker-City-of-Colors-Screenshots-04

Collectables

De munteenheid in deze game is crystals. Je vindt ze heel makkelijk door alle dozen in je omgeving stuk te slaan en je hoeft zelfs niet bang te zijn om ook maar één crystal te verliezen, want je zuigt ze automatisch op als ze eenmaal de grond raken. Dus ook als ze richting het water gaan, krijg je de hele buit. Buiten crystals kan je ook health orbs uit kisten krijgen. Op Instant Death heeft dat weinig zin, maar op elke andere moeilijkheidsgraad kan je wel eens een health orb kwijtraken.

Om de achievement hunters blij te maken, voorziet het spel ook “moeilijk te vinden” items: floaty brushes. Het zijn gouden verfborstels die op afgelegen gebieden hangen, maar eigenlijk nog vrij makkelijk te bereiken zijn. Je zou ze kunnen inruilen met iemand op de marketplace, maar wat je ervoor terugkrijgt weten we nog niet. Ook hebben ze 14 Steam achievements voorzien, maar welke dit zijn is ook nog niet gekend.

Conclusie

Ondanks het keymapping-probleem en een (in het begin) iets te makkelijk Instant Death-moeilijkheidsgraag, kijken we zeker uit naar de release van deze platformgame. Als de checkpoints steeds verder uit elkaar liggen en Kuro de meest epic krachten krijgt die we ons kunnen inbeelden, zullen we een tijdje zoet zijn met dit kleurig avontuur.

No more articles
Meer in PC, Previews
Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth
2K kondigt Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth aan

Sluiten