Het succes van de The Walking Dead serie is niet te schatten. Iedereen is er weg van, ook de mensen die voorheen niets met zombies te maken wilden hebben, zijn nu niet meer van de buis weg te slaan als de fenomenale serie verschijnt. Na het succes van Lee en Clementine in de videogame serie van Telltale games dachten Terminal Reality en Activision een graantje mee te pikken van deze hype door middel van The Walking Dead: Survival Instinct op de markt te brengen. Onze zombie-connaisseur testte met veel plezier deze game uit, maar werd toch een beetje teleurgesteld.

Daryl, Daryl, he’s our man!

Daryl Dixon is onze held en hij is ook één van de protagonisten in de tv-serie. Deze kruisboogzwaaiende redneck was al geen watje voor de vleesetende zombie apocalypse en zal dat ook nu niet worden. Ook niet onbelangrijk is dat de stemmen van de Dixon-broertjes worden voorzien door de echte acteurs van de serie. Merle, Daryls broer, zal na een tijdje gamen ook zijn opwachting maken in de game. Het spel start wanneer je tijdens een jachttrip met je vader en oom overspoelt wordt door een horde zombies. Jouw vader komt echter ten prooi te vallen aan de zombies en samen met je oom kan je ontsnappen aan de klauwende handen en houdt je je schuil in een jagershut. Van hieruit wordt er gepland hoe je weg moet raken en beslist om benzine te zoeken voor de pick-up truck; dit is ook ineens de essentie van de game. Zoeken naar objecten is de hoofdbezigheid van deze game, als je het al zoeken kan noemen, want je hebt blijkbaar een magisch kompas dat je in de juiste richting stuurt. Dit wordt na een tijd gewoon te saai. Op je pad kom je ook overlevenden tegen die je om allerlei gunsten vragen. Dit gaat van zaken zoals een beetje voedsel tot een andere overlevende of zelfs het huispoesje terug te vinden. Je denkt nu zeker: “maar er zijn zombies, gooien die geen roet in het eten?”

Neen, de zombies zijn er wel, maar je kan er gewoon omheen sluipen en af en toe een stealth-kill uitvoeren. Toch moeilijk denk je? We moeten je weer teleurstellen, want je kan er ook gewoon doorheen lopen. Je zal hierna wel de laatste zombies die je hebt aangetrokken moeten doden, maar de eersten verliezen na een tijdje hun aandacht en strompelen gewoon terug naar waar ze vandaan kwamen.

GameSnackBE-The-Walking-Dead-Survival-Instinct-Screenshot-01

Mik naar het hoofd!

Je kan in de game kiezen voor een paar manieren om zombies om te leggen. Je hebt altijd je vertrouwde jachtmes bij je, maar niet al te ver in de game vind je een jachtgeweer. Schieten is niet de allerbeste oplossing omdat je dan alle “Walkers” in de wijde omgeving naar jouw locatie aantrekt. Je kan dus best kiezen voor de good old fashioned steekmessen, hamers, bijlen of machettes. Het nadeel waar alweer uit blijkt dat er een zekere graad van luiheid in de afwerking is op te merken, is dat wanneer je al een tijdje aan het gamen bent je gewoon kan tellen tot de zombie neergaat: “hak 1, hak 2, hak 3 en neer!” Ook maakt de “Walker” bij impact steeds dezelfde beweging en hetzelfde geluid.

Als je toch wil schieten, kan je gebruik maken van een beperkt arsenaal aan vuurwapens zoals de revolvers, geweren en shotguns. Na verloop van tijd krijgt Daryl van Merle ook zijn kruisboog. Dit is geen slechte keuze aangezien het stil is en de pijlen herbruikbaar zijn.

GameSnackBE-The-Walking-Dead-Survival-Instinct-Screenshot-02

Reis of sterf!

In de game moet je om te overleven van punt A tot punt B raken door middel van een reis-simulatie. Je kan kiezen om door de straten, achterwegen of autosnelwegen te reizen. Als je de straten gebruikt verbruik je een gemiddeld aantal brandstof en heb je een gemiddelde kans om voorraden te vinden, wanneer je voor de achterwegen kiest verbruik je veel brandstof en heb je veel kans om voorraden te vinden, dus als je de snelweg gebruikt, verbruik je weinig brandstof en heb je weinig kans om voorraden te vinden. Als je dan toch je keuze hebt gemaakt en je vertrekt, is het een saaie cut-scène waarmee je naar een kaart zit te staren waar een stippellijntje wordt doorgetrokken, soms val je stil en moet je een vervangstuk voor je wagen zoeken of kan je een gebied gaan verkennen om wat voorraad in te slaan, dit blijkt echter geen uitdaging te zijn met je magische kompas en je bent dus snel weer op pad. Heel deze game had zoveel meer kunnen zijn als ze er wat meer moeite hadden ingestoken.

GameSnackBE-The-Walking-Dead-Survival-Instinct-Screenshot-03

Overlevenden

Eerder in deze review hadden we het over overlevenden, je kan er voor kiezen om sommige mee op pad te nemen en ze zo bij elke missie er op uit te sturen om kogels, voedsel of brandstof te zoeken. Hierbij kan je ze helpen door ze een wapen mee te geven, sommigen hebben zelfs een voorkeur voor een bepaald wapen. De overlevenden in deze game hebben net zoveel emotie, dieptegang en ziel als een sok die al een paar weken achter een kast is geschoven. Je bouwt er geen band mee op en als ze sterven betekent dat geen verlies voor de game, gewoon een extra plekje in de wagen.

GameSnackBE-The-Walking-Dead-Survival-Instinct-Screenshot-04

Auw, mijn ogen!

De graphics van deze game zijn verschrikkelijk, het lijkt er echt op alsof we vijf jaar terug in de tijd zijn gegaan. De zombies zijn niet eng, maar wat wel eng is, zijn de achtlingen die in dit spel rond dwalen. Het is niet fijn als je op een auto naar beneden kijkt en tien dezelfde mensen naar je ziet graaien. Ze hebben zelfs de moeite niet gedaan om ze van een ander kapsel of kledij te voorzien. In 2013 kan dit echt niet meer. De game had zoveel potentieel, maar mist duidelijk afwerking. Ook op vlak van audio mist deze game wat dieptegang, wanneer je ronddwaalt en je hoort onheilspellende muziek, kijk je best even achter je, want er is zeker een zombie die je heeft opgemerkt.

De game had echt potentieel, maar laat duidelijk in de afwerking te wensen over. Grafisch is de game ronduit slecht en qua verhaallijn is het allemaal heel eentonig. De omgevingen zijn zeer klein en je hebt gewoon geen zin om die te verkennen aangezien dat domme rode pijltje van je kompas toch toont waar je naartoe moet. De zombies zijn enorm dom en vergeten je na een tijdje. De gevechten zijn monotoon en saai, en je geniet er echt niet van terwijl dat echt zou moeten. Survival Instinct is buiten de strategisch geplaatste scrhikmomenten echt niet eng.

• Indy

Ik keek er eigenlijk wel nog naar uit, maar het kon niet anders dat dit een teleurstelling zou worden. De game is dan ook veel te snel losgelaten op de gamers. 🙁

• Onno