We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Zombies hier, zombies daar, zombies overal. De laatste jaren worden we zwaar geconfronteerd met (virtuele) zombies op onze spelconsoles en PC’s. The War Z biedt waar andere zombie games “tekortkomen”: een open wereld. Maar is dit goed genoeg om menig zombie lover te bekoren, of eindigt de game zelf als een rondlopend lijk?

Zelf je eigen verhaal verzinnen en delen

De wereld die we kennen is vernietigd en slechts 95% van de wereldbevolking heeft deze Apocalyps overleefd. De overlevenden moeten nu vechten voor hun leven en hun instinct vertrouwen om te kunnen overleven in deze wereld. Voedsel, water, wapens en munitie zijn een schaarste geworden. De plaatsen waar men hiervoor terecht kan zijn gelokaliseerd in het midden van het bos of in kleine kampen die gelegen zijn bij de reeds vernietigde steden. Niet alleen wat men nodig heeft is daar enkel te vinden, maar ook de dreiging van een horde zombies is altijd aanwezig, waar je ook bent. Helaas kunnen de overlevenden elkaar ook niet meer vertrouwen, want iedereen doet koste wat het kost om zelf te kunnen overleven.

Zoals je wellicht merkt is The War Z geen game met een diepgaand verhaal, want er zit nauwelijks een verhaal in verwerkt. Wel geeft Hammerpoint Interactive de mogelijkheid om zelf jouw eigen verhaal te maken door het achterlaten van nota’s binnen de spelwereld. Wanneer je in een boshutje zit en je hebt een schitterend verhaal in gedachten, kun je dit ingame neerpennen op een virtueel blad papier en dit in het hutje achterlaten. Wanneer andere spelers in dit hutje komen, kunnen zij jouw verhaal lezen.
Hammerpoint gaat zelfs nog een klein stapje verder door zelf alle achtergelaten nota’s te lezen. Vindt de ontwikkelaar ergens een goed uitgeschreven verhaal, heeft men het idee om dit later in de game te integreren. Hoe en wat is echter nog niet bekend.

GamesnackBE-The-War-Z-Screenshot-01

Zorg zelf voor jouw customization

The War Z is een zombie MMO, en wat is het eerste dat je moet doen bij MMO-games? Inderdaad, een character aanmaken en dat is hier juist hetzelfde. Wij hebben de game getest in de Alpha fase van de ontwikkeling, dus waren er slechts drie personages beschikbaar: twee mannen en één vrouw. Voor de rest kun je in het Character Creation menu geen enkele customization van jouw personage doen. Wil je jouw personage graag voorzien van een andere outfit, zul je in de open wereld van The War Z op zoek moeten gaan naar kledij. En geloof ons, dat is in deze game geen eenvoudige opdracht…

Wanneer je klaar bent met jouw character aan te maken, wordt het tijd om te verhuizen naar de spelwereld. Deze ingame wereld is gebaseerd op het echte Colorado, waardoor de spelwereld maar liefst een 400 vierkant kilometer groot gebied is dat spelers kunnen ontdekken. Dit gebied bestaat voornamelijk uit bossen, waar je de meeste tijd zal doorbrengen, maar beschikt ook over enkele kleine stadjes en een paar grote steden die met elkaar verbonden zijn door een snelweg. Ook zijn er Safe Zones in de kaart verwerkt. Dit zijn gebieden waar geen wapens gebruikt kunnen worden en is ook de enige plaats waar spelers toegang hebben tot hun Global Inventory. In een latere fase van de ontwikkeling is men ook van plan om NPC’s bij de grenzen van deze Safe Zones toe te voegen, die deze zones vrij moeten houden van zombies en bandieten.

Bandieten? Ja, zombies zijn niet jouw enige bekommernis (hoewel deze eigenlijk praktisch geen uitdaging vormen), maar wel andere medespelers. Om eerlijk te zijn: het zijn juist andere spelers die de grootste uitdaging van de game bieden. Hammerpoint Interactive heeft namelijk de volgende logica in gedachten voor The War Z: spelers worden onderverdeeld in verschillende “classes”, namelijk Heroes, Neutral, en Bandits. Dit wordt gemeten door de game-engine, die zal tellen hoeveel spelers je doodt, waarbij een onderscheid is tussen “Killed Civilians” en “Bandits Killed”. Hoe meer Heroes/Neutral spelers je doodt, hoe slechter je reputatie wordt en word je een bandiet. Maar hoe meer bandieten je doodt, hoe een grotere held je zult worden.

Op het moment van spelen is er geen enkel nadeel om als bandiet doorheen het War Z leven te gaan, aangezien er nog geen enkele NPC in de game te bespeuren is. Wanneer dit wel zo is, krijgen Bandits geen toegang tot de Safe Zones. Ook krijgen de spelers de mogelijkheid om een bounty te plakken op een Bandit zijn hoofd, maar ook om een quest te maken om een specifieke bandiet op te sporen en te doden. Helaas is er nog niet veel informatie bekend over het Quest systeem, maar hierover houden we jullie op de hoogte.

GamesnackBE-The-War-Z-Screenshot-02

Zoektocht naar items

Naast het overleven tussen zombies en bandieten is er ook nog de zoektocht naar items. Er is namelijk een grote variëteit aan items in de spelwereld te vinden, zoals: voedsel, water, medicijnen, wapens, munitie, verrekijkers, en nog veel meer. Deze items komen in verschillende maten voor en zoals je wel kunt raden, heeft dit natuurlijk ook effect op jouw character. Zo zal een fles water van 1 liter jouw dorst meer wegnemen dan een flesje van 375 ml.

Wanneer het op wapens aankomt, deze zijn verdeeld in 10 verschillende types. Deze 10 onderverdelingen samen zorgen voor maar liefst 53 verschillende wapens, gaande van een simpele zaklamp tot machinegeweren. Natuurlijk zijn er ook verschillende toebehoren voor deze wapens beschikbaar, maar helaas zijn deze moeilijk te vinden in Colorado en dus ook zeer veel waard. In de lijst van attachments vinden we verschillende scopes voor geweren, geluiddempers, laser pointers en handgrepen om de hoeveelheid kogels die een wapen kan dragen te verhogen.

Om te overleven in Colorado is het aangeraden om je hoofd en borst te bedekken om zo jouw overlevingskansen te vergroten. Zo zul geregeld verschillende helmen, hoeden, gasmaskers en borstbeschermers vinden, waardoor je beter bestand bent tegen kogels, maar ook tegen aanvallen van zombies.

Ook zal het in The War Z mogelijk worden om met voertuigen te rijden. Hoewel hier nog niet veel informatie over bekend is, weten we wel dat spelers in staat zullen zijn om met ground-only voertuigen te kunnen rijden, als ze tenminste over de benodigde brandstof beschikken.

GamesnackBE-The-War-Z-Screenshot-03

Realistische stats en in-game shops

Om je mannetje te staan in deze toch wel bitterharde en koelbloedige wereld, is het aangeraden om aan je skills te werken. Om je skills te verbeteren zul je eerst Experience points moeten verdienen door zombies en/of andere spelers te doden. Deze ervaringspunten kunnen vervolgens gebruikt worden om nieuwe characters te unlocken of om jouw personage te trainen. Deze training dient om jouw stats te verbeteren door het vrijspelen van nieuwe knooppunten op de Skill Tree, of om nieuwe skills aan te leren.

In tegenstelling tot veel andere MMO’s op de markt, zullen we in The War Z eindelijk eens realistische stats zien verschijnen. Zo zal het onder andere mogelijk zijn om jouw stamina en kracht te verbeteren, zodat je langer kunt lopen en tegenstanders wat meer schade kunt aanrichten.

Natuurlijk zien we ook gelijkenissen met andere MMO’s, want ook The War Z zal in-game shops met zich meebrengen. Hierdoor zijn spelers in staat om verschillende items te kopen, maar denk er aan, je zult niets vinden dat niet in de spelwereld te vinden is. Aankoop van items in een shop gebeurt door het uitwisselen van in-game valuta (dollars) of met gouden munten, die gevonden kunnen worden gedurende jouw zoektocht doorheen Colorado of door deze aan te kopen door echt geld te gebruiken.

GamesnackBE-The-War-Z-Screenshot-04

Het bloed onder je nagels vandaan halen

In theorie zou je denken dat The War Z een onvergetelijke en fantastische game is. Fantastisch is een groot woord en er is nog veel werk aan de winkel vooraleer de game fantastisch genoemd kan worden, maar onvergetelijk is hem al helemaal… zowel in goede als in slechte zin. Hoezo? Het is absoluut niet leuk om de eerste acht keren dat je speelt binnen de eerste 10-15 minuten afgeslacht te worden door spawn killers. Je start de game namelijk met een lege rugzak, dus je hebt niets, maar echt niets om jezelf te verdedigen tegen die smerige bandieten. Het feit dat je andere medespelers kunt vermorzelen doet het survival aspect echt wel ten goede, maar Hammerpoint Interactive moet dringend iets zoeken op die vervelende spawn killers.

Sinds de introductie van de Safe Zones hebben bandieten nieuwe favoriete plaatsen gevonden. Terwijl de Safe Zones eigenlijk instaan voor een veilige zone waar geen wapens gebruikt kunnen worden en zombies kunnen komen, zul je meeste van de tijd niet levend bij een Safe Zone geraken, evenmin daar levend uitkomen moest je er uiteindelijk toch geraakt zijn. Bandieten zetten zich namelijk op een afstand van de Safe Zones af en van zodra ze een speler zien lopen, knallen ze hem overhoop om zijn wapens en items af te snoepen. Er zijn tal van mensen die zich hier enorm aan ergeren. Hopelijk wordt dit beter aangepakt met de komst van de NPC’s in de game.

Dit klinkt misschien lame van ons, maar als je na 5 speeluren eindelijk een mooie inventaris hebt kunnen verzamelen bestaande uit een sniper, een handgun en veel spijs en drank, is het zeer frustrerend om ineens langs achteren neergeknuppeld te worden door een bandiet die zich in een klein hoekje had verstopt. Na lang spelen word je dit wel gewoon en weet je goed welke plaatsen gevaarlijker zijn dan de andere, maar toch blijft dit een groot frustratiepunt. Wat kijken we uit naar het Bounty-systeem om wraak te nemen in de definitieve versie!

GamesnackBE-The-War-Z-Screenshot-05

Verdict

Na bijna 80 speeluren zijn we van mening dat er nog veel werk aan de winkel is om alle beloftes rond The War Z waar te kunnen maken. Hoewel de game met momenten ongelooflijk frustrerend kan zijn en de zombies weinig uitdaging vormen, hebben we toch goed genoten van The War Z. Er valt zeer veel te verkennen en af en toe kom je toch nog eens vriendelijke mensen tegen die met je willen samenwerken om te kunnen overleven, wat de gameplay een extra dimensie geeft. Voor een Alpha versie vonden wij The War Z wel geslaagd, met uitzondering van de frustratie puntjes. Wij kijken alvast uit naar de definitieve versie!

 

No more articles
Meer in PC, Previews
Derde MOBA Mastery video van Guardians of Middle-earth

Sluiten