De eerste Tomb Raider kwam in 1996 naar de PS One, Sega en PC, en menig gamer zag al dat dit een game van groot potentieel was. Nu, zeventien jaar en elf consolegames later na de eerste in de memorabele reeks is er een nieuwe aanwinst. De nieuwste Tomb Raider oogt heel aantrekkelijk, maar dat deed Lara Croft altijd, en wij testen hem voor jullie uit op de PlayStation 3.

Het verhaal:

Lara Croft is een jonge archeologe. Ze gaat als pas afgestudeerde aan boord van het schip Endurance en gaat op zoek naar een mythisch eiland voor de kust van Japan. De kapitein van dit schip heet Conrad Roth. Het schip komt echter in een storm terecht en lijdt schipbreuk. Wanneer Lara aanspoelt op het eiland wordt ze bewusteloos geslagen door een onbekende, maar kan ontsnappen. Nu moet ze niet alleen haar bemanningsleden terugvinden, maar bovendien overleven.

Gameplay:

Alles begint wanneer Lara op het eiland aanspoelt. Ze heeft zoals het een schipbreukeling betaamt, geen enkel levensmiddel, hulpmiddel of wapen. Deze moet de speler zelf zoeken, maken en verbeteren met gevonden materialen. Je kan Lara overal op het eiland naartoe sturen, maar je kan sommige delen ervan enkel bezoeken nadat je bepaalde vaardigheden hebt vrijgespeeld of de nodige uitrusting bezit, bijvoorbeeld een touw waarmee je een geïmproviseerde ladder of brug kan maken om hoger gelegen oppervlaktes te bereiken of een jachtgeweer waarmee je obstakels kan wegschieten en zo dus de ruimte betreden die voorheen werden versperd.

GameSnackBE-Tomb-Raider-Featured-03

Overal op het eiland zijn basiskampen verspreidt waarin Lara haar vaardigheden, hulpmiddelen en wapens kan aanpassen en tussen eerder ontdekte kampen reizen in de vorm van fast travel. Buiten ontdekken heeft dit spel natuurlijk ook nog veel meer te bieden, jagen bijvoorbeeld. Vroeg in het spel vind je een boog waarmee je ook al direct aan de slag moet om eten te vangen. Ook is het opmerkelijk dat er enkel free aim-mechaniek is gebruikt, in tegenstelling tot alle vorige spellen waar auto-aiming centraal stond. Dit kan soms moeilijk lijken als iemand snel en geruisloos moet worden uitgeschakeld. De vechtscènes zijn ook uniek voor Tomb Raider. Stealth is een belangrijke factor in deze game, maar je kan er ook voor kiezen om ergens gun’s blazin’ binnen te vallen. Je kiest eigenlijk zelf hoe je een bepaalde situatie oplost. Soms ga je verrast worden door een bepaald event, waardoor je God of War-gewijs op het juiste moment op het juiste knopje moeten drukken, anders ben je de sigaar.

GameSnackBE-Tomb-Raider-Featured-05

Lara ontpopt zich als een heus One Man Army, of in dit geval een One Woman Army. Ze neemt het vrijwel altijd op tegen meerdere vijanden tegelijk, want zoals met ratten ook het geval is, waar er één is zijn er altijd meer. Het gebruik maken van cover is dus essentieel, maar dit weten je belagers dus ook en maken hier dus ook nuttig gebruik van. Opvallend is dat juffrouw Croft in het begin schijnbaar meer moeite heeft met geweld- en gruweldaden, maar naarmate de game vordert, ontwikkelt ze zich als de ijskoningin die we kennen. Horizontaal bewegen in dit landschap is vrij zeldzaam. Het meeste van de tijd zal je klimmen en klauteren om je van punt A naar punt B te begeven en puzzels op te lossen. Vaak zijn deze punten ook niet  bovengronds, maar in ondergrondse tombes, what’s in a name, right? Puzzels oplossen is altijd een gigantisch onderdeel geweest van de vorige Tomb Raiders, en dat is deze keer niet anders. Je zal moeten zoeken hoe je bepaalde plaatsen bereikt of kan verdergaan naar de volgende uitdaging, dit door middel van hefbomen of in het werking stellen van constructies.

GameSnackBE-Tomb-Raider-Screenshot-01

Grafisch en audio

Op het grafische gedeelte van deze game kan je weinig aanmerken. De ontwikkelaars hebben kosten noch moeite gespaard in verband met de graphics: het eiland en de omgeving is prachtig weergegeven, de wolken, poelen, regen, zon-inval, het stof en zweet op de personages, … Alles lijkt alsof het uit een film komt. Ook zijn de details geweldig. Bijvoorbeeld als je in stealth-modus bent en je hoort een stem in de verte, zal Lara haar hoofd draaien alsof ze het ook hoorde en als je vol viezigheid hangt en je duikelt in het water zal je merken dat er veel van desbetreffende viezigheid afgespoeld zal zijn. Lara reageert op elke verandering in setting: als het koud is zal ze de armen rond zich slaan en als iets stinkt zal ze haar handen voor haar neus houden.

De audio op zijn beurt is buitengewoon. De muziek lijkt in het spel op te gaan en niet enkel luide muziek bij een actiescène en stille bij een sluipscène. Néén, Tomb Raider is nooit stil, zoals een regenwoud ook nooit stil is zal je bij deze game nooit een moment hebben waar je echt complete stilte hebt. Het druppelen van water, het ruisen van de wind of het schreeuwen van mensen nadat je een pijl door hun been hebt geschoten of in lichterlaaie hebt gezet.

GameSnackBE-Tomb-Raider-Screenshot-02

Tomb Raider is een uitstekende game en je ziet dat Square Enix echt een zo goed mogelijke game wilde afleveren. Iedereen die de Uncharted serie goed vond zal deze game ook kunnen pruimen, en voor de rest die nog nooit een dergelijk spel heeft gespeeld is deze een geweldig begin. De game is uitmuntend weergegeven en de audio is onvergelijkbaar. De donkere, rauwe kant is onmisbaar in deze game. Je leeft je echt in de game in, het is alsof je er echt bent. Deze game is één van de beste die we onlangs hebben gespeeld.

• Jef

Ik had wat schrik dat deze game de reeks geen eer zou aandoen, maar niets is minder waar. Normaal gezien ben ik niet echt te vinden voor Tomb Raider games, maar deze heeft echt mijn aandacht getrokken.

Al direct een kandidaat voor Game Of The Year? :p

• Indy

Na het een tijdje gespeeld te hebben lijkt me dit echt de multiplatform versie van Uncharted, maar dan met een vrouw in de hoofdrol. Lara heeft ook nog eens veel weg van Chloe Frazer, precies of ze hebben dezelfde engine. Het klimmen is er, het schieten is er, het deathriden is er, grafisch is de game bijna identiek, enzoverder…

Dit wil gelukkig niet zeggen dat de game slecht is. Integendeel, zo krijgen de Xbox 360- en PC-gamers ook eens de kans om een ‘Uncharted’ te spelen.

Meer in PC, PC Reviews, PS3, PS3 Reviews, Reviews, Xbox 360, Xbox 360 Reviews
Army of Two: The Devil’s Cartel trailer online