We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Volgens veel fans is Rome: Total War de beste Total War game uit de reeks, maar wie weet kan Rome II het succes van zijn voorganger overtreffen? Onervaren in de reeks, maar als een enorme fan van de Romeinse setting, dompelen we Indy onder in de wereld van Rome II. Lees hieronder zijn bevindingen!

Drempelvrees

Wie dacht meteen met Rome II te kunnen beginnen na het spelen van de eerste Total War: Rome, heeft het goed mis. In Rome II werd namelijk de instapdrempel met enkele centimeters verhoogd. Het concept blijft echter hetzelfde, maar de complete UI en HUD zijn aangepast, zodat zelfs ervaren spelers zich even niet meer thuis voelen. Zo staan de meeste zaken op een andere plaats en is het even zoeken naar die ene feature die je in de eerste telg al vaak gebruikt hebt. Deze veranderingen dragen echter weinig tot niets bij aan het totaalpakket en dan moeten wij ons wel de vraag stellen of dit wel zo’n goed idee was.

Gelukkig voor zowel de ervaren krijgsheer als n00b, worden we voorzien van een uitgebreide tutorial die zich als de proloog voordoet. We worden meteen in een battle gedropt waarin de Samnieten de stad Capua willen overnemen. Maar als het aan tribute Silanus ligt, krijgt de veldslag een heel andere wending. Het is aan jou om de manschappen van Capua bij te staan en de Samnieten te verjagen.

GameSnackBE-Total-War-Rome-II-Screenshot-02

Dit is echter het eerste deel van de tutorial, die toch al een klein half uurtje duurt. Het tweede deel is heel wat uitgebreider en legt uit, aan de beginneling dan, waar het in Total War eigenlijk om draait. Die leuke gevechten die je in de vele filmpjes ziet zijn maar bijzaak in de meeste gevallen, want eigenlijk is het de bedoeling om zoveel mogelijk facties over te nemen in Italië.

De tutorial duurt al tamelijk lang, maar dan heb je de game zelf nog niet gespeeld. We kunnen niet precies zeggen hoe lang het duurt voor je Rome II uitgespeeld hebt, maar laat ons duidelijk zijn dat je deze game niet in een maand uitgespeeld zult hebben.

Vriendjes maken

Zoals het een echte leider betaamt, heb je vijanden, maar ook bondgenoten. Om bondgenoten te verkrijgen moet je het natuurlijk goed kunnen uitleggen aan de andere leiders. Vijanden maken is dan weer iets gemakkelijker. Daarvoor hoef je ofwel niets te doen, of gewoon snel even een dorpje over te nemen op vijandelijk grondgebied. Trap daarbij op de juiste tenen en je ontketent een oorlog. Een extra factor om bondgenoten of vijanden te maken, is hoe een veldslag eindigt. Namelijk wanneer je een vijandig leger verslaat, heb je altijd wel gevangenen. Het is dan aan jou om over het lot van deze gevangenen te beslissen: sterven ze, laat je ze vrij, of gooi je ze de slavernij in? Elk van deze keuzes kunnen je voordelig, maar ook slecht uitkomen. Vijanden vrijlaten zou wel eens in het verkeerde keelgat van een bondgenoot kunnen schieten, maar jouw vijand zal je wat gunstiger gezind zijn en vice versa.

GameSnackBE-Total-War-Rome-II-Screenshot-03

Mocht het dan tot een oorlog komen, dan komt een generaal met een klein leger bij jou aankloppen en krijg je de keuze om het uit te vechten op het slagveld, of om de computer de uitkomst te laten berekenen op basis van enkele factoren. Dit toont nog maar eens dat het in de Total War reeks meer gaat om het tactisch leiderschap, want een ruzie zelf uitvechten is niet verplicht. Het is natuurlijk van hoog belang dat je zoveel mogelijk troepen overhoudt na een gevecht, want bij een te hoog verlies moet je nieuwe troepen gaan rekruteren en zo’n dingen kosten allemaal geld. En geld is nu niet heel erg gemakkelijk te verkrijgen in de tijden van de Romeinse heerschappij. Geld verdienen kan je namelijk enkel door belastingen te heffen en andere facties over te nemen. Een missie hier en daar dragen gelukkig ook bij.

De vermelding van belastingen brengt ons bij een ander aspect van de game. Zo moet je zelf voor de orde zorgen in al jouw steden. Een tevreden volk komt jou alleen maar ten goede, maar opstandigheid kan wel eens heel negatief uitpakken.

Take formation!

Zoals eerder gezegd in deze review, is het combatsysteem eigenlijk niet de keyfeature van deze reeks. Maar toch zal het het meest favoriete gameplayelement zijn van veel spelers. Alles wat je in Rome I kon, kan je ook in Rome II, maar dan grootschaliger. De maps zijn groter, de legers zijn groter, etc… Bijna alles werd verbeterd en vernieuwd. Wat je bijvoorbeeld niet kon in de eerste Rome, was een positie aannemen, of het was offensief en defensief. In Rome II kan je vanaf nu ook formaties aannemen. Het is heel belangrijk dat je goed nadenkt over de positie van jouw manschappen.

GameSnackBE-Total-War-Rome-II-Screenshot-01

Zo bescherm je best jouw generaal en zet je sommige troepen, zoals cavalry, wat uit het zicht, zodat je met een verrassingsaanval uit kunt pakken. Troepen kunnen zich ook verbergen in bosjes, waardoor je vijandige troepen kunt insluiten en flanken. Het leuke is dat dit dan ook effectief werkt en veel uitmaakt of je wint, of niet.

Artificial stupidity

Wat in voorgaande Total War games soms een knelpunt was, was de AI van jouw troepen en die van de vijanden, zowel op het slagveld als ernaast. In Rome II werd hier echter een mouw aan gepast en zal de vijand vanaf nu wat slimmer te werk gaan en niet overhaast een oorlog ontketenen. Wat wel blijft, en misschien voor frustraties zal zorgen, is het pad die de mannen kiezen. Regelmatig nemen ze een vreemde route om bij hun doel te komen.

Can you run it?

De Romeinse setting is en blijft gewoonweg zalig, maar hoe zit het met de grafische pracht van deze setting? Kan jouw computer deze grote gevechten aan? Zeker wel, want hoewel liefhebbers van pixels met Rome II geen miskoop gedaan hebben, speelt Rome II vlot op vrijwel elke computer (getest met een Radeon 5770 (high) en GT630).

Nu je weet dat jouw PC deze game zal kunnen draaien, tenzij jouw prehistorisch geval 20 jaar oud is, vraag je je misschien af hoe het zit met de soundtrack en andere geluiden. Natuurlijk moet het allemaal piekfijn in orde zijn, en dat is het zeker. Wapens kletteren boven het gejoel van de krijgers uit en dat allemaal overgoten met een epische soundtrack.

Verdict

Rome II kwam bijna 10 jaar na het succes van Rome I op de markt. Hadden wij nood aan een reboot van Rome? Misschien niet, maar wanneer je deze game gespeeld zult hebben, zal het zeker en vast smaken naar meer. En zeg nu zelf, wie wil nu geen grafische update van zijn favoriete game spelen? Met zijn enorme mogelijkheden en lange speelduur is Rome II zeker een game die je in huis moet halen, je hebt er alvast geen PC-upgrade voor nodig.

No more articles
Meer in PC, PC Reviews, Reviews
De Football Manager 2014 releasedatum is gekend

Sluiten