We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Deze week hebben we Verdun eens onder de loep genomen. Deze game is een first person shooter die zich enkel en alleen baseert op multiplayer gameplay. De setting is geïnspireerd op de bekende slag om Verdun tijdens de eerste wereldoorlog. Verdun is ontwikkeld door de Indie game studio’s Blackmill en M2H.

Bugs

Verdun is vorig jaar in early acces gegaan en de game bevindt zich nu nog steeds in de bètafase. Maar ze hebben sinds de release al veel updates gedaan om de stabiliteit van de game te garanderen, samen met een hoop nieuwe features die de game een stuk interessanter maken. We hebben al ervaring met games die zich nog in de bètafase bevinden, dus we zijn sowieso op allerlei bugs voorbereid.

En hierin zijn we aangenaam verrast! In het menu hebben we quasi geen enkel probleem ervaren, behalve dat het bij matchmaking eens fout kan gaan. Zo hebben we een aantal keer gehad dat hij bleef zoeken naar eventuele games terwijl er tal van spelers online zijn. Door de game eens opnieuw op te starten, is deze bug snel van de baan geveegd en kunnen we van start gaan met spelen.

Tijdens het spelen zelf zijn we ook maar op enkele bugs gestoten die niet zozeer de volledige gameplay verpesten. Zo zie je soms een soldaat die aan loopsnelheid over zijn buik kruipt wat er eerder grappig uitziet dan storend. Let wel op dat sommige mensen claimen dat ze de vijand niet kunnen raken wat volledig niet klopt. Je vizier kan inderdaad wel op je vijand gericht zijn maar hoe verder hij zich bevindt van je loop van je geweer, hoe moeilijker het is om raak te schieten. En dit legt voor ons eerder een nadruk op het realisme dat de makers met dit spel willen bereiken. Mis schieten op een afstand die verder is dan 100 meter, hoort er dus voor ons helemaal bij en wordt als realistisch element gezien welke zorgt voor de aangename gameplay.

Grafisch

We hebben op voorhand absoluut geen hoogstandje verwacht, maar we zijn toch aangenaam verrast. De specificaties die je PC moet bezitten voor deze game zijn absoluut niet te hoog. En hierdoor trekken ze natuurlijk een veel grotere markt mee aan, daar waar niet iedereen een PC heeft van om en bij de €1000. Dit is speelbaar voor zowat elke standaard PC die om en bij de 5 jaar is, ook al moeten je graphics dan op het laagste pitje staan. Wij hebben de game op ultra kunnen draaien en we zijn meer dan enkel enthousiast. Het zonlicht die in je ogen schittert, de mooie kleuren die je ervaart bij elke aparte map en de physics als je door een wolk mosterdgas loopt zijn op z’n minst realistisch te noemen.

GameSnackBE-Verdun-Screenshot-01

Gameplay

Hier slaan ze de bal helemaal raak. Voordat je een match opstart, kan je een squad maken met de daarbij horende rollen. Dit heeft een heel groot effect op de speelstijl van je volledige squad. Je hebt in totaal 4 verschillende rollen per squad, die ook nog gebaseerd zijn op de troepen die je kiest om mee te spelen. De keuzemogelijkheden zijn dan ook oneindig. Zo kun je de rol van sluipschutter op jou nemen waarbij je uiteraard je vijanden vanop een afstand moet neerhalen. Maar je kunt ook de leidinggevende rol van korporaal spelen waarmee je dan met je verrekijker tal van vijandelijke posten kunt neerhalen met mortieren, en dit allemaal in combinatie met orders die je moet geven aan je squad. De matchmaking werkt in het algemeen ook vlot en je kunt je dan ook snel en eenvoudig met je vrienden naar het slagveld begeven.

GameSnackBE-Verdun-Screenshot-02

Je kunt tijdens het spelen jezelf een weg naar boven werken door enkel en alleen speeltijd te verzamelen en kills te maken. Houd er wel rekening mee dat het in ons ogen toch wel een tijdje duurt vooraleer je een eerste upgrade vrijspeelt. Zo heeft elke klas een apart levelsysteem waarbij je tot aan level 100 kan spelen. Wetende dat je eerste upgrade van sluipschutter zichzelf pas vrijspeelt op level 50, dan mag je zeker en vast al 10 uur intensief gespeeld hebben. Dit zou voor ons iets sneller mogen gaan maar dit kan ook liggen aan het feit dat Battefield en Call of Duty ons die slechte gewoonte aangeleerd hebben. In deze game is de wapenkeuze vrij beperkt omdat ze enkel en alleen met de authentieke wapens van die periode gebruik hebben gemaakt, en misschien net daarom dat het zolang duurt voor je je eerste unlock beet hebt. Maar aangezien het multiplayer gefocust is, gaat de speeltijd de lucht in nog voor je het doorhebt dus doorzetten is de boodschap.

GameSnackBE-Verdun-Screenshot-03

Zoals eerder vermeld is de game gebaseerd op het authentieke wapentuig van rond die periode. En dan hebben we het niet alleen over de Kar98 en de Luger. Maar je moet het gehele totaalpakket bekijken waar het kan gaan van mosterdgas tot mortieren en nog zoveel meer. En alsof dat nog niet genoeg is mag je je blik op de grond werpen want voordat je het weet zit je verstrikt in de prikkeldraad. Dit verwoest je mobiliteit met een pijnlijke dood tot gevolg.

GameSnackBE-Verdun-Screenshot-04

De game bestaat uit 2 game modes namelijk Frontlines en Rifle Deathmatch en een maprotatie van 5 maps. De tweede game mode wordt amper gespeeld dus deze hebben we dan ook terzijde gelaten. Verdun focust zich namelijk op immense squadplay die perfect gepaard gaat met de loopgravenoorlog in Frontlines. In deze mode draait het hem om vijandelijke loopgraven over te nemen en die van jezelf te verdedigen. Dit gaat vlot met een soort wave systeem waarbij je weet wanneer je moet aanvallen of verdedigen. Als een kip zonder kop rondlopen in deze mode is absoluut niet aangeraden want een vijandelijke scherpschutter zal je dan snel in zijn vizier hebben. Tactisch denkwerk is een echte must en je hoofd laag houden is de boodschap. Één ronde duurt welgeteld 45 minuten waar je voor je het weet klaar mee bent. Op gameplay verdienen ze voor ons dikke punten maar mogen ze van ons part de Rifle Deathmatch afschaffen.

Voorlopig besluit

Deze game doet voor ons een nostalgisch gevoel opwekken naar de tijd toen elke shooter nog over een wereldoorlog ging. De game is vrij stabiel voor in een beta fase te zitten en je voelt dat er aan gewerkt wordt. Een maandelijkse update is van de partij en zo wordt het stap voor stap alleen maar beter. We hebben ondertussen al meer dan 10 uur achter de kiezen en er zullen er nog vele volgen. De prijs/kwaliteit verhouding is zeer goed, als je weet dat je voor €20 meer dan 100 uren zoet bent. Keep up the good work!

http://www.youtube.com/watch?v=fyeVNXmFI_c

No more articles
Meer in PC, Previews
Far Cry 4
Actie in Far Cry 4 open wereld trailer

Sluiten