In deze grote driedelige review nemen wij een kijkje in de sci-fi MMORPG WildStar. Op een paar knelpuntjes na werden we zeer aangenaam verrast door het veelzijdige en kleurrijke Nexus. Vandaag: onze impressie van de eerste tien levels van Wildstar.

En dat is onderstaande ook: een impressie, want WildStar heeft genoeg keuzes in het beginstadium van de game om compleet verschillende ervaringen af te leveren. En dit begint met het creëren van je personage. Wij zijn nogal van het zorgvuldig uitpluizen van de karakters. En dit betekent: zeker twee uur besteden aan het uitzoeken van de beste combinatie van Faction, Race, Class en Path. Ook is er best nog wat keuze in hoe je karakter eruitziet, maar toch kiezen veel spelers wel zo’n beetje hetzelfde (zo hebben we nog nooit zoveel roodharigen in het echt gezien!).

Een leuk testje om eens te doen voordat je aan zo’n game begint: de Bartle test. Je beantwoordt dan wat vragen over je speelstijl en je krijgt dan te zien welke spelerstype een beetje bij je past. En voordat je denkt “Dat weet ik ál lang,” het kan verfrissend werken!
Het kan sowieso in het begin van deze game zeker geen kwaad om even wat rond te snuffelen in de diverse wikia’s. Je keuzes aan het begin hebben namelijk flink wat invloed op het verloop van WildStar. Overigens heeft NCSOFT ook op haar eigen site een mooi overzicht staan met wat Nexus allemaal biedt, inclusief best grappige filmpjes over het reilen en zeilen op Nexus.

GameSnackBE-WildStar-Screenshots-01

Facties

Maar waar gaat WildStar over? Het speelt zich af op de planeet Nexus, wat eigenlijk de homebase is van het vergeten volk Eldan. Zij waren nogal van de technische hebbedingetjes, en hebben hiervan flink wat van achtergelaten op Nexus. Maar dit volk is inmiddels ancient history, het is nu tijd voor nieuwe hoofdrolspelers. Er hebben zich twee facties op Nexus gevestigd: de Dominion en de Exiles. Je raadt het al: deze twee facties staan lijnrecht tegenover elkaar. De Dominion factie is helemaal voor het gewelddadig onderdrukken van de planeet (en het universum), de Exiles zijn een groep rebellen die proberen een vrij leven voor zichzelf te maken. En dat levert natuurlijk wat spanning op.

Na het kiezen van je factie maak je nog drie andere keuzes: Race, Class en Path. Ze hebben elk hun eigen trekjes, en afhankelijk van wat je tof vindt knutsel je zo een karakter in elkaar. Uit de tientallen combinaties kozen wij uiteindelijk voor:

• Faction: Exiles
  • Race: Humans
  • Class: Esper
  • Path: Scientist

Deze combinatie werkte voor ons helemaal prima! Gericht op het verkrijgen van kennis, de wereld verkennen, en bezig zijn met technische snufjes. De Esper was hierin een interessante toevoeging: een telekinetische illusionist, die zowel schade kan aanrichten als kan healen. Hierbij kun je overigens op alle afstanden goed opereren. Zoals WildStar het zelf omschrijft: “The Esper is a combination of Professor X and the Green Lantern”.

GameSnackBE-WildStar-Screenshots-02

De eerste stappen

En dan mag je eindelijk je eerste echte stappen gaan zetten. Wees gewaarschuwd: je moet al een vrij stevige PC hebben, wil het spel er grafisch goed uitzien. Een veelgehoorde klacht is dat WildStar veel vraagt van het systeem. Een ander iets om beducht op te zijn: WildStar kun je niet te lang ‘alleen’ laten, anders gooit ie je er zo uit. Hoe vaak wij wel niet even tien minuutjes van de PC weg waren om vervolgens bij een verbroken connectie terug te komen. Waarbij WildStar je ook echt helemaal uit de game gooit, dus opnieuw inloggen is dan noodzakelijk!

Maar goed, terug naar het begin. Na een introfilmpje word je wakker op een schip, in een cryopod. Je start meteen een missie waarbij je een zwangere vrouw moet redden. Dit opent een set van nieuwe missies in het gebied, waarna je weer zijmissies kunt gaan doen. En de missies zijn leuk! Sommige voelen een beetje aan alsof je een boodschappenlijstje afwerkt. Maar hoe verder je komt, hoe interessanter. Vooral omdat je je later ook bezig mag houden met Path-gerelateerde missies. Veel wetenschappelijke zijlijntjes dus.

Verkennen

Je mag je bij de main mission houden, maar er is ook genoeg ruimte om eindeloos te verkennen, te spreken met iedereen. Daarbij kun je ook veel lore verzamelen, waarbij je beetje bij beetje de geschiedenis van Nexus ontrafelt.
Wat is de ‘feel’ van WildStar? De game neemt zichzelf niet al te serieus, en dat is tof. Er zit een specifiek soort humor in, met af en toe een zwart randje. En dat bevalt ons wel. Er zitten ook flink wat woordgrapjes verborgen in de game, zowel in de dialogen met anderen als in de lore die je aantreft.

Het spel is kleurrijk, speels, sociaal en veelzijdig. Je hebt echt het gevoel alsof je aan de rand staat van een Goed Avontuur.

GameSnackBE-WildStar-Screenshots-03

Wat  is er frustrerend aan WildStar?

We geven het toe, we zijn fan van WildStar. Dat blijkt vooral uit hoe bereidwillig we zijn om het volgende knelpunt te accepteren. En dat knelpunt is me er nogal één, voor dit soort game. Er is namelijk een groot gebrek aan richting en info, en dat haalt soms het bloed onder onze nagels vandaan. Voor zover wij kunnen overzien is het hele begingedeelte op het schip eigenlijk bedoeld als tutorial arena. Maar het voelt niet als een tutorial. Het voelt vooral als heel veel zoekwerk. Een tutorial hoeft je niet te overladen met info, maar de tips en trucs zijn wel heel spaarzaam in WildStar.
Er is een extra database aanwezig (ook met de name tutorial, beetje verwarrend), maar daar moet je al toevallig op uitkomen, want de game vertelt je niet dat er een extra ‘tutorial’ is. We zagen het pas toen we onze eerste sessie afsloten (en toen hadden we al flink wat frustraties achter de rug, want je wilt natuurlijk ook niet voor elk wissewasje in een wikia kijken).
Dus soms loop je maar wat rond, niet wetende wat je precies moet doen of waar je heen moet. De mini-map hoort hierbij verlichtend te werken, maar geeft in WildStar juist de grootste hinder. Een duidelijke richtingaanwijzer is ontzettend belangrijk in een game als deze. Voornamelijk omdat je een miljoen missies kunt uitvoeren, waarbij je van hot naar her rent. En naast een duidelijke mini-map zou een makkelijker vindbare én meer uitgebreide tutorial de perfecte aanvulling zijn.

Maar zoals het voor ons een bron van ergernis kan zijn, zullen anderen juist genieten van al dat puzzelen! Dus afhankelijk van je speelstijl hoeft het voor jou geen frustratie op te leveren.

Level up

Als je eenmaal weet waar je moet zijn en wat je moet doen, krijg je je level ups vrij rap achter elkaar. Uiteindelijk verzacht dit wel een beetje het gevoel van ‘niet’ opschieten. Er zijn twee soorten level ups: de algemene en de Path-gerelateerde level ups. Zo hadden wij niet door dat er voor het Science gedeelte ook verschillende levels waren, dus een aangename verrassing!

En de eerste tien levels bieden al best wat toffe dingen. Zo mag je rond level 3 de tutorial arena uit (dus van het schip af), een paar levels daarboven krijg je wat meer battle opties, en voordat je level 10 bereikt heb je de eerste mogelijkheden tot crafting. Het geeft ons het gevoel alsof het begin een beetje stroperig aanvoelde, maar dat er daarna zeker wat vaart in komt. We zien duidelijk een schat aan plezier en avonturen, en dan is een beetje geworstel aan het begin uiteindelijk ook niet zo’n big deal.

GameSnackBE-WildStar-Screenshots-04

De indruk tot nu toe?

Positief! De eerder genoemde knelpunten doen soms wat af aan het plezier, maar er is zoveel te zien en te beleven op Nexus dat we met hoge verwachtingen de volgende tien levels ingaan. Er staat ons zeker weten veel moois te wachten.

Over een paar dagen laten we je weten welke nieuwe avonturen we hebben beleefd!

Battlefield 4: Dragon Teeth komt vandaag uit!