De wereld van fighting games is een harde, zeker als je al de bekende toppers als King of Fighters, Street Fighter, Tekken, enzovoorts bekijkt. Hoe hard het ook mag zijn, er is nog steeds plaats voor competitie en dat wil de Japanse indie developer PDW: Hotapen met hun Yatagarasu bewijzen!

Het gewoonlijke

In fighting games hebben we nooit echt veel kunnen spreken van een verhaal, meestal zijn het gewoon enkele scènes die de gevechten aan elkaar linken, in tegenstelling tot BlazBlue weliswaar. Dat is ook het geval bij Yatagarasu, ieder personage heeft zijn eigen korte verhaallijn dat eindigt met een eindbaas.

Samenwerking door twee grootheden

Geef nu zelf toe, het belangrijkste onderdeel van een fighting game is nog steeds de gameplay, of niet soms? Dat vinden wij, en ook PDW: Hotapen vindt dat het zo hoort. Yatagarasu is ontstaan door een samenwerking tussen twee grootheden: King of Fighters artiest Kotani Tomoyuki en Japans beste Street Fighter: Third Strike gamer, Umezono.

Op het eerste zicht zal je niet veel vernieuwingen vinden ten opzichte van andere beat ‘em up games. Zo zijn ook de game modi Arcade, Versus, Training en Online terug van de partij, net als de game mechanismen als lage kicks en punches, en hoge kicks en punches. Toch is er één feature die Yatagarasu een originele toets geeft: het button lock systeem. Door button locking te gebruiken is het mogelijk om hoge en lage aanvallen af te weren door de bijhorende knop tijdig in te drukken. Wanneer je tegenstander een lage aanval uitvoert en je drukt tijdig op jouw knop om zelf een lage aanval te doen, zal je tegenstander voor een korte periode worden verdoofd en kun je een krachtige tegenaanval uitvoeren. Dit brengt het counteren van een aanval naar een nóg hoger niveau en dwingt spelers om tijdens een gevecht hun speelstijl geregeld aan te passen.

GameSnackBE-Yatagarasu-Screenshots-01

Niet echt veel nieuws

Yatagarasu brengt natuurlijk ook speciale aanvallen met zich mee. Bij elke punch of kick die je uitvoert, zal je merken dat je krachtmeter zich steeds meer zal vullen. Wanneer deze meter helemaal gevuld is, kun je uiteindelijk een special move uitvoeren. Elk personage beschikt over twee speciale aanvallen, maar helaas moet je bij het kiezen van jouw personage ook opdragen welke speciale aanval je wilt kunnen uitvoeren tijdens je gevecht. Ook kan de krachtmeter slechts twee keer gevuld worden, waardoor het raadzaam is om hier strategisch mee om te springen.

Je hebt ons al een paar keer over personages horen praten, maar hoeveel speelbare characters bevat Yatagarasu nu eigenlijk? Om recht met de deur in huis te vallen: slechts acht personages maken hun entree in deze beat ‘em up. Acht personages is in deze tijd echt wel weinig, en zeker als je er nog eens het feit bijhaalt dat de move list van twee karakters een pure kopie is van twee andere in-game personages, enkel dat de speciale aanvallen heel lichtjes variëren.

Gelukkig is de Training modus in de game wel van zeer hoog niveau, aangezien deze zeer gedetailleerd is uitgewerkt. Waar je in de meeste games slechts de basis leert, leer je hier alle mogelijke opties, gaande van de positionering of verplaatsen van je karakter tot het aanleren van auto-guard en button locking. De meest indrukwekkende functie in deze training is dat je de toetsen die je hebt ingedrukt te zien krijgt, zelfs op een frame-basis als je dit zelf wilt. Door gebruik te maken van deze uitgebreide Training modus kun je in een mum van tijd jouw skills flink bijschaven!

Dat Yatagarasu oorspronkelijk een Japanse indie game is, mogen en zullen we niet vergeten, aangezien de game slechts gedeeltelijk vertaald is. Als je denkt dat alleen een deel van de game nog in het Japans staat, vergis je je echter. Doordat de game slechts gedeeltelijk vertaald is, brengt dit ook problemen mee om de game pratende te krijgen. In de handleiding staat wel vermeld dat je hiervoor AppLocale moet downloaden en wordt er een link voorzien, maar veel heb je er niet aan als de link dood is… Na veel gesukkel om de game werkende te krijgen, zijn we uiteindelijk terecht gekomen op de volgende blogpost, wat ons hielp de game draaiende te krijgen. Volg zeker deze post als je de game wilt spelen!

GameSnackBE-Yatagarasu-Screenshots-02

Heerlijke old-school graphics

Bij jouw eerste ervaring met Yatagarasu zal de game ongetwijfeld nostalgisch aanvoelen door zijn retro-achtige looks. Toch merk je dat ieder personage zijn eigen unieke uitstraling heeft, evenals de speciale aanvallen die elk verschillen, buiten die van de twee licht gekopieerde personages. Omdat we terug old-school gaan, moet je wel geen dynamische omgevingen verwachten, vroeger waren deze allemaal statisch en dat is ook het geval in Yatagarasu. Voor ons is het alvast geen gemis!

Ook het audio-aspect is in deze fighting game van hoog niveau. Zo krijgen we een combinatie van heerlijke J-pop, J-rock en J-electro muziek te horen, die allen mooi bijdragen aan de game-ervaring. Waar we vooral veel gebruik van hebben gemaakt, is de “Sound Test” modus, waarbij je alle muziek van de game op je gemak kunt beluisteren. Zeker een aanrader!

GameSnackBE-Yatagarasu-Screenshots-03

Voor fans van het beat ‘em up genre is Yatagarasu absoluut een aanrader. De game brengt je terug naar de echte retro-stijl en met het innovatieve button lock systeem ligt het niveau hoger dan je tegenwoordig gewoon bent. Toch is de game niet geheel perfect met zijn enkele minpuntjes, maar dat kunnen we gerust door de vingers zien. Ga dus snel naar de Rice Digital Store om jouw virtueel kopie vandaag nog aan te schaffen!

lntel toont prototype van ’s werelds snelste flash drive