We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Op dinsdag 5 juni kregen we plots een berichtje van EA in onze mailbox. Tot onze grote verbazing zat er een uitnodiging in voor de closed alpha van Battlefield 1. Zo snel als het maar kan, hebben we de code ingevoerd in de PlayStation store en zijn we direct aan de slag gegaan.

Eerste indruk

De eerste indruk is meestal de belangrijkste dus zaten we van in het begin al op het puntje van onze stoel. Het lijkt wel uren te duren voordat de applicatie opstart maar uiteindelijk komen we uit op een startscherm zoals we die in de eerdere battlefields al kennen. Zo snel mogelijk op start duwen is dus de boodschap.

Battlefield 1, Yes baby!

Battlefield 1, Yes baby!

De menu’s liggen in dezelfde lijn zoals we die gezien hebben bij Star Wars: Battlefront. Ze hebben dezelfde stijl en feeling gebruikt en het in een Wereldoorlog 1-jasje gegoten. We krijgen direct wat uitleg over de closed alpha en er wordt ons meteen een overeenkomst onder de neus geschoven.

En zoals elke enthousiaste gamer dit doet zijn we dan maar zo snel mogelijk naar beneden gescrolled om op ‘Agree’ te gaan duwen. Eén ding was van dat moment duidelijk en dat is dat we geen footage naar buiten mochten brengen. Dit hebben ze gedaan met behulp van een watermerk dat van begin tot einde op het scherm staat te dansen. In het begin is dat een beetje wennen maar eens je begint met spelen lijkt dat watermerk te verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Ook het grafische ligt in de lijn van Star Wars wat ervoor zorgt dat we over een pareltje beschikken. Dit gecombineerd met het Wereldoorlog 1-decor zorgt ervoor dat we ons meerdere malen in een film beschouwen. Maar veel tijd om te genieten hebben we niet of we liggen enkele seconden later al om een Medic te roepen.

De weersveranderingen zijn een enorm leuke toevoeging aan een spel zoals deze. De klare zon zorgt voor een volledig open veld om goed te kunnen snipen terwijl de andere ronde gedicht is door de mist en je sniper plots niks meer waard is. Daar kan dan opnieuw de Assault class met zijn shotgun van pas komen enzovoort. Elke ronde heeft hierdoor een groot effect op de klasses die gespeeld worden en de manier waarop. Dit zorgt voor een groot variatiegevoel wat een must is in een game waarbij je vaak dezelfde maps tegenkomt.

De verschillende klassen

Eens we binnen zijn, is het een totale chaos aan informatie wat normaal is voor een alpha. Gelukkig staat ‘onze plan trekken’ in onze woordenboek en gaan we meteen aan de slag.

Ze hebben gebruik gemaakt van 4 klassen die straks wat meer uitleg krijgen. De hoofdklassen zijn Assault, Medic, Support en Scout. Bijkomend heb je ook nog een voertuigkit die voorzien wordt als je rechtstreeks in een voertuig spawnt.

Per klasse is er tijdens de alpha ruimte voorzien voor 6 hoofdwapens. Het eerste krijg je toegewezen en de andere kun je vrij vlot vrijspelen door te stijgen in rang. Daarvoor krijg je ‘War Bonds’, een salaris voor de soldaten in Wereldoorlog 1, die je op jouw beurt kan gebruiken voor alles vrij te kopen en je wapenarsenaal uit te breiden. Dit kan gaan van melee wapens tot granaten en handgeweren.

Over dat laatste gesproken is de gasgranaat een echte aanrader en typisch wereldoorlog 1. Elke soldaat beschikt ook wel over een gasmasker en kan die eender welk moment op zetten. Dit zorgt er wel voor dat vijanden hierdoor enkel maar gebruik kunnen maken van hip fire en soldaten met een shotgun hier bijvoorbeeld een groter voordeel uit halen. Assault Class in combinatie met een gasgranaat, shotgun en mistig weer is dan ook een ware overmacht in een gevecht.

Assault class

Deze klasse speelt het meest agressief want je bent direct voorzien van een krachtig Assault Rifle of Shotgun. Hiermee kun je infanterie op korte afstand dus direct de baas. Als Assault ben je ook de enigste klasse die middelen kan bieden tegen licht gepantserde voertuigen en tanks.

Je bent voorzien van 2 anti-tank granaten en een soort van raketwerper. Die laatste heet officieel de 1.59-inch Breech-Loading Vickers Q.F. Gun Mk II en kan enkel gebruikt worden als je hem deployed met een bi-pod. Wanneer je deze gebruikt op een tank ben je moeilijk wendbaar en kan je alleen maar hopen dat hij je niet snel in de gaten heeft.

Medic class

Hier kan elke ervaren speler van de Battlefield-series al weten welke rol deze klasse heeft. Je bent voorzien van semi-automatische rifles en je bent daardoor een all-rounder op alle afstanden. Dicht verlies je wel vaker tegen volautomatische wapens zoals die van de Assault en Support class en ver heb je dan terug een nadeel tegen de Scout class. Toch kan je op elk gebied wel degelijk je mannetje staan en dat zal je vijand ook gevoeld hebben.

De gadgets die je hebt zijn ook voorspelbaar. Een medic kit om je spelers te verzorgen en ze zo snel mogelijk weer op volle kracht laten meevechten die gepaard gaat met een injectiespuit om je medespelers weer tot leven te wekken. Die laatste kun je ook gebruiken om je vijanden geruisloos om te brengen.

Support class

En ondersteunen zul je doen! Je bent voorzien van heavy machine guns en kunt met behulp van je bipod en een goede positie de vijand volledig onderdrukken. Wie denkt aan heavy machine guns denkt aan sprayen maar dan ben je verkeerd. De meeste kogels in een magazijn die wij al zijn tegengekomen zijn 46 en die zijn zo leeggeschoten. De schade die ze aanbrengen zijn dan wel aanzienlijk groter en het herladen gaat ook vrij vlot voor een heavy machine gun.

Hiernaast beschik je over munitie om je kameraden te voorzien en 2 boobytraps die vrij te plaatsen zijn. Die zijn voorzien van een tripwire en doen ons direct denken aan een claymore. En als wij aan een claymore denken, denken we ook direct aan frustratie. Hier hebben ze dit proberen beperken door er voor te zorgen dat een soldaat met vol leven 1 HP overhoudt als hij door een boobytrap loopt. Hierna kun je snel even dekking zoeken en terug op krachten komen voordat je het slagveld betreedt.

Battlefield 1 Official Screenshot

Battlefield 1 Official Screenshot

Scout class

Last but not least hebben we de scout class. Die zijn voorzien van sniper rifles en nemen je zonder aarzelen te grazen met 1 schot. Je kan kiezen tussen wapens met een scope voor verre afstanden, dichte afstanden en zelfs met iron sights. Die laatste zijn dan ook meestal met een hogere rate of fire. Bij elk scoped schot moet je uitzoomen voordat je je wapen kan herladen.

Je bent ook in het bezit van speciale kogels die licht gepantserde voertuigen moeten beschadigen maar deze worden zelden gebruikt wegens te weinig schade. De flare gun daarentegen bewijst wel zijn diensten door de vijanden aan te duiden op de minimap. Het alternatief voor de motion sensor dus.

Vehicle kit

De voertuigen worden pas zichtbaar als je er in spawnt. Dit zorgt ervoor dat de vijand geen voertuigen kan stelen die jouw team heeft verdiend bij bepaalde punten te veroveren. Een leuke en eerlijke manier van spelen maar je bent wel gedwongen te spawnen met een vehicle kit. Dit houdt in dat je een eerder zwak wapen in bezit hebt in combinatie met een moersleutel om je voertuig te repareren en een antitankgranaat om een ander voertuig te beschadigen. De boodschap hier is zo snel mogelijk een andere kit te zoeken want tegen elke andere klasse ben je kansloos als je je voertuig verlaat. Later en in de volledige versie zal je sowieso wel betere wapens kunnen vrijspelen.

Wat we wel nog willen meegeven is dat de tanks in onze ogen wel vrij overpowered zijn. Zelf zijn we nooit echt ‘kraks’ geweest in het besturen van voertuigen in Battlefield, maar nu halen we gerust rondjes van 25 tegen 1 wat wel vrij hoog is. Dit komt door het feit dat je infanterie enorm makkelijk de baas kunt want er is maar 1 klasse die iets kan beginnen tegen je voertuig. Dit in combinatie met zelfreparatie, zelfs als je disabled bent, zorgt voor een licht overpowered gevoel.

Voertuigen en vliegtuigen

In Battlefield 1 hadden we de keuze tussen 4 voertuigen en 3 vliegtuigen. Een licht gepantserd voertuig, licht en zwaar gepantserde tank, een landvoertuig waren de eerste drie keuzes. Daarnaast had je nog een Attack Plane, Bomber en Fighter. Deze worden hieronder een beetje meer toegelicht.

Bij elk voertuig en vliegtuig heb je de mogelijkheid om jezelf te repareren zonder het voertuig te verlaten. Hierdoor wordt je niet meer mobiel en wordt je repairtimer telkens gereset wanneer je geraakt wordt. Een schuilplek zoeken is dus een absolute noodzaak en dan kun je rustig ook eventueel je kanon herladen.

Battlefield 1 Official Screenshot

Battlefield 1 Official Screenshot

Licht gepantserd voertuig

Dit is het snelste voertuig op het slagveld momenteel. Hij is vrij beschikbaar op de basis en op bepaalde controlepunten, wat wil zeggen dat je geen vehicle kit toegewezen krijgt en gewoon vrij kan instappen. Voorzien van 6 zitplaatsen en aan elke kant machinegeweren is dit voertuig uitermate geschikt om controlepunten te rushen en zo de infantrie te onderdrukken. De Assault Class kan wel een handvol roet in het eten gooien door een paar anti-tank granaten te gooien.

Licht gepantserde tank

Hier hebben we het over een éénmanstank die vrij wendbaar is en wel degelijk zijn mannetje staat op het slagveld. Je kunt op elk moment wisselen van tank shells naar infantrie shells en alsof dat nog niet genoeg is heb je ook nog een gasgranaat beschikbaar die eventuele vijanden rond je tank naar hun gasmasker doet grijpen.

Eens je er 5 shells doorknalt duurt het wel eventjes voor ze alle vijf terug herladen zijn. Dit kun je vaak doen in combinatie met jezelf te repareren.

Zwaar gepantserde tank

De zwaarste tank van het spel en dat zie je ook aan zijn uiterlijk. Hij is heel hoekig en voorzien van zwaar gepantserde platen. De hoofdbestuurder beschikt over hetzelfde kanon als de licht gepantserde tank en het principe is hetzelfde. Het nadeel aan deze tank is dat hij minder wendbaar is, niet enkel in zijn rijden maar ook de bereikbaarheid van zijn kanon.

Er kunnen ook meerdere mensen aan boord klimmen die op hun beurt voorzien worden van zware machinegeweren. Deze tank in het midden van een controlepunt is dus een waar bloedbad. Zijn lage mobiliteit in combinatie met de Assault Class maken daar wel een snel eind aan.

Battlefield 1 Official Screenshot

Battlefield 1 Official Screenshot

Landvoertuig

Dit is het laatste voertuig dat enkel selecteerbaar is via de kaart als je wil spawnen. Deze is voorzien van een zwaar machinegeweer voor de hoofdbestuurder en 2 kanonnen voor de medereizigers. Deze tank vergt echt wel teamplay en communicatie maar eens dit aanwezig is moet dit een ware moordmachine zijn.

Helaas is in de alpha van teamplay en communicatie niet direct sprake waardoor deze tank eerder links ligt.

Attack Plane

Dit vliegtuig heeft een gemiddelde snelheid en is voorzien van een machinegeweer. Zijn alternatief is een salvo van bommen die gedropt kunnen worden op bepaalde controlepunten. Deze kan dus zowel in de lucht als op het land zijn mannetje staan.

Er kan ook iemand extra bijzitten om een extra machinegeweer te bedienen. Zelf switchen van plaats is ook een optie en wordt vaak vergeten. Je blijft vrij lang zweven en kunt zo je vijand helemaal verassen.

Bomber

Enorm traag vliegtuig maar wat een schademogelijkheid op het land. Zowel een salvo van kleine bommen voor de infantrie als 2 grote bommen voor tanks kunnen massale vernietiging op de grond teweegbrengen. Wegens zijn traagheid wel een makkelijk doelwit voor andere vliegtuigen en anti-air.

Heeft wel een extra zitplaats om vijandelijke vliegtuigen te counteren met zijn machinegeweren.

Fighter

Het snelste en behendigste vliegtuig van allemaal. Een éénmansvliegtuig met snelle en dubbele machinegeweren en een echt beest in de lucht. Fighter tegen fighter kan een pracht van een dogfight opleveren waarbij enkel de beste piloten aan het langste eind trekken.

Behemoth (Zeppelin)

Een zeppelin die toegewezen wordt aan het team die aan het verliezen is. Dit kan voor extra luchtondersteuning zorgen en is enorm sterk bij grondaanvallen. Deze zeppelin wordt door een hoofdbestuurder richting gegeven en hijzelf kan tot 3 massaal grote bommen droppen. De lompe wendbaarheid zorgt er wel voor dat hij recht boven zijn doelwit moet hangen en datzelfde doelwit niet al te vaak mag bewegen. Alsnog is het een enorm krachtig wapen.

Er zijn ook 2 bijzitten die voor ondersteuning tegen infantrie kunnen zorgen. Met een salvo aan minibommen kun je de vijand enorm onderdrukken. De wendbaarheid is ook vrij goed waardoor je voor de grondtroepen echt een steentje kunt bijdragen.

Ten laatste is er nog een machinegeweer bovenaan de  zeppelin om vliegtuigen neer te halen die het op de Behemoth gemunt hebben. Wat in principe niet nodig is want in onze ogen is de zeppelin enorm hard neer te halen. De kabines met de bestuurder en bijzitters kunnen individueel vernietigd worden maar die komen na bepaalde tijd terug. Alsnog is de hardheid van de zeppelin enorm groot want in 20 rondes hebben we hebben misschien 3 keer zien neergaan.

Battlefield 1 Official Screenshot

Battlefield 1 Official Screenshot

Algemene opmerkingen

Hier gaan we nog enkele dingen opsommen die ons opgevallen zijn tijdens het spelen van de closed alpha.

  • De melee attack heeft geen counteraanval niet meer zoals in Battlefield 4. Als je dus iemand probeert neer te steken of slaan dan kunnen ze enkel maar toekijken en al nadenken op welk punt ze gaan spawnen
  • Tijdens het snipen kun je oneindig lang je adem inhouden om zo stabieler te mikken. Of dit veranderd gaat worden is nog maar de vraag
  • De bipod is enorm vlot te plaatsen. Dit gebeurd automatisch zoals in de voorgaande Battlefields maar dan bijlange zo houterig niet. Dit is een enorme verbetering in onze ogen en dat maakt het spelen nog eens zo aangenaam.
  • Het anti-air geschut is een echte aanrader maar daar blijken veel spelers aan te denken, zeker als de zeppelin gespawned is.
  • De anti-tank grenades vliegen enorm traag door de lucht dus het veriest heus wat meer skill en inschattingsvermogen dan een gewone granaat te gooien.
  • Bij het snipen kun je de afstand van je target instellen om zo accurater te schieten. Dit is niet altijd even makkelijk toe te passen en de bullet drop is ook niet altijd even goed zichtbaar.
  • Wanneer je in een kuil aan het schieten bent, kan het zijn dat je de vijand in je vizier hebt maar de kogels in de aarde schieten. Dit is eerder frustrerend aangezien je dit net direct door hebt en je denkt dat je radicaal aan het missen bent.
Battlefield 1 Official Screenshot

Battlefield 1 Official Screenshot

Voorlopige conclusie

EA zorgt voor een shooter met een setting waar iedereen al jaren om schreeuwt. Dit in combinatie met de graphics en sfeer zorgen voor een game die we in jaren niet durfden van dromen. De alpha is ook enorm stabiel voor zo’n vroege versie en we zijn er zeker van dat ze één van de stabielste releases ooit zullen hebben bij DICE. Wat ook te verwachten was na de flaters met Battlefield 4. We hopen dat dit voor een kantelpunt heeft gezorgd in het genre van de toekomstige shooters en we misschien al mogen dromen van een Wereldoorlog 2 setting? In alle geval, in oktober wordt er een top game op de markt gezet. Ik hoop voor jullie dat de pre-order al geplaatst is?

No more articles
Meer in Featured, Nieuws, Previews
Pokemon GO Logo
Dit zijn alle Pokémon GO level up beloningen

Sluiten