We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Als er één game is die verschillende vraagtekens oproept en een serieuze hype op zijn schouders torst, dan is het wel Destiny van ontwikkelaar Bungie. Vorig jaar konden we op E3 en Gamescom ons al verlekkeren met een gameplay trailer op een gigantische video wall en dit jaar heeft Bungie een speelbare demo versie klaar. Vorig weekend kregen de happy few een uitnodiging voor deze PS4 alpha-versie en natuurlijk was Gamesnack ook van de partij.

Destiny – ontwikkeld door Bungie en uitgegeven door Activision – is een open wereld actie RPG die op 9 september 2014 verschijnt voor Playstation 3, Xbox 360, Playstation 4 en Xbox One. Wij gingen een volledig weekend aan de slag met de PS4 versie, maar het is van groot belang om in het achterhoofd te houden dat het hier om een alpha-versie gaat. Bungie heeft nog enkele maanden om verder te sleutelen aan de game en de feedback van dit weekend te verwerken.

Destiny

Guardians of the City

In Destiny beleven we een post-apocalyptisch verhaal honderden jaren in de toekomst, waarbij we in de een gouden tijd zitten van vrede en technologische vooruitgang. Een tijd waarin de aarde uit zijn voegen barst en de mensheid stap voor stap de kolonisatie van ons zonnestelsel voltrekt. Tot de noodlottige gebeurtenis, waarbij deze kolonies ontbinden en uitgeroeid worden door een mysterieuze kracht.  De mensheid is niet meer zoals we ze nu kennen en staat op de rand van zijn ondergang. Slechts een kleine groep – Guardians of the City genoemd – verdedigen het laatste menselijk front op aarde.

FPS vs RPG

Destiny speelt zich af in een volledig open wereld met zowel First Person Shooter als Role Playing Game elementen en kan het best omschreven worden als een kruising tussen Call of Duty, Halo en pakweg Borderlands. Al van bij de start is duidelijk dat Bungie volledig inzet op customisatie.

Destiny

Klasse keuze is moeilijk, gelukkig kan je meerdere karakters aanmaken

Bij de aanmaak van je karakter heb je keuze tussen drie klassen: Hunter, Titan en Warlock. Een keuze om even bij stil te staan, want net zoals in traditionele RPG’s is deze keuze definitief en bepaalt deze mee de beschikbare vaardigheden en de domeinen waarin je karakter gaat uitblinken. Hierna heb je nog de keuze tussen geslacht, rassen en een resem visuele aanpassingen, die jouw personages een uniek uiterlijk geven.

Geen tutorial of introductie, want Destiny spelen voelt aan als thuiskomen.

Hierna kom je terecht in Oud-Rusland, een verbluffend landschap van vergane industriële glorie en steampunk elementen die hier en daar hoog uittorenen. De lat werd hoog gelegd in de verschillende gameplay video’s, maar het mag gezegd zijn dat de landschappen en omgevingen er ongelooflijk goed uitzien. De drawing distance is zeer goed, wat een ongelooflijk ruimtelijk en open gevoel creëert. Geen tutorial of introductie, want Destiny spelen voelt aan als thuiskomen.

Destiny

De haven van Antwerpen daar in de verte?

Bij de start zijn er verschillende omgevingen toegankelijk waartussen je kan reizen met je ruimteschip. Zo kan je koers zetten naar de aarde om missies te voltooien, reizen naar Crucible voor het multiplayer luik of afreizen naar de Tower. Deze laatste is een soort thuishaven waarin je nieuwe quest chains start, de verschillende handelaars bezoekt, je mail leest en upgrades voor je voertuigen koopt. Een uitvalbasis, welke dient als een soort controlecentrum of zenuwcentrum van de hele game.

Glimmer en glamour

Bij het voltooien van doelen of behalen van prestaties ontvang je ervaringspunten en ‘Glimmer’. Deze eerste dient om je karakter en attributen in level te doen stijgen en Glimmer is de munteenheid om bijvoorbeeld nieuwe wapens of armor te kopen. Elke klasse beschikt over een set unieke attributen, die gaandeweg ontgrendeld kunnen worden. Vast is het aantal attributen die tegelijkertijd beschikbaar zijn. Dit zijn twee kleinere en één superkracht die met een eenvoudige knoppencombinatie losgelaten kan worden. Buiten de skilltree van je karakter beschikken ook bepaalde wapens en stukken armor over een eigen reeks ontgrendelbare eigenschappen. Kort komt het erop neer dat hoe vaker je een item gebruikt, hoe geavanceerder deze zal worden.

Unlock Upgrades en Bounties in multi- en singleplayer

Unlock Upgrades, Glimmer, items, wapens en bounties in multi- en singleplayer

Een pluim op de hoed van Bungie, want de interface bedien je zeer eenvoudig met een soort cursor die je bestuurt met je analoge stick. De manier waarop het inventaris gedeelte aangepakt wordt, is nieuw maar zeer overzichtelijk. Je vraagt je af waarom nog niemand het ooit eerder op deze manier deed, even eenvoudig dan geniaal.

Waar het bij open werelden vaak misloopt is de samenhang van het geheel. Wanneer er slechts één pad te volgen is, is de voorspelbaarheid groot en kan er veel scripted voorzien worden. In Destiny is de vrijheid enorm en net hier maakt Bungie een goede beurt. Alle game modi vloeien in elkaar over en op elk moment maak zit je verwikkeld in de rol van je eigen karakter. Bemachtig je een uniek wapen in de story mode, dan neem je deze gewoon mee naar het multiplayer slagveld en vice versa.

Destiny

Overzicht troef in deze clevere interface

Drie ‘dee’ gameplay

In de Destiny alpha game namen we vier spelmodi onder de loep: Story, Explore, Strike en The Crucible. Story is het typisch hoofdverhaal dat zich ontplooit. In de explore modus zak je af naar een bepaalde zone van de open wereld en gebruik je je Ghost (Een soort hypermoderne en alleswetende hub) om openstaande missies in dit gebied op te sporen en in volgorde naar keuze af te werken.

Strike is het hardere werk en moet voor de nodigde uitdaging zorgen. Je vormt een groepje van drie personen en doorloopt een soort van instance die afgesloten wordt met een uitdagende eindbaas. De moeilijkheidsgraag doorheen het spel ligt op een normaal niveau (Misschien zelfs iets aan de eenvoudige kant), maar de Strike missies vormen een serieuze uitdaging en natuurlijk bijhorende voldoening. Crucible is het eerder besproken multiplayer gedeelte.

Destiny Devil's Lair

 De Ghost is je elektronische vriend doorheen het verhaal en gebruik je om een compact voertuig op eender welk moment op te roepen. Dit voertuig maakt het eenvoudig om snel grote afstanden te overbruggen en zorgt voor een leuke twist bij het multiplayer gedeelte. Hierboven beschik je ook over een jetpack. Deze toevoeging stelt je in staat een dubbele sprong te maken, die verder en langer is dan een fysieke sprong. Het laat je toe hogere obstakels te overbruggen, een overzicht te krijgen en van het één platform naar het andere te ‘jetpacken’.

Destiny

Razendsnel vervoer, besturing voelt verdacht sterk aan als Halo voertuigen

Destiny multiplayer fun

In d Crucible kunnen we een multiplayer gevecht starten, voorlopig enkel nog maar de ‘control’ modus. In deze Capture the Flag variant, nemen twee teams het tegen elkaar op om strategische punten op de map te veroveren en in handen te houden. Twee maps kregen we te zien, waarvan één zeer klein en compact en de andere groter en meer uitgestrekt is. Bij deze laatste kan je ook gebruik maken van je eigen ‘Ghost’ voertuig of enkele andere voertuigen voorzien van extra armor en wapens. Dit in combinatie met het jetpack zorgt voor een zeer dynamisch spelgegeven, waarbij vijanden werkelijk overal kunnen opduiken.

Je start de match met voldoende munitie voor je primary wapen, maar de ammo voor je secundary en heavy weapon zal je moeten oppikken tijdens de match zelf. Dit maakt dus dat je niet de volledige match met je scope kan wegkruipen in een hoekje, want je zal al snel zonder ammo vallen. Ook tijdens de multiplayer matchen verdien je gewoon ervaring in Glimmer voor je wapens, skills en karakter.

Destiny

Capture the Flag Multiplayer

Voorlopige conclusie

Je voelt meteen dat we met Destiny te maken hebben met een topper in wording. De omgeving zijn prachtig vormgegeven en de interfaces zijn zeer overzichtelijk. Daarboven is het open wereld concept en de combinatie RPG en FPS goed uitgewerkt, zodat alles aanvoelt als één vlotte spelervaring. Het is alsof we de game al eens speelden, zo vertrouwd voelt alles aan. Waarschijnlijk komt dit door de Halo invloeden en de perfecte balans tussen gekende gameplay elementen en vernieuwende concepten. Bij het spelen van Destiny vergaten we de tijd, maar ook dat het hier nog steeds om een alpha-versie gaat. Bungie heeft nog enkele maanden om deze game verder te perfectioneren en de finale versie gaat er eentje zijn om naar uit te kijken!

No more articles
Meer in Previews, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One
Game Mania Logo
Ruil je Sony PS3 in voor een Playstation 4 console bij Game Mania

Sluiten