In 1986 zag de horrorfilm Aliens het daglicht en praktisch iedereen weet over deze serie vol lof te praten. Sega en Gearbox Software hebben in 2008 de rechten gekregen om een game te maken die gebaseerd is op de originele filmserie. Dit proberen ze te doen met Aliens: Colonial Marines, maar weten ze er in te slagen om een waardige sequel van het geliefde origineel neer te zetten?

Fan service à volonté!

Aliens: Colonial Marines speelt zich zeven weken af na de rampzalige gebeurtenissen van de eerste Aliens film. Het nieuwe search-and-rescue Colonial Marine team gaat aan boord van de Sulaco, nadat ze een noodsignaal van deze space cruiser hebben ontvangen. Al snel wordt er in de Sulaco een massale xenomorph besmetting ontdekt, waardoor een aantal mariniers het loodje leggen. Maar dat is niet de enige verrassing die het besmette schip voor het Colonial Marine team in petto heeft…

Gearbox heeft zeker lovenswaardig werk verricht bij het recreëren van de iconische omgevingen die we kennen vanuit de originele Aliens filmserie. Zo kom je op een bepaald moment terecht bij het uiteengereten lichaam van Bishop, maar ook een audio-opname met de uitwisseling tussen het weeskind Newt en haar moeder is terug te vinden in het woongedeelte van Hope Hadley. De aanwezigheid van deze soortgelijke easter eggs zijn ongetwijfeld de grootste kracht van de game, wat zeker de fan service ten goede komt.

GamesnackBE-Aliens-Colonial-Marines-Screenshot-01

Waar is die echte Aliens spanning gebleven?

Een positief begin, maar verder dan dat zal onze positiviteit echter niet geraken. Tijdens het kijken van de Aliens film kreeg je schrik wanneer je eens een echte groteske alien in beeld kreeg, dat is ten slotte de bedoeling van een horrorfilm. In de films probeerden deze kwijlende monsters hun prooi steeds op een tactische manier in de val te lokken om vervolgens de scherpe tandjes van hun bijtende tong in vers mensenvlees te proppen. Helaas missen we dit heel erg hard in Aliens: Colonial Marines. De aliens zijn werkelijk dom te noemen, want ze proberen niet eens om je bij verrassing te nemen of om in groep op je te jagen. En om eerlijk te zijn, de aliens zien er ook niet uit. Maar swat, later meer daarover.

Wel, dom en dom is twee, maar wat moeten slimmeriken doen om te kunnen triomferen tegen iemand die alle mogelijke wapens bij zich kan dragen? Juist ja, daar maak je geen van kans tegen. Dat is ook in Colonial Marines het geval, want het wapensysteem is echt zwak uitgewerkt. Vroeger in de jaren stilletjes van gaming, was het een trend om alle verzamelde wapens altijd bij je te hebben, waardoor je altijd een hele wapenkamer op je rug droeg. In de shooters van tegenwoordig kun je slechts enkele wapens met je meedragen, één primair en één secundaire wapen. In deze game is dat echter niet het geval en draag je jouw hele arsenaal aan wapens de hele tijd met je mee. Wij zouden ook geen schrik krijgen als we een stuk of zeven assault rifles in onze broekzak hebben steken en een paar shotguns op onze rug die immens overpowered zijn.

In een horrorgame is het de bedoeling dat je niet weet waar jouw vijand zich bevindt en hoe ver deze van je verwijderd is, toch? Blijkbaar denken ze hier bij Gearbox anders over, want er is nauwelijks spanning in de game te beleven. In het begin van de game krijg je namelijk een motion tracker apparaat ter beschikking, waarmee je op dit nifty dingetje kunt zien hoe ver een vijand of bondgenoot van je verwijderd is. Hierdoor gaat elke vorm van spanning verloren en maakt van de lineaire en repetitieve levels eerder een sci-fi schietgalerij. Je kunt er natuurlijk voor opteren om geen gebruik te maken van de motion tracker, maar zelfs dan hoor je de aliens nog van enkele meters grommen, waardoor het verschrikelement er al snel af is.

GamesnackBE-Aliens-Colonial-Marines-Screenshot-02

Om het domst!

Nu we dan toch over de wapens bezig zijn, zullen we nog maar een onaangenaam feit er aan toevoegen. Op de één of andere manier slaag je er niet in om iets te raken dat verder dan ongeveer 10 meters van je af staat. Het maakt niet uit met welk soort geweer aan het knallen bent, het spel dwingt je gewoonweg om een aantal keren als een gek er op los te schieten vooraleer je eindelijk jouw doelwit kunt raken. We dachten eerst dat we de slechte nauwkeurigheid van de wapens zouden kunnen aanpassen in het upgrade systeem, maar de enige mogelijkheden die daar beschikbaar zijn bestaan enkel uit het omwisselen van scopes of het wijzigen van je underbarrel. Een spijtige zaak voor degenen die van realisme houden, maar misschien wel tof voor de Rambo-fans?

En dan nog maar te zwijgen over die AI… Xenos, die grote zwarte aliens met hun bijtgrage tong, lopen graag ijskoud langs je bondgenoten door om eens van jouw vers vlees te kunnen proeven, ookal kunnen ze sneller een heerlijke snack van een teamgenoot krijgen doordat deze korter bij hun staat. Van je teamgenoten moet je echter ook niet teveel hulp verwachten, zeker niet als je weet dat deze vaak hele clips aan munitie zitten leeg te schieten tegen muren en andere beweegloze objecten. En als ze niet aan het schieten zijn, lopen ze gewoon weg met een natte broek. En als dat nog niet erg genoeg is, zullen ze ook niet altijd op vijanden zitten schieten, waardoor je er de meeste tijd helemaal alleen voor staat.
Ook zijn er scènes die speciaal ontworpen zijn om de speler te verrassen, maar wanneer je dan bv. de deur opent heeft de alien totaal niet meer door wat hij moet doen en waggelt hij wat in het rond. Artificiële Intelligentie is ver zoek in Aliens: Colonial Marines…

Aliens: Colonial Marines beschikt ook over een online aspect, maar helaas weet deze door de slecht uitgewerkte mechanismen ook niet uit te blinken. Zo kun je in het online gedeelte van de game in de huid kruipen van een Xenos, die bekend staan om hun prooi te begluipen langs de muren. Dit kruipen op de muren zou normaal in deze game ook mogelijk moeten zijn, maar dit is zo slecht uitgewerkt dat het lijkt alsof je aan het zweven bent in plaats van de muur echt aan te raken. Hierdoor krijg je al snel last van controle problemen, waardoor het niet plezierig is om in de huid te kruipen van een alien.

GamesnackBE-Aliens-Colonial-Marines-Screenshot-03

Audiovisuele prehistorie

De gameplay staat al niet overeind, maar het grafisch en audio aspect staan helemaal op instorten. De game zit namelijk vol met problemen met de textures, animaties en geluid, die steeds erger worden naarmate het spel vordert. Net als in de filmserie is het de bedoeling dat de speler zich gevangen voelt tussen de aliens en de eindeloze vacuüm van de ruimte, maar helaas laden de textures niet tijdig, of soms zelfs helemaal niet, waardoor dit gevoel al heel snel verloren gaat. Veel tijd heeft de ontwikkelaar precies ook niet in de lip sync gestoken, want de lippen van de personages komen totaal niet overeen met de woorden die ze uit hun mond laten vloeien.

Het enige positieve dat we over het geluid kunnen vermelden, is het feit dat er enkele geluidseffecten vanuit de films zijn toegevoegd aan de game. Helaas biedt dit weinig meerwaarde aan de overgrote hoeveelheid slechte effecten, aangezien zelfs de schieteffecten hol klinken. De muziek in Aliens: Colonial Marines slaagt er verder ook niet in om spanning om te bouwen. Met momenten past de muziek heel goed in het plaatje wanneer er veel drama van het beeld druipt, maar doordat de muziek met tussenpozen uitvalt, verwijdert dit enig gevoel van spanning die had opgebouwd kunnen worden.

Ook het grafische aspect van de game is echt achterhaald en komt over alsof dit een 2006 game is. En dan nog maar te zwijgen over de technische problemen waarmee de game te kampen heeft op de consoles: opvallend lage resolutie textures, crappy verlichting, screen tearing, slechte aliasing, objecten die uit het niets verdwijnen (waaronder soms zelf je eigen wapen!), en zo kunnen we nog wel even voortgaan. Gooi daar nog eens het feit bovenop dat de ontwikkelaar vergeten is om een groot aantal grafische kaarten niet te ondersteunen, de hoogste high-end videokaart die de game ondersteunt dateert uit 2007!

GamesnackBE-Aliens-Colonial-Marines-Screenshot-04

Aliens: Colonial Marines is één grote pot negativiteit, wat absoluut niet gezond is voor een menselijk wezen. De game had als doel een waardige opvolger neer te zetten voor de fantastische Aliens filmserie, maar slaagt hier bijlange niet in. Voor de fans van de filmserie zijn de vele easter eggs en verwijzingen naar de serie wel leuke toevoegingen, maar daar blijft het dan ook bij.

Resident Evil 6 multiplayer DLC nu ook beschikbaar op PS3