Herinner je de schaarsgekleedde treaser hunter Ayumi, die precies schrik had om kleren te dragen, vanuit haar entree in X-Blades? Wel, het destijdse kleine meisje is nu een volgroeide sexy jongedame die haar kans in de virtuele wereld nog eens wil wagen in haar nieuwste game: Blades of Time. Maar lukt het haar om dit keer vele gamersharten voor haar te winnen? Lees het nu in de review!

Welcome to Dragonland!

Net als bij X-Blades kruip je ook bij Blades of Time in de huid van de alom schaarsgekleedde, maar toch sexy treasure hunter: Ayumi. Deze lovely young lady onderbreekt een kwaadaardige bijeenkomst om te worden getransporteerd naar de mystieke wereld van Dragonland. Dit magische rijk wordt als de thuisbasis van onnoemelijke schatten beschouwd, waarvoor tientallen van de grootste avonturiers in de geschiedenis hun leven hebben opgeofferd in hun zoektocht ernaar. Hoewel onze blonde heldin niet de eerste treasure hunter in dit magische land is, hoopt ze de eerste te zijn om er van terug te keren.

Tijdens haar avontuur in Dragonland, ontdekt Ayumi al snel dat er naast weelderige schatten ook eeuwenoude geheimen verborgen liggen, waaronder speciale krachten en vaardigheden die ze voor haarzelf kan gebruiken. Op een gegeven moment komt ze een standbeeld tegen dat haar een belangrijke kracht in haar leven weet te toveren, de kracht om de tijd te manipuleren. Deze kracht moet ze zo snel mogelijk onder de knie zien te krijgen, zodat ze haar mannetje kan staan tegen legers van dreigende schurken en een uitweg zien te vinden om te kunnen ontsnappen van Dragonland.

Op papier klinkt het verhaal wel degelijk opgebouwd, maar echt veel soeps is het in de praktijk niet te noemen. Alles voelt nogal gerushed aan en op het begin van de game heb je een gevoel van “where the hell ben ik nu beland?!”. De maker gooit je gewoon in het diepe zonder eerst een opbouwende introductie te vertellen, waardoor het verhaal soms niet altijd even duidelijk is. Hierdoor heb je al snel de neiging om het verhaal niet meer te volgen en kan de uitkomst je ook niks meer interesseren.

GamesnackBE-Blades-of-Time-Screenshot-01

Een spirituele opvolger?

Volgens Konami en Gaijin Entertainment, de ontwikkelaar van Blades of Time, zou deze game een spirituele opvolger moeten worden voor X-Blades, die slechts matige scores wist te behalen. Blades of Time is inderdaad een opvolger, maar een spirituele successie is het zeker en vast niet. Je voelt dat de game wil scoren en zijn best wil doen, maar weet spijtig genoeg weinig goed te doen.

We zullen starten met, in onze ogen, het meest vervelende minpunt, dat zonder twijfel als eerste moet aangehaald worden: de controls. Sorry, maar zijn deze totaal niet aanpasbaar?! In veel games tegenwoordig kunnen spelers zelf hun gewenste controls inelkaar steken, wat zorgt voor een optimale gebruikerservaring en verfijnt ook de gameplay. Hoe aangenamer de controls, hoe aangenamer de game speelt. Helaas hebben ze dit bij Gaijin niet door en hebben ze dus besloten om slechts één instelling aanpasbaar te maken: de Y-as omkeren. Door deze controls kun je totaal niet vlot spelen en worden de gevechten ineens dubbel zo moeilijk. De camera draait onlogisch in third person view, en daarbovenop laten ze de camera weeral een andere richting uitdraaien wanneer je met je in gun view zit. En om de controls nog erger te maken, de controls zijn zeer onbetrouwbaar! Zo reageert Ayumi vaak niet wanneer je een button indrukt, wat het frustratielevel bij de speler zelf immens hoog weet te leggen. Had Gaijin de controls beter uitgewerkt gehad, had de game toch een paar puntjes beter weten te scoren.

Nog een vervelend punt: de camera. Het is mogelijk om de camera te draaien via de rechter joystick, maar door de onhandige controls, zie hierboven, heb je soms gewoon geen zin om hiermee te werken en dit over te laten aan de game zelf. Geloof ons, dit is geen goed idee. De camera is gewoon lomp te noemen, hij volgt je zelfs niet eens en weet vaak de totaal verkeerde kant uit te kijken. Spring je in de lucht, wat je vaak zult gaan doen, zie je de grond zelfs niet meer. Dit heeft vooral als nadeel dat je soms in een open gat kunt vallen als je bv. op een kapot brugje air battles zit te houden.

GamesnackBE-Blades-of-Time-Screenshot-02

Blades of Time is een Hack & Slash game, dus is het de bedoeling dat je je een weg baant doorheen een aantal vrij grote omgevingen door te hacken, slashen en schieten. In eerste instantie lijkt Dragonland een grote en uitgestrekte wereld te zijn, maar helaas biedt de ontwikkelaar de mogelijkheid niet om deze magische wereld te verkennen. In plaats van deze open te maken, heeft Gaiji gekozen voor een serie van lineaire secties met elkaar te verbinden, waardoor deze omgevingen nogal snel eentonig worden. Waarom? Omdat de ontwikkelaar hier een ouderwets systeem op wil toepassen: de meeste open gebieden zijn geblokkeerd met een onzichtbare muur, die verdwijnt van zodra je de doelstellingen in dat gebied hebt opgelost. Wij vinden toch dat Gaiji de Dragonland wereld open mocht stellen voor exploratie.

Ook zul je in het begin soms het gevoel hebben dat het gevechtssysteem nogal eenvoudig aanvoelt, het bestaat enkel uit twee fighting buttons. Naarmate je je weg hebt gebaand doorheen de eerste levels, wordt dit gevoel al snel wat minder en kunnen er ook combo’s gebruikt worden. Zo is het mogelijk om je vijanden het leven zuur te maken door een fikse vuuraanval, of hun bewegingen tijdelijk te bevriezen door een paar stevige ijskristallen. Dit zijn misschien wel geen hoogstaande aanvallen, we hebben ze uiteraard al uit meerdere games gezien, maar toch blijft het fun om deze aanvallen tegen hordes vijanden te gebruiken.

Zoals je merkt bestaat de gameplay gelukkig niet alleen uit negatieve kenmerken en zijn er ook goede aspecten te bespeuren. Op het gebied van combat zit de game wel redelijk goed. Ayumi is uitgerust met twee fikse zwaarden en een gun. Om aanvallen van tegenstanders te ontwijken, is het mogelijk om te sliden, wat toch goed is uitgewerkt. Je navigeert lekker snel tussen de vijanden door en hakt er dan zalig op los wanneer je plots achter hun staat. Combineer dit met enkele zalige combo’s en de game krijgt al snel een puntje extra.

GamesnackBE-Blades-of-Time-Screenshot-03

Ook de finishing moves die onze blondharige treasure hunter uitvoert, zijn goed te noemen en doen ons soms een tikkeltje denken aan die van God of War, zonder de interactieve modus om tijdig op buttons te drukken.

Toch maakt dit de game niet specialer dan zijn concurrenten en daarom heeft Gaijin nog een leuk speeltje in de game toegevoegd: Time Rewind. Ayumi heeft de mogelijkheid om de tijd terug te spoelen en samen te werken met een verleden zelf. Dit betekent dat je een kopie van jezelf maakt wanneer je de tijd terugspoelt. Hierdoor kun je jouw kopies allemaal verschillende handelingen laten uitvoeren, wat vaak ten goede komt wanneer je tegen een harde eindbaas of een groot leger vijanden aan het hacken bent.
Dit principe is niet alleen handig tijdens gevechten, want de ontwikkelaar heeft ook enkele puzzels in de game weten te integreren. Voor deze puzzels zul je gebruik moeten maken van het Time Rewind systeem, waardoor je naar arena’s kunt gaan wat anders niet mogelijk is. Zo kom je geregeld twee drukgevoelige schakelaars tegen die een poort kunnen openen. Met Ayumi ga je op de eerste schakelaar staan, je activeert het Time Rewind systeem en kloont jezelf. Deze kloon voert de handeling uit die jij net zelf hebt uitgevoerd, terwijl jij op je dode gemak naar de volgende schakelaar gaat. De puzzels zijn geen echte breinkrakers te noemen, maar gelukkig weten ze soms wel voor de nodige uitdaging te zorgen.

Je moet wel niet denken dat het gebruik van de Time Rewind mogelijk zonder enige gevaren is. Wanneer je teruggaat in de tijd, doet de realiteit je er al snel aan herinneren hoe het was in die eerdere staat. Stel je hebt een vijand weten te verslaan en je gebruikt Time Rewind, dan zal deze vijand terug in het spel zijn. Ditzelfde principe geldt ook voor jouw en je klonen hun levensbalk. Dit zorgt er soms voor dat gevechten langer duren dan ze oorspronkelijk kunnen duren, en dat zul je niet leuk vinden met de vervelende controls. Misbruik maken van deze mogelijkheid is dus niet aan te raden, spring er wijs mee om!

GamesnackBE-Blades-of-Time-Screenshot-04

Over gevechten gesproken, man man man toch! De gevechten in Blades of Time zorgen voor veel uitdaging, want ze zijn niet allemaal even gemakkelijk. Zo kom je bijvoorbeeld in het begin grote groene spinnen tegen, die zichzelf regenereren door een bol uit te spuwen van zodra je een spin verslagen hebt. Wanneer je denkt dat je de laatste tegenstander de kop hebt ingeboord, blijkt al snel dat al die lelijke spinnetjes je langs achter aan het bestoken zijn met hun groene slijk.
Maar vooral die eindbaasgevechten zorgen voor de meeste uitdaging in deze game. Als je denkt dat je er zomaar oplos kunt gaan hakken, zit je goed mis. Zo zul je de zwakke plekken van je kolossale tegenstander moeten achterhalen en je omgeving goed observeren, zodat je ziet wat je offensief of defensief kunt gebruiken.

Vaarwel audiovisueel aspect?

In tegenstelling tot de gameplay zit het grafisch goed in deze game. Ayumi is een sexy blonde treasure hunter waar iedereen wel eens mee wil spelen. Ook de omgevingen zien er realistisch uit en er komen goed veel verschillende soorten landschappen voor, gaande van prachtige ruïnes tot winterse oorden. De vijanden, voornamelijk de eindbazen, zijn er gelikt uit! De … eindbazen komt er in allerlei vormen en maten, zoals reusachtige robots en gigantische wormen met drie koppen! De details zijn goed uitgewerkt bij zowel Ayumi als de vijanden, maar helaas zijn andere personages (andere fracties in het verhaal waarvan de herkomst onbekend is door het miserabele verhaal) nogal zwak afgewerkt.

Hoewel Blades of Time grafisch goed in elkaar zit, laat het audio aspect veel spelers op de honger zitten. De voice acting, vooral bij Ayumi, is rotslecht te noemen en komt totaal niet geloofwaardig over. Ayumi is een treasure hunter, dus hoort een ietwat coolere, stoerde stem te hebben, terwijl ze haar een brave stem van een kinderjuf hebben gegeven. Ook de lip sync komt niet overeen met wat de personages vertellen. Soundtrack? Wel, de soundtrack spreekt totaal niet aan dat je hem zelfs niet eens hoort tijdens spelen. Kortom: een dikke faal qua audio.

GamesnackBE-Blades-of-Time-Screenshot-05

Je voelt dat Gaijin met Blades of Time een waardige opvolger wil maken voor hun matige X-Blades, maar helaas weten ze de game hiervoor niet genoeg uit te werken. Er zitten wel vermakende momenten tussen, zoals het Time Rewind systeem dat inventief is in een Hack & Slash game, maar helaas weten de slechte uitwerkingen van de controls en de camera het entertainment gehalte enorm omlaag te halen. Ook het hele verhaal is gewoon een grote puzzel, waarbij veel puzzelstukjes ontbreken. Ben je een doorgewinterde Hack & Slash fan, kan deze game je nog redelijk bekoren. Ben je geen liefhebber van het genre, laat je deze game liever links liggen.

GameSnackBE-Bafta-Logo-Featured-01
Verslag BAFTA Game Awards 2012