Na drie jaar afwezigheid is “The Prince of Darkness” terug in Castlevania: Lords of Shadow 2. Ditmaal in een volledig open wereld die shift tussen de huidige moderne samenleving en een duistere onderwereld als tegenpool. Met enkele veelbelovende trailers greep Konami ons bij de keel, maar slaagt ontwikkelaar MercurySteam erin een waardig vervolg te presenteren voor dit deel in de reeks?

Verhaal Castlevania: Lords of Shadow 2

Castlevania: Lords of Shadow 2 vindt plaats honderden jaren na de vorige delen uit de reeks. Na eeuwen slaap ontwaak je verzwakt als Gabriel Belmont –nu bekend als Dracula – in de moderne wereld en moet je op zoek gaan naar de krachten die je ooit toebehoorden. Dracula wordt door Zobek gewaarschuwd over de terugkeer van de kwaadaardige Satan. Hij besluit het tot een akkoordje te gooien in ruil voor Gabriels onsterfelijkheid.

Castlevania Lords of Shadow 2

Eens de kerk verlaten, trekt de jonge Trevor je aandacht en besluit je hem te volgen. Strompelend bereik je een monster en komt het tot een eerste confrontatie. Een verzwakte Dracula haalt het niet en wordt uiteindelijk – samen met een gezin – wakker in een donkere kooi. Uitgedroogd en verzwakt vergrijpt Dracula zich aan het onschuldige gezin. Hij stilt hiermee zijn honger naar bloed en vindt een eerste deel van zijn krachten terug.

De sleutel voor het verder terugvinden van deze krachten ligt in je kasteel, een soort van parallel universum gelegen onder de moderne samenleving. Je zal constant moeten wisselen tussen deze twee werelden om Satan en zijn Acolytes (incarnaties van Satan zelf) voorgoed te verslaan.

Maak je al maar klaar om de buitenwereld tijdelijk vaarwel te zeggen, want dit Castlevania verhaal is er ééntje dat je vastgrijpt en niet meer loslaat. De verschillende plotwendingen, (bekende) personages en prachtige cutscènes zijn verslavender dan een sigaret voor een verstokte kettingroker.

“He who fights monsters should beware, lest he become a monster himself.” – Friedrich Nietzsche

Castlevania Lords of Shadow 2

Gabriel ruilt zijn ‘”Combat Cross” in voor een nieuw wapen, de Shadow Whip. Met deze zweep rijg je moeiteloos combo’s aan elkaar door directe aanvallen te combineren met minder krachtige aanvallen, maar met een groter bereik. Dit Hack & Slash werk is zeer vloeiend en behoort tot één van de beteren die we al tegenkwamen in gelijkaardige games als God of War en Devil May Cry. Het is een sierlijk spel van aanvallen, blocken, counters en dodgen die je met de minste moeite uit je mouw schudt.

Verslagen vijanden laten bloed achter dat je kan focussen in ‘Void’ en ‘Chaos’. Door meerdere hits te scoren zonder zelf geraakt te worden, vult een balk zichzelf en laad je de kracht van je ‘Void’ op. Deze brengt minder schade toe, maar je herwint bij elke slag een deel van je levensbalk terug. Met ‘Chaos’ krijg je twee vlijmscherpe klauwen ter beschikking, die je toelaten de verdediging (bv. een schild) van een vijand te doorbreken. Een leuke implementatie die je dwingt om beiden te gebruiken en voor de nodige afwisseling in de combat zorgt.

Castlevania Lords of Shadow 2

Tussen het afslachten van de vijanden door krijg je ook nog de kans om wat platform werk te doen, puzzels op te lossen en je zelfs te wagen aan het betere stealth werk. In bepaalde zones kan je jezelf transformeren in een klein knaagdier. Vergezeld van een troep ratten kan je de kleinste krotten van je kasteel verkennen, je tanden in een bundel kabels zetten en de grootste vijanden verschalken. Het zijn deze kleine toevoegingen en details die ervoor zorgen dat Castlevania: Lords of Shadow 2 zich onderscheidt van gelijkaardige titels.

Graphics

Castlevania: Lords of Shadow 2 maakt gebruik van de Mercury Engine 2 en presenteert je een volledig open wereld zonder ook maar één laadscherm te passeren. Omgevingen vloeien mooi in elkaar over en door het ontbreken van deze laadschermen blijft je focus in de game liggen. Bepaalde gebieden zijn in een eerste fase ontoegankelijk voor je en kunnen pas betreden worden wanneer je beschikt over de juiste skills om het pad vrij te maken. De visuele stijl en de creatie van de karakters zijn beiden verschillend voor de onderwereld en de moderne stad, waardoor de omgevingen natuurlijker gaan aanvoelen.

Castlevania Lords of Shadow 2

Voor het eerst is er ook gebruik gemaakt van een losse camera, waardoor je 360° om je heen kan kijken. De omgevingen zijn mooi, gedetailleerd en komen het beste tot zijn recht wanneer de schaal ervan vergroot en geloof ons, de vijanden kunnen indrukwekkende afmetingen aannemen. Enkel wanneer we met onze neus op bepaalde omgevingen zitten, vallen ons de mindere details of lagere textures van bepaalde objecten en karakters op. Misschien zijn we wat verwend met de volgende generatie consoles, maar we konden toch enkele grafische onzorgvuldigheden opmerken.

Geluid

Het is al van Dragon’s Dogma geleden dat een soundtrack zo door ons hoofd bleef spoken. Het feit dat we ook actief op internet op zoek gegaan zijn naar de volledige soundtrack, geeft aan dat deze wel dik in orde is. Ook de lip sync is zeer accuraat, waardoor dialogen tot zijn recht komen. Tot slot worden de ‘kleinere’ subtielere geluiden correct gebruikt om bij te dragen aan de atmosfeer.

Castlevania Lords of Shadow 2

Castlevania: Lords of Shadow 2 is een meesterlijke action-adventure game in al zijn facetten. Het biedt een boeiend verhaal, vlotte gameplay en enkele interessante elementen die zorgen voor de nodige afwisseling. Vijanden zijn origineel, schalen tot een gigantische grootte en de aanwezige steampunk elementen zijn het resultaat van voldoende creativiteit. Links en rechts komen we enkele grafische oneffenheden tegen, maar deze worden onzichtbaar wanneer de omgeving schaalt. Eindelijk zien we de traditionele Dracula ook in een moderne setting en deze combinatie is meer dan geslaagd! Tot slot maken de soundtrack en het contrast tussen traditionele locaties en een moderne omgeving deze game meer dan de moeite waard. Wij zijn overtuigd en roepen volmondig Ja!

Meer in PS3, PS3 Reviews, Reviews, Xbox 360, Xbox 360 Reviews
Square Enix shop geeft kortingen tot 75% op games en merchandise