Datura is een plantengeslacht dat bestaat uit ongeveer een dozijn soorten, die elk giftige en gevaarlijke stoffen bevatten. Vroeger werden bij hekserijen deze plantensoorten veel gebruikt om hallucinaties op te wekken, wat bijzonder gevaarlijk is. Een klein verschil in hoeveelheid kan zelfs dodelijk zijn. Een goed voorbereide dosis daarentegen leidt naar een bewustzijnsstoornis waar realiteit en fantasie niet te onderscheiden zijn. Het is deze psychologische gedachtegang dat Plastic met deze game wil vastleggen. Maar weet men hier in te slagen? Lees het nu!

Paddo’s doen rare dingen met een mens…

De speler kruipt in de huid van zijn virtuele zelf, waarbij je ontwaakt op een brancard in een ambulance. Na het aftrekken van een paar monitoring plakkers op je borst en het zien van een heel bizarre actie van de verpleegster (dit is al direct het eerste “what the hell” moment), kom je ineens terecht in een bosrijke omgeving. In dit bos staan er verschillende gebeurtenissen op je te wachten, waarbij je zelf steeds keuzes moet maken tussen goed en slecht.

Deze gebeurtenissen zijn echt “what the hell!” momenten, je wilt niet weten hoe vaak we die woorden hebben uitgeroepen gedurende onze eerste speelsessie. Om maar even een voorbeeldje te noemen: in het eerste gedeelte van het bos bevindt er zich pal in het midden van het bospad een gesloten deur. Na het oplossen van een heel simpele puzzel vind je de nodige sleutel en open je de deur, die toegang biedt naar een klein kamertje met een grammofoon en een koevoet. Maar hoe kan dat? Als we buiten kijken, zien we gewoon een deuropening en geen afgesloten ruimte, noch muren… De verrassing wat er zich in deze kamer afspeelt, zullen we maar best niet verklappen.

GamesnackBE-Datura-Screenshot-01

Gedurende deze gebeurtenissen zul je geconfronteerd worden met het maken van een goedhartige of een kwaadwillige keuze. Het maken van keuzes heeft invloed op het verdere speelverloop van de game, hoewel de veranderingen zeer minimalistisch zijn gehouden; ze hebben zelfs maar beperkte invloed op het einde van de game. Goedhartige keuzes zorgen ervoor dat je meer vlinders in de buurt van bruikbare objecten ziet, kwaadwillige keuzes bezorgen je meer vervelende vliegen – en dat vreselijke gezoem wil je echt niet steeds meer en meer horen.

Zo zul je bijvoorbeeld op een gegeven moment een pick-bijl vinden tijdens het verkennen van uitgeholde boom. Opeens beland je bovenop een bevroren meer, hoor je iemand in de buurt lichtjes schreeuwen en begin je spontaan de sneeuw op het ijs weg te vegen. Hierdoor vind je op de ene plaats een gouden trofee en op de andere plaats zie je iemand onder het ijs die jouw hulp nodig heeft. Wat doe je? Laat je die arme persoon gewoon verdrinken en volg je je hebzucht naar geld, of ben je van plan om je goed hart te laten tonen en deze persoon te redden?

GamesnackBE-Datura-Screenshot-02

Wanneer je bij het begin van de game de controle over je virtuele zelf krijgt, word je naar een witte berkenboom geleid. Aan deze boom hangt er een blok papier en een pen, die je vervolgens van de boom moet verwijderen en de hele game met je meedraagt. Op dit papier ga je steeds een deel van een soort van kaart tekenen, telkens wanneer je een berkenboom hebt aangeraakt. Troost je, we mogen dan in een bos zitten, maar veel van deze bomen zijn er niet te vinden.

Dit hele concept klinkt allemaal wel geweldig en cool, maar in de praktijk bevinden er zich nog teveel slecht afgewerkte aspecten. De verschillende gebeurtenissen zijn en blijven een ervaring die je nog nooit in een andere game hebt meegemaakt, maar dit is eigenlijk slechts één van de drie sterke punten van de game. Wat is er dan juist zo slecht? De controls zijn gewoonweg verschrikkelijk, maar echt verschrikkelijk irritant! Wij hebben de game gespeeld met onze Sixaxis controller, die standaard een motion sensor heeft ingebouwd, maar je voelt gewoon dat de game voor de PS Move is gemaakt. Ben je in het bezit van een PS Move, dan ben je er nog niet goed mee geholpen, want ook met deze controller zijn de controls niet zoals ze horen te zijn. Dit is echt zonde, want het is al een hele prestatie om de motivatie te vinden om de game nog maar uit te willen spelen met zulke controls. Als Plastic de controls beter bruikbaar had gemaakt voor alle soorten PS3 controllers, was de game een puntje rijker geweest.

GamesnackBE-Datura-Screenshot-03

Grafisch smaakt het naar meer…

Op grafisch aspect staat de game wel stevig in zijn schoenen, beter nog, dit is het tweede sterkste punt aan Datura. Een schijnbaar oneindig aantal dode bladeren sieren de grond, terwijl bomen van verschillende grootte het decor compleet maken. Objecten in de omgeving, zoals een put, een standbeeld en een klein huisje, roepen voor verkenning. Het is wel spijtig dat je bewegingen heel erg beperkt worden en alles zo lineair is opgebouwd, je kunt namelijk alleen de wegen volgen die je hoort te volgen. Veel verkenning valt er in Datura niet te doen, wat echt zonde is van de grafische pracht die er gewoon om vraagt om verkend te worden.

Gelukkig is ook het audio aspect van Datura goed te noemen. Een griezelige soundtrack en creepy geluidseffecten uit de omgeving weten een bijzonder, maar tegelijk duister tintje aan de game toe te voegen. Top!

GamesnackBE-Datura-Screenshot-04

Met lange tanden hebben we twee speelsessies van Datura erop zitten, en toch weet de game ons nog steeds niet te bekoren. De “what the hell” momenten zijn overvloedig aanwezig en ook het grafisch aspect weet goed te scoren, maar de verschrikkelijke controls en de lineaire bewegingsruimte weten de pret al heel snel te bederven. Voor ons was het een goede zaak dat de game zo kort is, ruim 1,5 uur gedurende de eerste speelsessie, want je wilt ongelooflijk graag zo snel mogelijk de eindaftiteling op je scherm zien rollen.

GameSnackBE-Dishonored-Featured-01
Dishonored verschijnt op 12 oktober