De langverwachte game van Deep Silver, Dead Island: Riptide, neemt ons verder mee op het avontuur van de vier overlevenden van de vorige game. Nu komt er ook nog een vijfde personage bij, John Morgan. Dead Island: Riptide is het vervolg van de oude vertrouwde Dead Island, maar er is niet al te veel veranderd. De game is niet echt een tweede Dead Island, eerder een extentie. GameSnack testte deze game met veel plezier voor je uit.

Oud verhaal, nieuw begin?

Deze game gaat letterlijk verder op het oude. Voor de Dead Island leken onder jullie, in de originele Dead Island zit je vast op een tropisch eiland. Oké, toegegeven dat er ergere plaatsen zijn om op vast te zitten, maar het nadeel is dat je volkomen omsingeld bent door bloeddorstige zombies en geïnfecteerden. Je groepje bestaat uit vier immune mensen die alle vier een bepaalde vaardigheid hebben. Zo heb je bijvoorbeeld de messen expert, vuurwapenspecialiste, werpexpert en de bruut. De groep slaagt er aan het einde in om van het eiland te ontsnappen met een helikopter en landt op een vliegdekschip.

Riptide gaat hier verder, de soldaten op het schip blijken niet zo vriendelijk te zijn en sluiten onze helden op bij een andere gevangene: John Morgan. Ze voeren allerlei proeven op de overlevenden uit om een medicijn uit te vinden. Er vindt een outbreak plaats op het schip en je moet jezelf zien te redden. Dit is eigelijk de tutorial van de game, want je spoelt aan op (surprise, surprise) een ander eiland en bent alle vergaarde wapens kwijt. Hier start het nieuwe verhaal.

GameSnackBE-Dead-Island-Riptide-Screenshot-15

De bloeddorstige outbreak op het schip.

Zombieslasher, -shooter of -mepper, aan jou de keuze

In het begin van de game kies je welk personage je wilt: Sam B is een rapper uit N’awlins met een voorkeur voor bruut geweld en botte wapens, Purna is een bodyguard die uiteraard getraind is om met vuurwapens om te gaan en geeft hier ook de voorkeur aan, Jason is een ex-American Football speler en is de gooier van dienst, Xian Mei was de receptioniste van een hotel op het eiland en een spion van de Chinese overheid, zij is opgeleid om met messen en zwaarden om te gaan en is hier een specialiste in. Onze nieuwkomer John is ex-marinier en dus een close-combat man. Je kan er als speler ook voor kiezen om je bestaande personage van de éérste game te behouden en met diens vaardigheden en skills verder te spelen, je zet het personage gewoon over via het beginscherm en  klaar is de spreekwoordelijke Kees. Gedurende de game ontplooi je je personage door middel van skillpoints.

GameSnackBE-Dead-Island-Riptide-Screenshot-16

Big grandpa zombie!

Je zit (alweer) op een zombie-infested eiland, wat nu?

Je wordt dus wakker op het nieuwe eiland, al je bezittingen zijn weg en je wordt aangemaand om je naar een kamp met overlevenden te haasten. Dit doe je enkel en alleen om te ontdekken dat de overlevenden in een strijd tegen de ondoden verwikkeld zijn. Nadat je ze hebt geholpen de ondode plaag te verslaan, krijg je de taak om het kamp te verstevigen tegen een onvermijdelijke aanval. Dit ga je meerdere malen moeten doen in de game en is meteen een nieuw element die de makers hebben bijgevoegd: je legt vallen, verstevigd muren, wacht af en doodt alle overblijvers. Het nieuwe eiland is een tikje anders dan het vorige, hier heb je voornamelijk te kampen met ondergelopen jungles en straten die een extra gevaar met zich meebrengen. In deze ondergelopen stukken huist een nieuwe zombie, namelijk de “Drowner”. Deze liggen face-down tussen de verdronken slachtoffers, maar springen in actie wanneer je voorbij vaart of loopt. Zwemmen kan je in deze game niet, dus moet je alles per bootje doen. De Drowners kunnen je bootje beklimmen en je er afwerpen, dat zorgt er voor dat je heel snel overrompeld wordt door te veel zombies met een snelle dood tot gevolg.

Het eiland heeft een mediterraanse sfeer en is bergachtig, wat zoveel wil zeggen als: veel gebouwen met veel hoogteverschillen en platformen. Deze hoogteverschillen hebben een strategisch voordeel voor degene die hogerop staat, een voorbeeld hiervan is dat je de vijand kan bespringen. De quests die je moet vervullen zijn heel uiteenlopend, van een simpel zoekopdrachtje tot een volledig gebied vrijstellen. De quests worden na een tijdje wel wat eentonig.

GameSnackBE-Dead-Island-Riptide-Screenshot-17

Een sneaky aanval van de Drowners.

Wapenarsenaal

Het gamma aan wapens is uitgebreider dan zijn voorganger, je hebt de vertrouwde wapens zoals de koevoet, baseballbat, machette en pistolen, maar heb je al ooit een wapen in lichterlaaie gezet met een seinpistool of gespiest met een harpoen? Dit kan nu met het uitgebreide arsenaal aan wapens. John Morgan heeft een voorliefde om met zijn vuisten te spreken, als je er dan ook nog Wolverine-achtige klauwen aan toevoegt geeft dit een leuk boostje aan je aanvalskracht. Ook is het makkelijker dan in de vorige game om met de lange afstandswapens om te gaan.

GameSnackBE-Dead-Island-Riptide-Screenshot-18

Wolverine is ook van de partij.

Muzikale, fotogenieke zombies

De game’s audio en graphics zijn min of meer hetzelfde gebleven als bij zijn voorganger. Er zijn echter wel kleine aanpassingen gemaakt op het grafisch vlak, de muziek in-game is echt wel creepy op sommige momenten en dat geeft een geweldig survival gevoel. Al vertoont de game wel redelijk wat foutjes, oftewel glitches. Soms verdwenen onze wapens door de muren of stak er een arm door een tafel. Deze kleine foutjes zijn misschien niet zo heel groot, maar kunnen wel zware gevolgen hebben als je bijvoorbeeld je zeldzame, ik zeg zo maar wat, katana naast een zombie gooit en die verdwijnt. Als je natuurlijk zo dom bent om je legendarische wapen weg te gooien verdien je dit misschien wel een beetje.

GameSnackBE-Dead-Island-Riptide-Screenshot-19

Voor zombies is het ook zomer hé…

Multiplayer

Een leuk aspect aan de game is dat je samen met vier vrienden aan de slag kan gaan in de storymode, iedereen speelt dan als één lid van de heldengroep. Of je nu quests uitvoert, of wat gaat rondneuzen op het eiland. Het maakt niet uit, coöp zombies afslachten is gewoon leuk. Je kan je ook gewoon in een spel van een wildvreemde terechtkomen en je uitleven in de missie waar die mee bezig is. Of als je hulp nodig hebt met een bepaalde missie kan je online gamers jouw sessie laten bijwonen en zo je missie met hun hulp succesvol voltooien.

Ook al is het algemeen geweten dat we een fan van de eerste game waren, moeten we eerlijk toegeven dat deze ons een beetje heeft teleurgesteld. Het verhaal is oké, de zombies zijn praktisch onveranderd gebleven, maar hier zijn we van mening dat als iets werkt je er niet aan moet knoeien. De speelwereld is immens, we vonden het enkel een beetje minder dat wanneer je deze wilt ontdekken je vaak een bootje nodig hebt, aangezien je niet kan zwemmen. Verder zijn de glitches die de eerste Dead Island vertoonde niet echt verholpen, en kunnen we dit echt niet met de mantel der liefde bedekken. Ons verdict is dus dat het een grafisch matige game is met een oké verhaal, maar met een hoge entertainmentwaarde. De zombies afslachten is gewoon griezelig leuk!

Sony viert 15 jaar Gran Turismo op Silverstone-circuit