Het is alweer een tijd geleden sinds we Deus Ex: Human Revolution voor het eerst onder handen konden nemen. Maar nu komt Eidos Montreal met Deus Ex: Human Revolution Director’s Cut. Lees nu in onze review of deze versie twee jaar na originele uitgave het nog waard is!

Jij bent Adam Jensen, een bewakingshoofd/cyborg. Na een aanval op het bedrijf waar jij werkt, kom je in een ongezonde toestand terecht en moet het bedrijf jou oplappen, omdat jouw skills onvervangbaar zijn. Helaas voor jou neemt misdaad geen ziekteverlof en word je gedwongen eerder dan voorzien in actie te schieten.

Wie de originele uitgave gespeeld heeft, zal merken dat Adam nog steeds zijn augmentations heeft. Dit zijn speciale technologische krachten die Adam verworven heeft door zijn cyborg ledematen. In de Director’s Cut zijn deze echter verbeterd en ben jij vrijer dan voorheen om gebruik te maken van deze snufjes. Je kunt deze upgraden om je vijand telkens een stapje voor te zijn.

GameSnackBE-Deus-Ex-Human-Revolution-Featured-01

Nog steeds origineel

Wie de originele uitgave niet gespeeld heeft, schaam u! Deus Ex: Human Revolution blijft nog steeds een pracht van een game en biedt nu een nog completere ervaring met de toevoeging van alle DLC. Destijds kon het spelen van de DLC voor verwarring zorgen, maar nu zit deze ingebakken in het spel zelf en valt alles mooi ineen.

Maar dit is niet alles, want de gameplay zal ook lichtjes aangepast zijn. Het mooie aan Human Revolution is dat je speelt zoals jij dat wil. Wie stealth verkiest over een rambostijl of omgekeerd, zal niet op zijn honger zitten. Passeer langs wachters, maak ze stilletjes af, of verdeel en heers. Het is aan jou om te kiezen hoe je aan het andere eind terechtkomt. Hier konden we wel een minpuntje bespeuren. De AI werd onder de loep genomen, maar toch gebeurde het dat we buiten bereik van een bewakingscamera opgemerkt werden. Af en toe kregen vijanden ook argwaan zonder dat daar een reden voor gegeven werd. Frustrerend, of vind je net dat het hierdoor realistischer wordt? Dat laten we aan de speler.

GameSnackBE-Deus-Ex-Human-Revolution-Director's-Cut-Screenshot-02

Als je kiest voor de stille aanpak, maar het toch niet kunt laten een vijand koud te maken of hem te verdoven, moet je er toch voor zorgen dat andere wachters niet over lichamen struikelen. Mocht dit gebeuren, dan ben je toch verplicht het op een minder subtiele manier te doen. Adam beschikt gelukkig niet alleen over zijn stalen lichaam, maar ook over ander speelgoed van metaal. Het hoeft echter niet altijd grof geschut te zijn, want een verdovingsgeweer is al even effectief als een permanente kogel.

To choose, or not to choose?

Een sterk punt in Deus Ex: Human Revolution is het keuzesysteem. Keuzes bepalen wie je bent, hoe het verhaal verder afloopt en hoe de omgeving op jouw acties reageert. Wat wederom nieuw is in de Director’s Cut, zijn de mogelijkheden om eindbazen te verslaan. Voorheen strookte een gevecht met een eindbaas niet echt met de speelstijl van stealthliefhebbers. Vanaf nu kan je, op basis van keuzes, via verschillende manieren winnen van een eindbaas. Zo kan je bijvoorbeeld doormiddel van hacken andere kamers binnendringen om een stash van wapens te vinden, of mechanismen uitschakelen en inschakelen, wat weer nieuwe mogelijkheden met zich mee brengt.

Onze favoriete keuze die gemaakt kan worden, is hoe een gesprek verloopt. Aan de hand van gesprekken kan een missie anders aangepakt worden, of krijg je andere items.

PS Vita

De Director’s Cut brengt deze game naar de Wii U, wat voor nieuwe features zorgt door de Wii U gamepad. Maar ook aan de PS3 gamers werd gedacht, toch aan diegenen met een PS Vita. Want alle features die beschikbaar zijn via de Wii U gamepad, zijn ook beschikbaar op de PS3 in combinatie met de PS Vita. De game kan volledig gespeeld worden met de Vita als controller en het kleine schermpje dient dan als menu, een toestel om te hacken, enz…

GameSnackBE-Deus-Ex-Human-Revolution-Director's-Cut-Screenshot-01

Wie deze nog niet gespeeld had, zou zich eigenlijk moeten schamen, maar we zijn bereid om het deze ene keer door de vingers te zien. De gelegenheid is alleszins al perfect, want de Director’s Cut brengt niet alleen commentaar van de ontwikkelaar, maar beter uitgewerkte eindbazen, een betere AI en alle DLC, ingebakken in het spel. Geen excuus meer om Deus Ex: Human Revolution opnieuw aan jouw neus voorbij te laten gaan.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes releaset in de lente