De eerste Devil May Cry zag het daglicht in 2001 en wist onmiddellijk het toonbeeld van het Hack & Slash genre te worden. Hoewel Devil May Cry 2 veel gamersharten had teleurgesteld, wist Capcom met Devil May Cry 3: Dante’s Awakening dé enige echte mijlpaal in het genre te plaatsen. Sinds kort kunnen we een HD Collection in onze console steken, maar doet deze collectie de trilogy eer aan? Ontdek het nu!

Het hele verhaal uitgelicht op een disc…

In Devil May Cry wordt Dante in zijn winkel door Trish aangevallen. Onze half-demoon weet haar aanvallen te ontwijken en al snel vertelt Trish dat dit slechts een test was om zeker te zijn dat Dante echt de zoon van Sparda is. Waarom deze test? De demonen keizer Mundus, die vroeger verslagen was door The Dark Knight Sparda, plant een terugkeer naar de mensenwereld en slechts een afstammeling van Sparda kan hem verslaan. Het lot van de mensenwereld rust in Dante’s handen.

Devil May Cry 2 begint met Dante die in een museum kennismaakt met Lucia, ook een half-demoon. Deze knappe jongedame nodigt Dante uit om naar Dumary Island te gaan, waar hij al snel haar moeder, Matier, leert kennen. Matier vraagt Dante’s hulp om de strijd aan te gaan tegen Arius, een zakenman die demonische krachten hanteert en van plan is om magische artefacten, de Arcana genaamd, te gebruiken om de devil lord Argosax terug naar de mensenwereld te brengen. Dante flipt een munt en op basis van het resultaat besluit hij te helpen.

Het prille begin van het verhaal begint bij Devil May Cry 3, waar Dante in zijn nog naamloze winkel een bezoekje krijgt van de mysterieuze man Arkham, die hem een bericht komt brengen van Dante’s broer, Vergil. Even later verschijnt er een immense toren uit de grond die op korte afstand van Dante’s winkel is gelegen. Dit is Vergil’s uitdaging om Dante naar hem toe te lokken om de Force Edge, hun vaders (Sparda) zwaard, voor hem te kunnen winnen om de poort naar de onderwereld te openen, zodat Vergil er heer en meester kan worden.

GamesnackBE-Devil-May-Cry-HD-Collection-Screenshot-01

Vooral veel nostalgie…

Twee prachtige games en één mindere die het Hack & Slash genre destijds enkele niveaus hoger hadden gebracht, gecombineerd op één schijfje, dit belooft gewoon pure nostalgie! Hoewel de serie al verouderd is, is en blijft Dante de badass protagonist allertijden. Het berijden van een raket, een kogel door een biljartbal knallen om de overige ballen als munitie te gebruiken, gevaarlijke torenhoge eindbazen beschouwen als een puppy, niks is teveel voor onze half-demoon.
Vooral de eerste en de derde game hebben het Hack & Slash genre naar betere oorden gebracht en hebben zonder twijfel de standaard gelegd voor andere games binnen dit genre. Kijk maar naar God of War en Bayonetta, hun gameplay reflecteert dezelfde stijl als die van Devil May Cry: een badass character waarmee je kickass combo’s kunt uitvoeren, die vervolgens beoordeeld worden met een style-meter.

De eerste Devil May Cry was de eerste game in zijn genre die de befaamde ‘Style!’ meter en het rankingsysteem introduceerde. De tweede game bracht een evasion button, maar ook de mogelijkheid om combo’s in mid-air uit te voeren. Daarnaast introduceerde DMC2 de weapon-change button, waarmee spelers snel van wapen kunnen veranderen zonder eerst naar hun inventory te gaan. Ook was dit de eerste game in de serie waarbij je met een ander personage dan Dante kon spelen, in dit geval Lucia.
Devil May Cry 3 wist zelfs nóg een stapje verder te gaan door een selectie van gameplay stijlen in de game te integreren. Hierdoor kunnen spelers zich volop concentreren op hun favoriete stijl: Swordmaster, Gunslinger, Trickster en Royal Guard. Elk van deze vier stijlen krijgen experience points, waardoor spelers meer technieken en vaardigheden voor hun geliefde fighting style kunnen unlocken. Ook werd er een tweede weapon-change button toegevoegd, zodat spelers eenvoudig hun melee wapen kunnen veranderen.

Maar waarom deze functies allemaal integreren? Om spelers te stimuleren continu aan te vallen, ook tijdens het ontwijken van aanvallen. Om alle ingebouwde combo’s een testspinn te geven gedurende een intensief gevecht, zal je dit veel bloed, zweet en tranen kosten. Dit zal vooral voorvallen tijdens het spelen van Devil May Cry 3, want dit is de game bij uitstek met de hoogste moeilijkgraad! Ging je dood in de originele PS2 game, kon je het hele level opnieuw doen, ookal had je zoveel moeite moeten doen om tot het einde te geraken.

GamesnackBE-Devil-May-Cry-HD-Collection-Screenshot-02

Gelukkig heeft Capcom de Special Edition van DMC3 op deze schijf geplaatst, waar er een ‘Continue’ systeem is ingebouwd, zodat het mogelijk is om de strijd waar je stierf opnieuw aan te gaan zonder eerst het hele level opnieuw te spelen. Daarnaast is het in deze speciale editie mogelijk om als Vergil te spelen, die over de fighting style “Dark Slayer” beschikt. Buiten Vergil als een playable character brengt deze speciale editie ook nog enkele andere nieuwigheden, zoals: Bloody Palace, een survival mode met 9 999 levels; Turbo Mode, levert tot 20% snellere gameplay; Jester, een nieuwe eindbaas die zijn entree maakte in de eerste game, maar nooit tegen gevochten kon worden.

In hun vorig leven waren deze drie games PlayStation 2-exclusives, maar hun herboren HD collectie brengt deze trendsetters ook naar de Xbox 360. Ben jij dus zo’n ongelukkig persoon die nooit een PS2 heeft gehad, maar toch altijd de DMC games eens heeft willen spelen? Of je nu over een PlayStation 3 of Xbox 360 beschikt, doet er niet toe, nu heb je de kans om deze games van voor tot achteren te spelen!

GamesnackBE-Devil-May-Cry-HD-Collection-Screenshot-03

Eens een probleem, altijd een probleem?

Toch is deze Devil May Cry HD Collection niet perfect te noemen en bevatten de games uiteraard ook hun negatieve kenmerken. Het grote probleem waar de serie vooral mee te kampen had, was de camera. In de tijd van de eerste twee Devil May Cry games werd er volop gebruik gemaakt van fixed camera’s, wat betekent dat je deze niet kon bedienen. Dit zorgde al snel voor veel frustraties, omdat het zicht vaak heel erg belemmerd werd door de statische camera, waardoor je niet altijd een duidelijk zicht had gedurende gevechten.

Devil May Cry 3 was de eerste game in de serie die een dynamische camera bood, maar ook deze werkte maar magertjes. Wanneer je de camera probeerde te draaien, gebeurde het vaak dat deze niet verder bewoog en dus achter een muur bleef vasthangen. Hierdoor kreeg je totaal geen goed overzicht over het speelveld en maakte het de gevechten in DMC3 alleen nog maar moeilijker dan ze al zijn.

GamesnackBE-Devil-May-Cry-HD-Collection-Screenshot-04

Geen volwaardige HD…

Als je een HD Collection in je handen krijgt, verwacht je uiteraard dat de game is omgetoverd naar HD beeldkwaliteit. Wel, deze collectie laat ons op dat gebied nogal op onze honger zitten. Zo merken we al snel op dat de menu’s nog steeds in de oorspronkelijke SD kwaliteit zijn en de vroegere 4:3 resolutie blijven hanteren. Ook de CG cutscènes zijn nog in de standaardkwaliteit te bezichtigen, vooral de eerste en de laatste scène van iedere game, waardoor je al snel het gevoel krijgt dat de games erg verouderd zijn. Dit gevoel wordt zelfs nog meer benadrukt door de vele textures die er uitgestrekt en blokkerig uitzien. Gelukkig zien de ingame personages er wél fantastisch uit en zijn ze vlot geanimeerd. Ook de verschillende eindbazen laten je soms toch wel even het zweet uitbreken wanneer je ze voor de eerste keer in HD ziet.

Over het audio aspect zijn we nog steeds enthousiast. Deze is als in het origineel behouden en past perfect bij het soms wel duistere plaatje van de games. Toch merken we wel enigszins een kwalitatieve verbetering van de audio op sommige momenten.

GamesnackBE-Devil-May-Cry-HD-Collection-Screenshot-05

Hoewel Devil May Cry 2 een teleurstelling was, wisten DMC1 en DMC3 veel gamersharten te veroveren en het Hack & Slash genre eer aan te doen, waarbij het derde deel zonder twijfel dé mijlpaal in zijn categorie is. Deze HD Collection mag dan zijn tekortkomingen hebben door de camera problemen en de niet-HD momenten, toch weten de uitdagende gevechten en de vele nostalgische momenten ons veel hakkende uurtjes speelplezier te doen beleven. Zoals Dante zou zeggen: this is gonna be one hell of a party!

GameSnackBE-Skullgirls-Featured-01
Skullgirls launch trailer gelanceerd