Een vleugje Assassin’s Creed, een scheutje BioShock, een snuifje Ratchet & Clank, gecombineerd met een heerlijke mix van Sci-Fi, tot welk recept komen we dan? Juist ja, Dishonored! Ontdek in deze review waarom we zo verzot zijn van deze topper van formaat!

Gedreven door wraak

In Dishonored kruip je in de huid van de huurmoordenaar Corvo, die beschikt over bovennatuurlijke eigenschappen en gedreven wordt door wraak. Eens was Corvo namelijk de betrouwbare bodyguard van de vorstin, maar nadat men haar moord in zijn schoenen geschoven heeft, wordt hij een beruchte huurmoordenaar, enkel te herkennen aan zijn angstaanjagend masker.

Dishonored speelt zich af in een tijd van onzekerheid, wanneer de stad te lijden heeft onder de plaag en een repressieve regering gewapend met vreemde hoogtechnologische snufjes die de touwtjes stevig in handen heeft.

GamesnackBE-Dishonored-Screenshot-01

Een open boek

Zoals uit de inleiding al was af te leiden is Dishonored echt een manusje van alles. Tijdens het spelen van de game zul je op verschillende momenten zeggen “hé, dat komt me bekend voor van ergens!”. Zo zul je al snel de feeling van Assassin’s Creed en BioShock aanvoelen, maar ook de gadget/weapon overview-scherm is lichtjes nagesnoept van de Ratchet & Clank games en nog tal van andere elementen van veel andere toppers. Vinden wij dit erg? Helemaal niet! Waarom niet? Omdat Dishonored dit allemaal op zijn eigen manier weet samen te bundelen, waardoor deze bekende aspecten eigenlijk als iets nieuw aanvoelen.

Gamers die een beetje verder denken bij het lezen van de bovenstaande alinea, zullen hoogstwaarschijnlijk ook al gerealiseerd hebben waarom we juist die drie games aanhalen. Wat hebben deze drie games allemaal gemeen? In de games van Assassin’s Creed, BioShock en Ratchet & Clank krijgt de speler namelijk zelf de keuze hoe hij/zij speelt, dus kortom: vrijheid! Bij Assassin’s Creed word je in een wereld gegooid en krijg je een doelwit voorgelegd, aan jou de keuze wanneer je jouw doelwit neerhaalt en wat je onderweg allemaal uitspookt. Ratchet & Clank daarentegen kun je vergelijken als een boek dat werkt met hoofdstukken, maar het is aan de speler om zijn eigen speelstijl te ontwikkelen. Bij BioShock krijgt de speler eveneens deze mogelijkheid, maar gaat men hierin nog een stapje verder.

Wel, hoe kun je Dishonored dan het beste omschrijven? Als een combinatie van de drie. De game is voornamelijk level-based met een semi-open wereld, dus er is geen grote open spelwereld zoals bij Skyrim, maar toch is elke missie te vergelijken met een open boek. Zo is er namelijk zelden slechts één route te volgen, waardoor de speler zelf het heft in eigen handen mag nemen en dus ook zelf zijn plannen moet opstellen om elke situatie naar zijn eigen stijl aan te pakken.

GamesnackBE-Dishonored-Screenshot-02

Out of the box gaming

Nu wil je waarschijnlijk weten wat we precies bedoelen. Om dit zo duidelijk mogelijk te beschrijven, gaan we je een situatie voorschotelen waarmee je ongetwijfeld eens in aanmerking zult komen tijdens het spelen van Dishonored. Stel je dus dit scenario voor: je bent ver gevorderd in de game en je hebt jezelf gespecialiseerd in een paar vaardigheden. Je hebt een doelwit gekregen die zich verbergt in een groot gebouw, maar het probleem is dat de ingang wordt bewaakt door een zwaar gepantserde Tallboy soldaat en twee gewone soldaten. De Tallboy krijgt je in de mot en vuurt een pijl op je af. Omdat je gespecialiseerd bent in een specifieke set skills, besluit je om de tijd te stoppen en laat je de pijl in de lucht hangen. Vervolgens schakel je over naar jouw Possession vaardigheid, neem je de controle over de Tallboy en plaats je hem in het pad van de pijl. Je houdt de tijd nog steeds even bevroren om snel even Blink te gebruiken om jezelf naar het balkon van het tweede verdiep van een gebouw te teleporteren. Vervolgens laat je de tijd teruglopen en kun je genieten van het prachtige spektakel.

Ben je eerder een echte stealth-speler? Geen probleem, je kunt uiteraard altijd een leuk uurtje rondsluipen op zoek naar andere ingangen, terwijl je elke bewaker bewusteloos klopt en ze vervolgens naar een onbezette kamer sleept om ongezien verder te kruipen, zonder dat iemand dit bewusteloos lichaam ooit zal vinden.

Verkies je liever meer actie gelijk een echte Rambo? Dan kun je altijd opteren om een pijl in de olietank van de Tallboy te schieten, vervolgens een paar kleverige granaten tegen zijn lijf gooien zodat hij met zijn bek op de grond valt. Dan blijven de groepen van bewakers nog over, die je natuurlijk van kant kunt maken door de tijd te stoppen en een pijl te schieten naar alle soldaten. Wees wel een beetje spaarzaam en spaar het leven van één bewaker, zodat je deze met je Possession vaardigheid kunt beheersen om je zo te verbergen en hem naar een afgelegen locatie te brengen om hem een kopje kleiner te maken. Twee vliegen in één klap!

GamesnackBE-Dishonored-Screenshot-03

Uitgebreide skill set

Het is natuurlijk niet alleen de openheid van de game dat Dishonored zo indrukwekkend maakt, maar ook de vaardigheden beschikbaar voor Corvo en hoe goed Arkane Studios dit hele systeem heeft geïmplementeerd. Zo kunnen basiskrachten in eerste instantie aanvoelen dat ze slechts één of twee specifieke toepassingen hanteren, maar al snel begin je jouw eigen creatieve strategieën te bedenken en spelen deze vaardigheden een veel grotere rol dan je zelf eerst zou denken. Neem Blink nu als voorbeeld, waarmee het mogelijk is om jezelf te teleporteren van de ene plaats naar de andere of om hoge uithoeken van de stad snel te beklimmen. Vergeet echter het feit niet dat je ook onzichtbaar bent tijdens het teleporteren totdat je op jouw bestemming aankomt. Altijd handig om ongezien voorbij open deuren of gebieden te sluipen, maar nóg handiger wanneer je een bewusteloos geslagen soldaat probeert te verplaatsen.

Een nog beter voorbeeld zou Possession zijn, eerlijk gezegd onze favoriete vaardigheid in Dishonored. Dankzij Possession is het mogelijk om controle te krijgen over andere levende wezens, zowel dieren als mensen. Weet je wat echt, maar dan bedoelen we ook écht, onzettend leuk is om te doen? Plaats een bom op een rat, neem de rat zijn piepkleine lichaampje over met Possession, loop naar een groepje vijanden, en… BOEM! Zeker een aanrader om te doen! Dit en nog zoveel meer is mogelijk dankzij de flexibiliteit van het hele systeem en zorgt ervoor dat Dishonored een open en onbeperkte gameplay krijgt.

Hoewel Arkane Studios de speler de controle over tijd en ruimte geeft door de variëteit aan vaardigheden, weet dit bij Dishonored niet averechts te werken en zal dit nooit de fysische regels overtreden hoe de wereld in real-life werkt. Dus nee, varkens kunnen niet ineens vliegen.
Deze consistentie tussen de vaardigheden van Corvo en het zelf in handen nemen van de tijd en ruimte rondom jou is ongelooflijk goed uitgewerkt, en zal iedereen het gevoel geven dat ze een regelrechte superpowerede held of killer zijn. Om dit resultaat te bereiken zoals in Dishonored het geval is, dat vraagt ongelooflijk veel en zware codering. Petje af!

GamesnackBE-Dishonored-Screenshot-04

Chaos, chaos, chaos

Als je denkt dat dit alles is wat Dishonored te bieden heeft, zit je mooi mis, want zo brengt de game ook het Chaos systeem met zich mee. Dit kun je beschouwen als een mooie naam voor een statistiekenpagina die je op het einde van iedere missie te zien krijgt, met daarop een beoordeling die gaat over verschillende elementen. Deze beoordeling gaat van hoe vaak je gedurende de missie gespot bent geweest tot hoeveel lijken (zowel dood als bewusteloos) gevonden zijn. Dit doet de herspeelbaarheid van de game toenemen, want hoe meer je Dishonored speelt, hoe liever je jouw resultaten wilt verbeteren.

“Oh, gewoon een overzicht van jouw statistieken gedurende een missie”, horen we je al denken. Toch gaat Dishonored net dat stapje verder, want diverse andere elementen hebben ook invloed op de Chaos rating, ook sommige gebeurtenissen waar je zelf totaal geen controle over hebt. Dood of knock-out een bewaker en laat zijn lichaam achter op een plaats waar een zwerm vleesetende pestratten het zullen ontdekken. Van zodra de ratten dit overheerlijke lijk in hun vizier krijgen, zullen ze hier maar al te graag hun tandjes inzetten, maar dit zal dan uiteindelijk resulteren in een extra ontdekt lichaam op jouw Chaos rating.

Begrijp ons niet verkeerd, dit systeem werkt goed en komt hierdoor ook realistischer over, maar voor sommigen onder ons kan dit misschien uiten tot wat frustratie. Moet je er voor gestraft worden wanneer je een bewaker succesvol knock-out slaat, maar vervolgens wordt opgegeten door ratten, terwijl er eerst geen enkele in de buurt was? Ja, je kon het lichaam achterlaten op een veiligere plaats, maar een rat zal heus niet tegen een soldaat gaan verraden dat daar achter dat hoekje een lichaam verstopt ligt. Het is hoe dan ook een goed systeem en moedigt vooral een zorgvuldige, methodische speelwijze aan.

GamesnackBE-Dishonored-Screenshot-05

Een spelwereld met identiteit

Wat hebben we aan een flexibel gameplay systeem als dit niet tot zijn recht kan komen in een degelijk uitwerkte omgeving? Gelukkig zal Dishonored jou ook op dit gebied niet teleurstellen, want de stad Dunwall is een goed gemaakte en uitgewerkte metropool en zowel het character design als het verhaal maken de hele Dishonored ervaring zowel uniek als absorberend. De locaties die je moet bezoeken zien zeer gevarieerd en interessant uit, en de overvloed aan lectuur evesdroppable gesprekken zullen je nog meer doen smullen van het intrigerende verhaal dat de game weet te bieden. Wij zijn zelfs zo onder de indruk van de omgevingen dat we immens veel tijd hebben uitbesteed om alle lades, kasten en kisten te plunderen van hun waardevol verborgen geld en zeldzame items.

Niet alleen hoe de omgevingen eruit zien, maar ook de fysieke indeling van de locaties is zeker het vermelden waard. Elk gebied is namelijk zo slim ontworpen dat ze allerlei opties bevatten, maar deze diverse opties zullen waarschijnlijk niet door alle spelers opgevangen worden. Je zult namelijk vaak uitkomen op een bruikbare en veilige shortcut of een verborgen gat in één of ander gebouw, waardoor je soms het gevoel krijgt dat de game jouw handje vasthoudt. Volg je de eerste de beste route die je tegenkomt en houdt je het handje van de game vast of ga je zelf op verkenning om een nog betere route te vinden, dit is jouw keuze en dat wordt mogelijk gemaakt door het geweldige level design.

Om de speler te kunnen overtuigen om zelf op verkenning te gaan in de verschillende gebieden, zijn zowel de kwaliteit als de sfeer in de spelwereld van uiterst groot belang. Net als in andere games, zoals BioShock en Skyim bijvoorbeeld, is dit aspect zo goed uitgewerkt dat de omgeving zijn eigen identiteit krijgt, zich gaat voordoen als een centraal personage dan enkel “zomaar een spelwereld”. Dàt doet een gamer de diepste geheimen van de spelwereld willen verkennen, en daar is Arkane Studios ontzettend goed in geslaagd om dit zo prachtig te realiseren in Dishonored.

Daarnaast zal iedere speler Dishonored op zijn/haar eigen manier bekijken. Letterlijk dan, want het grafische uitzicht en de spelwereld veranderen naargelang jouw acties. Voorkom bloedvergiet en je zult minder pestratten en –slachtoffers in de wereld zien, waardoor de wereld er helderder zal uitzien. Heb je echter een voorliefde voor moord, zal de game snel veranderen naar een donkere setting.

GamesnackBE-Dishonored-Screenshot-06

Niet helemaal perfect

Hoe je het ook draait of keert, geen enkele game is perfect… buiten Journey. Dat gezegd zijnde, back ontopic! Dishonored is een formidabele game, maar zelfs formidabele games hebben nog steeds hun minpuntjes. Onze grootste bekommernis is dat de game tekort is, het smaakt gewoon naar meer. Het smaakt niet enkel naar meer, maar doordat de game uitgespeeld kan zijn in een kleine 15 tot 20 uur, krijg je niet het gevoel dat je deel uitmaakt van de game. Wanneer we naar Skyrim kijken, krijg je echter wél het gevoel dat je deel uitmaakt van de game, het gevoel dat je er thuis hoort. Dat gevoel hebben wij bij Dishonored spijtig genoeg niet kunnen meemaken, terwijl er wel veel potentieel voor is.

Doordat de game kort is, heeft Dishonored slechts 9 levels ter beschikking en dan verwacht je natuurlijk dat er geen repetitieve zaken aan bod komen. Wel, helaas maken twee van de negens levels gebruik van dezelfde straatjes en pleinen, met enkel een ander uitzicht. Hoewel beide gebieden multi-pathed, slim ontworpen en rijk aan sfeer zijn, je kunt gewoon niet ontkomen aan het feit dat ze “gerecycleerd” zijn.

Ook de AI doet ons soms even een frons op ons voorhoofd tevoorschijn toveren. De AI is wel relatief goed uitgewerkt, maar toch zijn er momenten die echt niet kloppen. Zo zijn er geregeld vijanden die je totaal niet zien totdat je slechts een paar meter voor hun neus staat. Ook gebeurt het al eens dat vijanden vast komen te zitten in deuropeningen. Easy kill or have mercy?

GamesnackBE-Dishonored-Screenshot-07

Dishonored is zonder twijfel een game die zich koestert in artistieke schittering. De stad Dunwall ontrafelt zich aan je voeten naarmate dat je op verkenning gaat, de spelwereld reageert organisch op jouw in-game acties en keuzes die je maakt, een brede skill set die die zorgt voor een flexibel gameplay systeem, de controle over tijd en ruimte. Voor ons is Dishonored de beste first-person stealth-action game in zijn genre sinds lange tijd. Dus allen naar de winkel, want dit is een game die je moét hebben!

When Vikings Attack maakt PS3 en PSVita onveilig