Velen onder ons waren ontzettend opgewonden toen ze hoorden dat er een nieuwe DMC game in de maak was, maar de grote meerderheid was vervolgens teleurgesteld toen bekend werd dat dit een reboot van de originele serie is en Dante niet meer dezelfde Dante is als hoe we hem kenden. Maar is verandering echt zo’n slechte zaak? Wij gaan het voor jullie na in deze DmC: Devil may Cry review!

Back to the roots

Dante is een jonge man die geen respect heeft voor autoriteit of zelfs de samenleving in het algemeen. Hij weet dat hij niet menselijk is, maar ook dat hij niet is als de demonen die hem heel zijn leven gekweld hebben. Gevangen tussen deze twee werelden, voelt hij zich als een outcast.

Dante groeide op in diverse instellingen, weeshuizen, jeugd correctie faciliteiten en pleeggezinnen, maar deze werden voornamelijk verzorgd door demonen en leidden dus vaak tot marteling en geweld. Hierdoor heeft Dante een diepe haat tegen deze duivels en het gezag in het algemeen, maar probeert toch onherkenbaar te blijven. Hij verdedigt de kleine man, die hij ziet als de slachtoffers van een oneerlijke maatschappij.

Al snel leert Dante de dame Kat kennen. Deze knappe jongedame Kat heeft The Order al heel vroeg in haar leven betreden. Zij is een medium en een begaafde helderziende die in Limbo kan zien, het demonen rijk, maar kan er geen directe communicatie mee voeren op de manier dat Dante doet. Kat is tevens ook de rechterhand van de leider van The Order en wijdt haar leven aan hem, waardoor ze vaak in groot gevaar verkeert om informatie over Limbo te verzamelen.

GamesnackBE-DmC-Devil-may-Cry-Screenshot-01

Vecht met stijl

Zoals eerder aangehaald is deze DmC: Devil may Cry ontwikkeld door een andere ontwikkelaar, Ninja Theory om precies te zijn. Dit leidt er toe dat ook de vertrouwde controls een grondige poetsbeurt hebben gekregen. Net zoals de eerder vertrouwde DMC serie kun je ook in deze DmC reboot jouw melee en vuurwapens gebruiken om zo stijlvolle combo’s te houden om je vijanden een kopje kleiner te maken. Een vooruitgang dat Ninja Theory aan de controls heeft toegevoegd, is dat je vanaf nu naar het even welke richting kunt uitwijken om schade te voorkomen. Dit geldt voor zowel in de lucht als op de grond. Dit zorgt ervoor dat de gameplay een stuk vlotter verloopt en je nog sneller terug aan een dodelijk combo kunt beginnen.

Natuurlijk heeft Dante nog steeds een groot arsenaal aan wapens tot zijn beschikking, zoals het wel bekende Rebellion, zijn vertrouwde Ebony & Ivory, maar ook Osiris (een zeis) en Arbiter (een bijl) zijn aan het gamma toegevoegd. Hierdoor is er tijdens de gevechten veel flexibiliteit mogelijk, waardoor je ellenlange combo’s kunt uitvoeren die al snel kunnen resulteren in een SSS rating.

Wat voor sommigen misschien wel een gemis kan zijn, is het weglaten van een lock-on mogelijkheid. Dit betekent dat je zelf de controle van je aanvallen zorgvuldig moet coördineren. Hoewel wij fervente DMC-spelers zijn en heel erg vertrouwd waren met het vorige vechtsysteem, hebben wij de lock-on functie eigenlijk totaal niet gemist. Door het weglaten van deze functie krijg je heel veel vrijheid en controle over Dante en maakt de gameplay ineens ook een stuk soepeler. Je krijgt wel een eenvoudige manier om demonen in de lucht te jagen en twee knoppen om aanvallen te ontwijken, waardoor het weglaten van de lock-on functie echt geen gemis zal worden.

GamesnackBE-DmC-Devil-may-Cry-Screenshot-02

Nieuwe dodelijke speeltjes

Eén van de sterke punten van de vorige DMC serie was het Styles systeem, maar wat we nu gaan melden zal misschien een zware domper zijn voor de fans. Ninja Theory heeft voor hun versie niet gekozen voor het vertrouwde Styles systeem, maar brengt wel twee verschillende wapen modi uit voor Dante, namelijk Angel en Demon modus. Angel modus laat Dante toe wapens te gebruiken die gemakkelijk meerdere vijanden in een keer kunnen aanvallen. Zo laat bv. Osiris toe om meerdere vijanden te raken die op hetzelfde moment rond Dante heen staan.
De Demon modus daarentegen laat Dante wapens gebruiken die vijanden kan verslaan met een overweldigende kracht. Hierdoor zijn deze wapens langzamer en kun je er vaak maar één vijand tegelijk mee aanvallen. Zo kan de demonen bijl Orbiter gemakkelijk de verdediging van een vijand breken en deze met een krachtige stoot meters ver de lucht in kegelen.

Tijdens gevechten is het aangeraden om veel te schakelen tussen de verschillende modi om meerdere vijanden op hetzelfde moment aan te pakken en zo tot een hogere Stylish rank te bekomen. Er is een grote variëteit aan vijanden, elk met hun eigen zwakheden en sterktes, dus is het de bedoeling dat je deze modi snel onder de knie hebt. De ene vijand is namelijk zwak tegen Angel wapens, terwijl de andere zwak is tegen Demon wapens. Vijanden die zwak zijn tegen Angel wapens kunnen dan ook niet worden bevochten met Demon wapens of jouw gewone wapens zoals de Rebellion. Om het vaak nog moeilijker te maken gooit Ninja Theory verschillende soorten vijanden bij elkaar, bv. een vijand die zwak is voor Demon wapens, een vijand zwak voor Angel en twee gewone vijanden. Dit vergt soms toch wat tactiek om heelhuids verder te geraken.

De Angel en Demon wapens kunnen niet enkel en alleen gebruikt worden om te vechten, maar je zult ze ook nodig hebben om bepaalde platforming secties te voltooien. Zo zul je in verschillende missies bv. Osiris moeten gebruiken om jezelf naar een platform te trekken of de Orbiter bijl om een platform naar je toe te trekken om verder te kunnen. Ook zitten er hier en daar een paar puzzels in de game verwerkt, maar echte breinkrakers zijn deze niet te noemen. Toch vormt dit voor een leuke afwisseling tussen al het hack & slash gebeuren door.

GamesnackBE-DmC-Devil-may-Cry-Screenshot-03

Multifunctionele wapens

Natuurlijk heeft ook deze nieuwe Dante de mogelijkheid om Devil Trigger te gebruiken, dat hem in staat stelt om meer en zwaardere schade bij vijanden toe te brengen, automatisch gezondheid te regenereren en een hogere defensie heeft. Tijdens het uitvoeren van de Devil Trigger modus zullen gewone vijanden in de lucht worden gelanceerd, waarop je vervolgens naar hartenlust air combo’s kunt uitvoeren. Door het uitvoeren van air combo’s verdien je ook meer Stylish punten, wat altijd mooi is meegenomen.

Uiteraard beschikt Dante ook over een groot arsenaal aan bewegingen voor zijn verschillende wapens. Zo kun je Trinity Smash van Arbiter gebruiken om zware schade toe te brengen aan een vijand of Death Coil van de Rebellion om meerdere vijanden tegelijk te raken. Ook kun je meer krachtige moves gebruiken om zo ook meer Stylish punten te vergaren, maar houdt er wel rekening mee dat deze aanvallen ook gepaard gaan met langzaamheid. Verder kan Dante ook vijanden naar zich toe trekken of zichzelf naar hun toe trekken door gebruik te maken van de Demon Pull en Angel Lift, wat voor ontzettend prachtige combo’s kan zorgen.

Door het verslaan van vijanden kun je ook Upgrade Points verzamelen. Dit kun je vergelijken met de Proud Souls uit Devil May Cry 4, behalve dan het feit dat je deze Upgrade Points ter plaatse gedurende een missie kunt gebruiken voor nieuwe upgrades van je wapens of vaardigheden. Deze punten kun je ook vergaren door het voltooien van een missie, waarbij het principe “hoe hoger de missie ranking, hoe meer Upgrades Point je verdient” telt.

GamesnackBE-DmC-Devil-may-Cry-Screenshot-04

SSStylish!

Ook de Red Orbs maken hun terugkeer in deze nieuwe DmC: Devil may Cry reboot. Deze rode orbs zijn de valuta in deze demonische wereld en kunnen gebruikt worden om Vital Stars te kopen om je health terug te vervolledigen, maar ook andere leuke dingetjes die de shop te bieden heeft. Zoals gewoonlijk verdien je Red Orbs door vijanden te verslaan, maar ook door breekbare objecten aan diggelen te slaan.

Verder zijn er ook collectibles te ontdekken gedurende de missies, waaronder het bevrijden van Lost Souls, het verkrijgen van sleutels en het openen van geheime deuren die leiden naar geheime missies. Je kunt het al raden, om die geheime deuren te openen moet je in het bezit zijn van de juiste sleutels. Zo kan een zilveren sleutel enkel een zilveren deur openen, een bronzen sleutel een bronzen deur. Vind je een zilveren sleutel in missie 5, dan kun je deze sleutel gebruiken in bv. missie 8. Wanneer je een deur opent, kom je terecht bij een geheime missie. Dit kan echt van alles zijn, zoals het tijdig bereiken van de finishlijn of een grote hoeveelheid demonen afslachten binnen een bepaalde tijdslimiet.

Op het einde van een missie zal je beoordeeld worden aan de hand van hoeveel Stylish punten je hebt verzameld, hoe snel je de missies voltooid hebt, hoeveel unlockables je hebt verkregen en nog veel meer factoren. Zoals eerder aangehaald, hoe hoger deze ranking, hoe meer Upgrade Points je krijgt. Heb je in een missie alle unlockables gevonden, dan krijg je automatisch de hoogste ranking: SSS!

GamesnackBE-DmC-Devil-may-Cry-Screenshot-05

Dante en Vergil in een nieuw jasje

Zoals je wellicht hebt kunnen afleiden zijn we zeer te spreken over de gameplay van DmC: Devil may Cry, maar hoe zit het met de graphics? Wel, om eerlijk te zijn… ze maken het plaatje helemaal compleet! Een mooie dynamische omgeving, geweldige ontwerpen voor de personages en vijanden en een unieke sfeer die de spelwereld uitstraalt, vooral Limbo (de onderwereld). Ninja Theory heeft echt goed werk geleverd met de Unreal Engine 3 en er zijn nergens technische gebreken zoals screen tearing op te merken. Wel heeft de PS3-versie soms last van lichte framerate problemen, maar gelukkig valt dit al bij al nog mee en komt dit niet frequent voor.

Maar dan komen we bij het grootste “knelpunt” waar heel veel discussies over zijn: het uiterlijk van Dante. We moeten toegeven dat we de oude vertrouwde witharige Dante heel erg missen, maar het moet gezegd: deze nieuwe Dante past perfect in de nieuwe duistere setting van de game. Deze reboot heeft een veel donkere en duistere setting dan de originele DMC serie, dus zou de vertrouwde Dante deze reboot geen eer aandoen. Dante en Vergil zien er in deze game echt strak uit en weten ons helemaal in de game te trekken.

DMC stond ook altijd bekend om zijn heerlijke soundtrack en dat is in deze reboot juist hetzelfde. De soundtrack wordt verzorgd door Noisia en Combichrist en weten de actie tijdens de gevechten echt op te voeren. De muziek slurpt je werkelijk de game in en geeft je tijdens intense momenten een boost om nóg harder je best te doen.
Maar ook de voice-acting staat stevig in haar schoenen en weet geloofwaardig over te komen. Ninja Theory heeft de juiste stemacteurs ingehuurd om elk personage perfect te uiten. Dankzij een goede dialoog door de schrijvers, past de voice-acting perfect in het plaatje en komen de personage echt tot leven.

GamesnackBE-DmC-Devil-may-Cry-Screenshot-06

Veel DMC fans hadden schrik dat deze reboot de serie geen eer zou aandoen en regelrecht zou falen. Wij als grote DMC fan hadden er eerlijk gezegd ook schrik in toen de bekendmaking kwam, maar we kunnen jullie verzekeren dat Ninja Theory een perfecte reboot op haar naam kan plaatsen. Zo goed zelfs dat we durven te zeggen dat DmC: Devil may Cry met momenten de originele serie weet te overstijgen! Dante is nog steeds badass en zijn nieuwe uiterlijk past perfect in de duistere setting die de reboot met zich meebrengt. De gameplay steekt daarnaast uitermate goed in elkaar en naar onze mening werkt deze zelfs soepeler dan in zijn voorgangers. Capcom heeft er goed aan gedaan om de serie een wedergeboorte te geven en Ninja Theorie heeft laten zien wat deze waard is.

Sleeping Dogs gratis voor PS Plus leden