Dragon Ball Z is een serie die al meer dan 20 jaar niet meer is uitgezonden, buiten de recentste film, maar toch nog vele fans heeft. Daarom brengt Bandai Namco regelmatig een nieuwe game uit. Ten tijde van de PS2 waren dit grote huzarenstukjes, maar tot nu toe slaagt Bandai Namco er niet in om dezelfde kwaliteit van Dragon Ball Z-games af te leveren aan de fans. Eens zien of ze daar nu wel in geslaagd zijn.

Samen staan we sterk

En die titel mag je best letterlijk nemen. De kern van het spel is inderdaad teamwork. Je speelt het verhaal altijd als een team van maximum  4 Dragon Ball Z- personages om je missie te voltooien. Deze personages kan je voor elke missie aanpassen. Het is dus perfect mogelijk om tegen Frieza te vechten als Nappa of Saibamen, mocht je dat zelf willen. De personages zijn ook onderverdeeld in hun types: Melee, Ki Blast, Interference en Support. Support types, zoals Kid Gohan en Krillin, gaan eerder je teamgenoten helpen, terwijl Ki Blast types, zoals Vegeta, meer met hun speciale aanvallen de tegenstander het loodje willen leggen. Er zijn verschillende missies die je kan spelen en herspelen. De missies zijn gebaseerd op het originele Dragon Ball Z- verhaal, maar onderverdeeld in verschillende missies waarin je een bepaalde tegenstander moet verslaan. Toch blijven deze missies niet alleen bij het verhaal, maar gaan ze ook andere verhaallijnen opzoeken. Dit zorgt voor dat leuke extraatje.

GamesnackBE-Dragon-Ball-Z-Battle-Of-Z-Screenshots-01

Onbenutte open omgeving

Dragon Ball Z: Battle of Z is een game die je laat voelen alsof je midden in een aflevering zit. Door de opengetrokken omgeving krijg je direct een vorm van vrijheid over je heen. Ook de grafische stijl sluit goed aan bij de Dragon Ball Z- reeks, waardoor dat echte Dragon Ball Z-gevoel echt naar boven komt.  Ook al krijg je veel  van dat DBZ-gevoel, toch liggen er een aantal beperkingen. De vrijheid die je krijgt in de game wordt niet volledig benut door de controls. Buiten de standaard controls om te bewegen en de camera te draaien, zijn er wel geteld 5 knoppen om heel het spel te besturen. Twee knoppen om te stijgen en dalen, twee knoppen om te vechten en één knop om je melee/Ki Blast-combo te doen. Persoonlijk vinden we dit te weinig om volledig van het spel te genieten. Hierdoor zijn ook de key features weggehaald, zoals transformeren naar het volgende level.  Ook de audio laat wat steken vallen, vooral op vlak van lip sync. De teksten passen bij het moment, maar de spraak komt vaak na de lipbeweging. Dit leidt niet direct tot frustratie, maar het kan sowieso beter. Al bij al blijft de sfeer van Dragon Ball Z in de game, maar dan toch met een wrange nasmaak.

GamesnackBE-Dragon-Ball-Z-Battle-Of-Z-Screenshots-02

You vs the World

Al bij al zijn er niet veel gamemodi in de game: singleplayer, een co-op en multiplayer. In de co-op speel je samen met je vriend/vriendin het verhaal van de singleplayer, ook al moet je helemaal opnieuw beginnen. Ook het vertrouwde tournament is weggehouden uit de game. We gingen dus eens kijken naar de multiplayer. In de multiplayer kan je kiezen uit 4 speltypes: Normal Battle, Score Battle, Battle Royale en Dragon Ball Grab. Deze speltypes zijn voor maximum 8 spelers. Je speelt in elk type, buiten Battle Royale, met 2 teams van 4 waarin je vecht (Normal Battle), zo’n hoog mogelijk score haalt (Score Battle) of de 7 Dragon Balls probeert te vinden (Dragon Ball Grab). Battle Royale is een simpele free-for-all. De speltypes lijken misschien beperkt, maar de multiplayer is het beste dat het spel te bieden heeft. Onze favoriet is de Battle Royale, waarbij de slimste overeind blijft. Toch bieden de andere speltypes een leuk afwisseling op de hevige actie in Battle Royale.

In de multiplayer wordt de beperking van Dragon Ball Z: Battle of Z nogmaals duidelijk. Dit keer slaat het niet op de gameplay, maar op het character ropster. Het character rooster is zeer klein te noemen als je kijkt naar voorgaande games. Veel personages van andere films zoals Yanemba, Hatchijack, Super Android 13 enz. zitten er niet in, terwijl Broly en Cooler wel aanwezig zijn. Ook de What-if-personages zoals Super Saiyan 3 Vegeta en Broly zitten niet in de game. Het character rooster wordt zelfs nog kleiner als je weet dat je niet kan transformeren, waardoor mensen in de multiplayer sowieso de sterkste vorm gaan nemen om te kunnen winnen. Characters die er wel zijn bijgekomen, zijn Beerus, Whis en Super Saiyin God Goku, deze zijn namelijk van de nieuwste film. Hierdoor lijkt het alsof deze game meer promotiemateriaal was voor de recenste film dan een echte Dragon Ball Z-game. Aan de hand van DLC kan je ook nog Super Saiyan Bardock en Super Vegito aan je collectie toevoegen, terwijl deze al in de game hadden moeten zitten.

GamesnackBE-Dragon-Ball-Z-Battle-Of-Z-Screenshots-03

Wederom slaagt Bandai Namco er niet in om de vele fans te bekoren. De vernieuwingen zoals de multiplayer en de opengetrokken omgeving zijn goed, maar toch stoten ze op problemen. Door de beperkte knoppen die je kan gebruiken, voel je je beperkt in je kunnen, terwijl alles zo open is. Fans zullen ook treuren om een te klein character rooster, waardoor veel favorieten niet in de game zitten en het wegvallen van het bekende tournament. Al bij al een vermakelijk game,vooral de multiplayer, maar het is nog niet waar de vorige generatie Dragon Ball Z-games ooit stonden.

Far Cry Classic: de launch trailer