Met Dragon’s Dogma waagt Capcom zich voor het eerst aan het RPG genre. We konden de ontwikkeling van het spel op de voet volgen en uiteindelijk is Dragon’s Dogma een mix van verschillende genres geworden. Of Dragon’s Dogma een geslaagde mix is, kom je te weten in onderstaande review!

Het verhaal begint in het dorpje Gransys, waar je personage een rustig middeleeuws bestaan leidt. Deze rust is echter van korte duur, want het dorp wordt opgeschrokken door een reusachtige mythische draak. Samen met enkele dapperen ga je de strijd aan, maar lang duurt deze niet. Al snel kom je in een benarde situatie waarbij je oog in oog staat met je vijand. In plaats van je te verslinden kreunt deze dat je uitverkoren bent. Hierna haalt hij zijn vlijmscherpe klauw boven, rijt je borstkas open en gaat aan de haal met je hart. Wonder boven wonder ontwaak je zonder hart en begin je de zoektocht naar de draak, het epische avontuur van Dragon’s Dogma gaat van start.

Het verhaal is weinig inspirerend en wordt ook niet met voldoende uitleg meegegeven. Zo zijn de sidequests van hetzelfde niveau dan de mainquests en worden bepaalde eigenaardigheden niet verklaard doorheen het spel. Spijtig, want een RPG heeft een sterk verhaal nodig om je doorheen het spel te leiden en je op te slorpen in een andere (virtuele) wereld.

GameSnackBE-Dragons-Dogma-Screenshot-04

Aangekomen in het startscherm van Dragon’s Dogma worden we verwelkomt met een wel heel bizar thema-lied. We lijken terecht gekomen in een vechtspel of de nieuwste uitgave van Guitar Hero, maar na een dubbelcheck zit de disc van Dragon’s Dogma wel degelijk in onze PlayStation 3.

Bij de start heb je de keuze uit drie verschillende klassen: de Fighter, de Strider en de Mage. Deze drie zijn de standaard keuze van elke RPG, zodat er voor elke speelstijl wel een bijhorend karakter past. Het leuke waarin Dragon’s Dogma uitblinkt tegenover andere vergelijkbare games, is dat je tijdens het spel nieuwe klassen vrijspeelt. Dit tot een totaal van negen verschillende klassen, die je kan ontgrendelen door ’Rift Crystals’ in te ruilen.

Een klasse vrijspelen gebeurt definitief. Je kan dus steeds wisselen tussen je beschikbare klassen en zo je favoriet ontdekken en verder uitbouwen. Een goed bedacht systeem waarbij je niet vast blijft zitten in een ‘hokje’ en achteraf spijt hebt van je keuze.

Dragon’s Dogma speelt zich af in een grote open wereld. Je gaat en staat waar je zelf wilt. Steden zijn gevuld met enkele NPC’s en ook buiten de stad gonst het van de bedrijvigheid. Zo kom je handelaars tegen, een pak wolven, grotten om te verkennen, trollen en ander vreemd gespuis.
Een bizarre keuze is dat er geen vorm van quick travel of een mount voor handen is. Telkens je jezelf wilt verplaatsen tussen steden zal dit te voet moeten gebeuren. Dit in combinatie met een vermoeidheidsmeter, die je verhindert verder te stappen wanneer deze leeg is, zorgen voor de nodige frustraties.

GameSnackBE-Dragons-Dogma-Screenshot-01

Grafisch

Het grafische gedeelte laat ons achter met gemengde gevoelens. Wanneer je in een grote open wereld staat lijkt alles nogal flets en wazig. De kijkafstand is heel kort, dus bereid je al maar voor op vijanden en items die recht voor je voeten tevoorschijn ‘poppen’.

Andere elementen doen onze kaakspieren dan weer wel verslappen. Zo kom je in scènes terecht waar de grafische elementen wel volledig tot zijn recht komen. Het zijn vooral de kleine details die hiertoe bijdragen: je kledij wordt nat wanneer je door water loopt of onder een regenval terecht komt, animaties van karakters zijn realistisch wanneer deze bijvoorbeeld uitgeput zijn en er is een dag en nacht cyclus.

Tot slot zijn ook de cutscènes aangenaam om naar te kijken. Deze worden ingame opgebouwd waardoor je eigen karakter, met bijhorend uiterlijk, verschijnt in deze tussenfilmpjes. Slordig is wel dat de lip-sync zeer beperkt of zelfs niet aanwezig is. Kort samengevat hangt de grafische pracht sterk af van het moment. Een korte line of sight, wazige en onscherpe textures op NPC’s tegenover prachtig vorm gegeven en geanimeerde monsters en realistische weersomstandigheden.

Pawn pawn pawn!

De feature waar Capcom het meest trots op gaat, is het pawn-systeem. Buiten je eigen personage kan je ook nog een zogenaamde pawn aanmaken. Deze metgezel is cruciaal om te vorderen in Dragon’s Dogma en zal dan ook net zoveel tijd en aandacht vragen dan je eigen personage. Want, je kan ook voor hem/haar een volledig aangepast uiterlijk voorzien, skills ontgrendelen, armor toewijzen, wapens overhandigen, items uitwisselen, …

Helemaal speciaal is dat je deze pawn kan uitwisselen met andere spelers. Via een Rift kom je terecht in een soort tussenwereld waar je alle beschikbare pawns kan filteren. De pawns van je PSN vrienden zijn gratis en met de anderen kan je aan de slag na een kleine bijdrage.
Een pawn van je vriend gebruiken is een win-win situatie, zo krijg jij niet alleen een stevige metgezel bij in je party, maar ook je vriend heeft hier voordeel bij. Zo gaat zijn pawn ervaring opdoen en ook items mee terug brengen van zijn avontuur. Het pawn systeem is echt een unieke beleving die perfect uitgewerkt is!

GameSnackBE-Dragons-Dogma-Screenshot-03

Mix en groot, groter, grootst

Zoals eerder aangegeven is Dragon’s Dogma een mix van verschillende genres en games. Neem een beetje Demon Souls, Skyrim, God of War en zoveel andere games en je komt uit bij Dragon’s Dogma. Het heeft role playing elementen en een open wereld, maar langs de andere kant kunnen gevechten tot een enorme grootte schalen. Zo krijg je de meest gigantische wezens voorgeschoteld om een kopje kleiner te maken.

De combat is zeer uitdagend en intuïtief. Wolven huilen om elkaar te verwittigen en zullen je steeds in groep aanvallen. Wanneer ze de strijd dreigen te verliezen, trekken ze zich terug om je vervolgens in een boog langs achter te bekampen. Bij grotere wezens kan je jezelf aan het wezen vastklampen om vervolgens zijn zwakke plek op te zoeken. Het is duidelijk dat de meeste aandacht naar de combat gegaan is.

Dragon’s Dogma is een zeer unieke game. Het pawn systeem is heel goed uitgewerkt, zodat het uitwisselen van pawns vloeiend gaat. Ook de combat plukt de vruchten van een goede besturing en heeft een voldoende hoge moeilijkheidsgraad. Daartegenover staan de mindere punten door slordigheid, onvoldoende aandacht bij de ontwikkeling of te weinig user testing.

Eenmaal je hier kan doorkijken vind je echt wel een zeer degelijk spel. Dragon’s Dogma is een ruwe diamant, waarin zoveel elementen aanwezig zijn, dat het spel op geen één echt uitblinkt. Het meeste aandacht is duidelijk naar de combat gegaan en dit ten koste van enkele andere aspecten. Wanneer deze minpunten weggewerkt worden in het tweede deel, kunnen we voor Dragon’s Dogma 2 alvast een plaatsje tussen de titanen reserveren!

Meer in PS3, PS3 Reviews, Reviews, Xbox 360, Xbox 360 Reviews
GamesnackBE-Skullgirls-Featured-01
Skullgirls Review