Alle Final Fantasy fans (zeg dat eens vijf keer snel achter elkaar) hadden natuurlijk al lang de bèta geïnstalleerd, maar aan onze redacteur Tom is de hele FF-rage voorbijgegaan. Hij zei zelfs dat het niets voor hem leek. Dat konden eindredacteurs Andy en Jef (beide Final Fantasy Fanboys oftewel FFF’s) niet aan hun voorbij laten gaan en lieten hem het spel reviewen.

Loading…

Het spel opstarten lijkt al een hele opgave, deze game lijkt echt wel voor een PC gemaakt en dat voel je als PS3 gamer wel hard. Zo’n spel voor de PS3 uitbrengen is mooi en leuk voor de consolefanaten, zodat deze ook eens van die geweldige MMO’s kunnen proeven, maar als dit de game niet volledig tot zijn recht kan laten komen laat men dat beter zo. Het log-in scherm ziet er al zeer PC-achtig uit en dat maakt consolegamers op de één of andere manier zenuwachtig. Eenmaal een hele resem log-in toestanden doorlopen, lopen we op een ander probleem… We hadden met de redactie afgesproken om in een bepaalde server allen samen te spelen, dit ging echter niet, omdat deze al vol zat, met als gevolg dat we allen een andere server moesten spelen en gedoemd waren om vriendloos door het spel te worstelen, want wij maken geen vrienden, enkel vijanden. Door de onderhoudswerken die Square Enix ondertussen achter de rug heeft, is het vanaf nu wel weer mogelijk om op de “volle” servers nu een nieuw character aan te maken. Of je kunt nog enkele dagen wachten en gebruik maken van de World Transfer om jouw vrienden op een andere server te joinen.

Hyur of Lalafell?

GameSnackBE-Final-Fantasy-XIV-A-Realm-Reborn-Screenshot-01

Je kan aan het begin van de game je ras en class kiezen. Dit is nu net iets waarom zulke games altijd zo lang duren om op te starten, keuzes maken waar je de rest van de game aan vast zit…

Je kan kiezen uit 5 rassen:

• Hyur – het typische mensenras die men in praktisch alle MMO’s terug vindt;
  • Elezen – het elfenras dat je ook in alle MMO’s ziet wederkeren;
  • Lalafell – kleine popachtige wezentjes die er verdraaid schattig uitzien;
  • Miqo’te – katachtige wezens die naar het schijnt snel en lenig zijn, maar niet zo sociaal;
  • Roegadyn – de tanks van de hoop, deze bruten zien eruit alsof ze je hoofd met één hand kunnen pletten.

Spelers kunnen de lengte, gelaatstrekken, stem, haar, gezichtsbeharing en andere kenmerken aanpassen. Uiteindelijk kunnen spelers een startclass kiezen, elke class heeft ook zijn specifieke startstad waarin je de game begint (gelijkaardig aan World of Warcraft).

Er zijn 8 classen en 3 startsteden:

• Archer – Gridania
  • Gladiator – Ul’dah
  • Lancer – Gridania
  • Marauder – Limsa Lominsa
  • Pugilist – Ul’dah
  • Arcanist – Limsa Lominsa
  • Conjurer – Gridania
  • Thaumaturge – Ul’dah

Stroef

Wanneer we eenmaal aan de slag moeten, worden we al snel op quests gestuurd om onszelf te ontplooien tot een ware krijger. We sluiten ons daarom aan bij de Adventurers Guild. Zo ga je op avonturen om de stad te dienen. Door hoofdverhaal quests te doen win je experience, Gil (het betaalmiddel in deze wonderlijke wereld), voorwerpen en dergelijke meer om zo in het verhaal te vorderen. Ook een leuke toepassing in deze game zijn de zogenaamde FATE’s. Dit zijn een soort mini-quests waarbij iedereen die in de buurt is kan deelnemen. Zo namen we het samen met 30 anderen opeens op tegen een kolossale paddenstoel, ja inderdaad, een paddenstoel… De gameplay in deze game is op zijn minst stroef te noemen in het begin. Naar gelang je meer tijd in het spel doorbrengt, hoe meer je dit geval met de mantel der liefde kan bedekken, hoewel het wel frustrerend kan zijn dat je net door de controls een aanval niet kan uitvoeren, omdat je niet in de aanvalsbalk staat. Hier is het nog maar eens duidelijk dat het een spel is dat voor de PC gemaakt werd.

Online

Dit is een MMORPG, wat staat voor Massive Multiplayer Online Role Playing Game, dit staat meestal ook gelijk aan overvolle servers, kleinerende kloothommels, in de weg lopende n00bs en spammers. Hier in Final Fantasy XIV: A Realm Reborn is het niet anders. Maar dit valt amper op doordat er zoveel spelers zijn, waardoor je de rotte appels amper opmerkt en voor al diegenen die door de mazen van het net glippen, is er de blacklist. De andere spelers zijn zowel een handige tool om een quest te bereiken, als een tegenstander wanneer je een wezen moet gaan doden en ze je voor zijn. Als PS3 gamer is het wel nog moeilijk om te chatten met andere spelers, aangezien dat je het tekstvlak moet openen en letter per letter moet kiezen met de joystick. Als je dan aan het einde van je zin bent geraakt is de andere al in een ander landsdeel.

Fight!

GameSnackBE-Final-Fantasy-XIV-A-Realm-Reborn-Screenshot-02

Je aanvallen hebben een cool-down periode, bij de ene aanval duurt die uiteraard wat langer dan bij de andere. In het begin heb je niet veel aanvallen, je begint met één techniek en naarmate de game vordert leer je meer technieken aan.

A Realm Reborn heeft een uniek vechtsysteem dat twee kanten heeft. Als je  R2 indrukt, “open”  je de rechter helft. Er zijn in totaal 8 knoppen die gebruikt kunnen worden: X, Vierkant, driehoek, cirkel, en de pijltjes van het D-Pad. Hetzelfde gebeurt als je L2 gebruikt, dan heb je de andere kant geselecteerd. Er zijn in totaal 8 verschillende hotbars die we kunnen selecteren door R1 vast te houden en te selecteren. Ingewikkeld horen we je zeggen? Inderdaad, maar hou vol, want het wordt makkelijker naarmate je oefent.

Grafisch meesterwerk?

GameSnackBE-Final-Fantasy-XIV-A-Realm-Reborn-Screenshot-03

Final Fantasy titels hebben menig gamer altijd een wauw-gevoel gegeven. Dat is bij deze veertiende in de reeks niet anders, vanaf de eerste seconde word je echt in de wereld gezogen. Het is leuk, kleurrijk en schattig. De personages zijn niet realistisch, maar dat is oké, want anders zou het niet zo meeslepend zijn. Elk karakter is uniek en dat geeft de game smaak. Als je denkt alles gezien te hebben, kom je toch weer iets tegen waarvan je zo’n alom bekend “wtf moment” ervaart.

Het opstart proces is iets ongekend voor een consolegamer, als er een probleem is met de servers kan je niet gamen, wat natuurlijk niet ongewoon is voor een MMO, het stoort alleen dat er altijd wel iets mis leek te zijn wanneer we de game wouden opstarten. De wereld is immens groot en je ziet allerlei soorten wezens, zowel goed als slecht. Het quest systeem is leuk en het boeit om te weten dat je echt vorderingen maakt. Voor de rest is het gevechtsysteem in het begin moeilijk meester te worden, maar dit betert na een tijdje door middel van trial en error. De vijanden zijn soms een beetje te krachtig in het begin waardoor je vaak als een kleine teef moet gaan hollen om niet te sterven. Er zijn ook heel wat spammers in het chatboxje die in-game currency willen verkopen. Het communicatiesysteem kan voor de console gamers wel beter aangezien je er een lange tijd over doet om een korte zin te vormen. Als je over al deze kleine missers kan kijken heb je echt wel een pracht van een game met een enorm potentieel, de game ziet er goed uit en heeft een uitgebreide speelwereld en let’s face it, het is gewoon leuk!

CastleStorm Review