Vijf jaar wachten, het verandert een GTA fan. Wanneer we met trillende handen het doosje openden en zenuwachtig traag het schijfje in onze console gleden, konden we eindelijk aan de langverwachte game beginnen. Lees in deze review onze bevindingen.

A wild tree appears

Het begon allemaal 9 jaar geleden, tijdens een koude winter. Wanneer Michael, Trevor en Brad een bank overvallen en ervandoor gaan met een klein fortuin, moeten ze het opnemen tegen een klein leger politieagenten. Gelukkig is hun chauffeur het niet afgetrapt en konden ze de ontsnapping vervolgen in de auto. Michael moet het stuur overnemen, want een blinde kogel raakt toevallig de chauffeur. Als ze de trein voor zijn, kunnen ze ontsnappen. Maar deze blijkt te snel te zijn, waardoor het trio een wilde boom raakt. De vluchtpoging wordt te voet verder gezet, maar dan worden Brad en Michael uitgeschakeld. Trevor wordt genoodzaakt zijn stervende vrienden achter te laten.

Hierboven werd enkel de proloog beschreven, we willen namelijk de magie van het verhaal niet verpesten. De eerste 10 minuten zitten al boordevol knallende en emotionele scènes en dit verandert doorheen het hele verhaal niet. Laat je niet misleiden door het  zonnige Los Santos en de humor waarmee het verhaal doorspekt werd. GTA V biedt een hard verhaal van drie criminelen.

Rockstar lijkt wel ingezet te hebben op de Online modus, die op 1 oktober beschikbaar wordt gesteld. Zo hadden we ‘maar’ 69 hoofdmissies om te voltooien, wat wel eens in een 25 uur gedaan kan zijn. Als je dit gaat vergelijken met GTA IV, waarin je een achievement/trophie had om de game binnen de 30 uur uit te spelen (wat onmogelijk was zonder de cutscènes over te slaan), is dit wel heel kort. We raden elke speler alvast aan om tussen de missies door, eens een stapje in de wereld te zetten met een ander personage, of een zijmissie te voltooien.

GameSnackBE-Grand-Theft-Auto-V-Screenshot-02

Payday

Het zullen waarschijnlijk de leukste missies zijn doorheen het spel: de heists. Tijdens een heist moet je een bank of een winkel gaan overvallen, waarin je telkens de keuze hebt uit twee verschillende aanpakken. Je stelt telkens jouw team samen en haalt een redelijk grote buit binnen. Alleen is het zeer jammer dat deze heists weinig voor komen in het verhaal, en na het voltooien van de storyline kan je geen heists meer doen, tenzij je ze herspeelt (zonder buit).

Maar gelukkig kan je nog wat tijd verdoen met willekeurige gebeurtenissen. Je bent natuurlijk niet de enige crimineel en kan wel eens in een kapper binnenwandelen die net overvallen wordt. Niet jouw dag, maar die van de overvaller wordt dan serieus verpest. Je kan de redder in nood spelen bij zakkenrollers, of het geld terugstelen om dan zelf te houden. En wie goed oplet kan wel eens Packie McReary tegen het lijf lopen, de Ier uit GTA IV. Die kan dan deel uitmaken van jouw crew tijdens een heist.

Drie personages

De grootste verandering die Grand Theft Auto V kreeg, is de mogelijkheid om met drie personages te spelen. Elk personage heeft zijn eigen speciale ‘kracht’. Hierbij beginnen we met Franklin te spelen, de protagonist die niet in de proloog te zien was, want hij zou anders maar een jongen van 16 zijn. Elk personage heeft enkele statistieken, zoals rijden, schieten, special ability en stamina. Deze kunnen door oefenen verbeterd worden. Dit kan op verschillende manieren, maar de snelste is gebruik maken van features als de shootingrange en Flight school.

GameSnackBE-Grand-Theft-Auto-V-Screenshot-12

Franklin

Franklin is 25 en elke jongeling wil wel genieten van de Amerikaanse droom. Helaas blijft het bij hem bij het stelen van pas verkochte auto’s in opdracht van een autodealer. Echter door het stelen van de juiste auto op het verkeerde moment, komt hij in aanraking met Michael. Franklin ziet de rijkdom van Michael en probeert meteen indruk op hem te maken. Hij wil immers dat Michael hem de kneepjes van het vak leert.

Franklin is een geboren chauffeur en dit merken we aan zijn speciale bekwaamheid. Hij kan tijdelijk de tijd vertragen tijdens het rijden, wat hem in staat stelt met een haarfijne precisie tussen de andere auto’s te navigeren.

Michael

Michael is het tweede personage waarmee je kennis maakt. Hij is een slechte vader van twee kinderen en een nog slechtere echtgenoot. Hij is eigenlijk gepensioneerd, maar als hij in een woedende bui de minnaar van zijn vrouw achterna zit en diens villa vernield, moet hij weer aan het werk. Die villa was enkel maar een schuilplaats en is eigendom van een gevaarlijk individu. Zodoende moet Michael snel aan geld geraken, waarbij hij Franklins hulp wel kan gebruiken.

Michael heeft wat weg van Max Payne en kan te voet de tijd vertragen. Niet om losgeslagen voetgangers te ontwijken, maar om op alle gemak vijanden met een headshot uit te schakelen.

Trevor

Trevor is de nutjob van de bende. In zijn vrije tijd zit hij graag leden van een motorbende achterna en als het kan geniet hij wel eens van een menselijk stoofpotje. Deze moordlustige kannibaal heeft een ‘kill everything that walks”-mentaliteit, wat voor de nodige problemen en grapjes kan zorgen. Hij kan helaas genoeg snel vervelen als je het niet hebt voor constante lugubere humor.

Dat Trevor een echte zot is, merken we ook aan zijn ability. Hij kan tijdelijk een soort van berserker mode activeren, waardoor hij meer damage kan uitdelen en minder snel sterft.

GameSnackBE-Grand-Theft-Auto-V-Screenshot-13

Het nieuwe Los Santos

Een andere verandering is Los Santos. Terwijl dit eigenlijk dezelfde Los Santos is van GTA: San Andreas, zal je weinig gelijkenissen vinden. Deze map is ruw vijf keer groter dan Liberty City en kent een woestijn, een stad zo groot als Liberty City en enkele bossen. Terwijl Michael en Trevor stadsmensen zijn, zal Trevor zich meer thuisvoelen in de droogte van de woestijn.

Zo’n grote map heeft diversiteit als grootste voordeel, maar het kan ook een negatief effect hebben op de speler. Vaak moet je lang rijden naar jouw doel en hoewel we onze weg in San Andreas kunnen vinden, is het onthouden van de weg in GTA V toch een knelpunt. Zonder de minimap en zelf ingestelde punten is het heel moeilijk om je weg te vinden.

Wie dit probleem ook ondervindt, kan gebruik maken van de snelste en vaak ook de mooiste wagens die in de game zitten om snel bij jouw bestemming te zijn. Deze auto’s zaten grotendeels al in GTA IV, maar Rockstar heeft ons van enkele nieuwe modellen voorzien. En aangezien we ons terug in Los Santos bevinden, zijn ook de LS Customs terug van weggeweest. In deze garages is het mogelijk om jouw auto te tunen, zodat hij nog sneller kan rijden. Verder kan je jouw auto uitrusten met enkele nieuwe (kogelvrije) banden, pantser, spoilers, getinte ruiten en meer.

Je zou nu ook kunnen denken dat zo’n grote map moeite heeft om te kunnen renderen, maar niets is minder waar. Rockstar heeft ons echt verbaasd met zo’n grote viewdistance en toch geweldige graphics. Wat ze in GTA IV al konden, doen ze nu nog beter.

GameSnackBE-Grand-Theft-Auto-V-Screenshot-07

Www.eyefind.info

Internet hadden we in GTA IV ook al, maar vanaf nu is dit ook toegankelijk vanuit jouw smartphone. Op EyeFind kan je de recentste Bleets (equivalent van Tweets) checken, de mode volgen, voertuigen kopen en het belangrijkste: de beurs in de gaten houden en hier en daar een aandeeltje kopen.

De beurs is een belangrijk aspect in de game en wordt grotendeels beïnvloed door jouw daden. Bij missies die invloed zullen hebben op de beurs wordt je meestal verwittigd van stijgingen of dalingen, maar ook andere factoren kunnen invloed hebben. Bijvoorbeeld als je aandelen hebt van Clucking Bell en eigendommen van TacoBomb vernietigt, zullen Clucking Bells aandelen de lucht in schieten. De beurs is echter opgesplitst in twee. De ene is LCN, dewelke hierboven beschreven staat. De andere is BAWSAQ, die beïnvloed wordt door andere spelers. Wanneer een bepaald automerk vaak crasht, zullen de gelinkte aandelen zakken in prijs.

Maar wat kan je zoal doen met dat geld? Naast het kopen van auto’s kan je er wapens mee kopen en upgraden, auto’s opzetten naar jouw believen en eigendommen in de map kopen. Een bedrijfje hier en daar en waarom geen garage extra voor jouw gekocht auto’s? Let wel op welke bedrijven je koopt. Het kan lang duren voor deze ook maar een klein beetje winst opleveren. Zo kochten wij een taxibedrijf voor 200.000 dollar, maar kregen we maar 2000 dollar per week te zien.

Leven in Grand Theft Auto V

Het zou je verbazen hoeveel wild leven er in Los Santos te vinden is na al dat moorden. Schiet voor de fun een vogeltje af, of ga op jacht op elanden. Let wel op als je in de bergen rondwandelt, je zou wel eens achterna gezeten kunnen worden door een coyote of poema. Idem bij het zwemmen, waar de kans dat je opgepeuzeld wordt door een San Andreas haai groot is. Deze haaien zijn zeldzaam, maar unlocken een achievement/trophie als je aangevallen wordt.

Andere dieren die in deze game zitten zijn waarschijnlijk minder leuk om te tegen het lijf te lopen. Hoewel GTA V een pracht van een game is, zijn we toch enkele bugs tegen gekomen. Zo kwam onze Franklin in de min te staan en werd niets meer van inkomsten bij zijn geld gerekend. Dat kan pijnlijk zijn als je in de miljoenen gaat verdienen in de beurs. En na onze eerste playthrough konden we geen gebouwen meer kopen na het voltooien van de laatste missie. Verder zijn we ook al enkele keren onder de map gaan zwemmen en had het spel soms moeite met het laden van textures.

GameSnackBE-Grand-Theft-Auto-V-Screenshot-14

Grand Theft Auto V, we zeggen de titel graag. Want na vijf enorm lange jaren wachten is hij er eindelijk, onze droomgame. Wat voor velen de afsluiter is voor deze generatie krijgt van ons echter geen monsterscore, maar toch een deftig resultaat. Om deze game 95+ te geven zoals de meeste sites, hebben we toch een bug te veel gezien en is het verhaal net iets te kort. Maar GTA V laat de fans gelukkig niet op hun honger zitten, want je staat nog steeds garant voor een emotioneel en actief verhaal, gevuld met de nodige humor.

Hou GameSnack in het oog, want binnenkort verschijnt hier ook de review voor GTA Online!

• Jef

Het is en blijft een topgame, maar we mogen hierdoor niet verblind zijn en de minpunten uit het oog verliezen. Zelf ben ik een resem bugs tegengekomen: niet laden van textures, elementen ‘poppen’ tevoorschijn en ook grote verwondingen overhouden van tegen een klein obstakel aan te springen is vreemd.

• Indy

Ik vind zelfs dat ik nog redelijk mild ben geweest in het geven van de scores. Het is een goed spel, maar Rockstar heeft veel plaats gelaten voor verbetering.

Ubisoft kondigt nieuwe update voor Spartacus Legends aan