Guardians of Middle-Earth is de eerste echt grote titel die het MOBA genre naar een console vertaalt. Games zoals Awesomenauts zitten in hetzelfde genre, maar bieden toch niet dezelfde diepgang dan pakweg de populaire League of Legends op PC. Nieuwsgierig of Guardians of Middle-Earth dit wel kan bieden? Lees even mee…

The Lord of the Rings

Zoals de titel al doet vermoeden speelt deze game zich af in de Lord of the Rings setting. Het woord ‘setting’ is een bewuste keuze, want van een echt verhaal is hier geen sprake. Wel zijn alle elementen gebaseerd op de Lord of the Rings franchise. Zo kan je aan de slag met onder andere Gandalf, The Witch King, Sauron en Legolas, en ook de mappen zijn geheel in een Lord of the Rings jasje gestoken. Eerlijk gezegd hebben we een verhaal niet echt gemist. De focus ligt vooral op actie en die actie is er zeker genoeg.

GameSnackBE-Guardians-Of-Middle-Earth-Screenshot-02

MOBA gameplay

Twee teams van vijf nemen het tegen elkaar op met elk een basiskamp en enkele verdedigingstorens per laan. Zoals een klassieke MOBA betaamt, spawnen waves van geallieerde wezens op een vast interval, die vervolgens richting vijand trekken en alles op hun pad van kant proberen te maken. Verspreid over de map bevinden zich verschillende shrines en onafhankelijke vijanden. Deze leveren ervaringspunten en misschien zelfs een kleine buff op. Shrines zijn strategische punten die een klein voordeel opleveren wanneer je deze controleert.

Jij bestuurt één van de vijf Guardians die de veldslag kan keren in je voordeel. Dit kan door ervaringspunten te verzamelen, te stijgen in leven en gaandeweg te groeien tot een krachtige held. Samen met je mobs probeer je lanes te pushen en  vijandelijke verdedigingstorens te vernietigen om uiteindelijk in het vijandig basiskamp uit te komen. Het spel is afgelopen, je strijkt ervaring en goud op, en een nieuwe match kan terug van voor af aan beginnen.

Het meest cruciale punt voor een vertaling naar de console is de besturing. In een MOBA game zijn timing en precisie van groot belang, omdat elk voordeel, hoe klein ook, kan uitdraaien in de overwinning. Monolith heeft hier goed werk geleverd, want de besturing is vlot en voelt zeer natuurlijk aan. Bij het indrukken van een knop kan je het bereik van de bijhorende skill zien. Door vervolgens los te laten voert je Guardian de vaardigheid uit. Tot slot kan je kiezen voor een soort van auto-attack waarbij de skill min of meer automatisch naar een vijand in zijn bereik gaat richten of een volledig manuele besturing. Allebei hebben ze hun voor- en nadelen, maar geen van beiden voelt overpowered aan.

GameSnackBE-Guardians-Of-Middle-Earth-Screenshot-04

Guardians rule the world

Out of the box kan je kiezen uit een twintigtal verschillende Guardians. Deze beschikken allemaal over vier verschillende unieke skills en zijn onder te verdelen in verschillende klassen: Enchanter, Defender, Warrior, Striker en Tactician. Met elk hun sterktes en zwaktes is het dus cruciaal om een gevarieerd team van Guardians samen te stellen. Iemand kan de healer zijn, een defender kan de klappen opvangen en een striker kan zorgen voor de damage output. Ook hou je de gekozen map best in je achterhoofd bij het samenstellen van je team.

Monolith gaat dit raster van Guardians nog regelmatig uitbreiden in de vorm van nieuwe DLC-updates. Deze constante stroom van nieuwe Guardians en updates moet de variatie in het spel houden. Kopen kan elk apart of in een ‘Season Pass’. Deze pas geeft je toegang tot de eerste 8 nieuwe Guardians en een bonus modus van zodra deze beschikbaar zijn.

Hopelijk denkt Monolith niet enkel aan de centen, maar ook aan de constante tweaks die nodig zijn om het spel in balans te houden. Al van bij de lancering merk je dat bepaalde Guardians duidelijk krachtiger zijn dan anderen en dit kan het spel volledig uit balans brengen.

Genoeg diepgang?

We hadden het eerder al over geld en ervaringspunten verdienen. Wel, met deze punten kan je zaken kopen als Relics, Gems en potions. Gems komen in verschillende maten en gewichten en bieden naargelang de kostprijs een uniek voordeel voor je Guardian. Deze twee, drie of vier Gems vormen uiteindelijk samen een relic en bieden een voordelige eigenschap. Doordat de Gems ook nog eens pas tijdens de match ontgrendeld worden bij het stijgen in level, is het zeer belangrijk stil te staan bij welke extra’s je in het begin en welke aan het einde van het spel gebruikt. Potions tot slot benut je tijdens een match en geven een eenmalig voordeel.

Tijdens een match zelf kan je dus geen items, boosts of wat dan ook kopen, maar het loont zeker de moeite vooraf voldoende aandacht te besteden aan je gems, relics en potions. Tot slot beschik je nog over enkele skills met een behoorlijke cooldown om je te onderscheiden van je tegenstanders.

GameSnackBE-Guardians-Of-Middle-Earth-Screenshot-03

Heb je even tijd?

Na een leerrijke tutorial kan je kiezen voor de Battleground of Battleground Elite. Battleground gaat zoeken naar voldoende spelers en bij een tekort deze aanvullen met AI spelers. Ook is de game-tijd beperkt tot 20 minuten. Battleground Elite gaat wachten tot elk slot gevuld is met een menselijke speler. En dit wachten kan lang duren, verschrikkelijk lang… Door het beperkt aantal spelers die Guardians of Middle-Earth spelen, is er slechts een kleine pool voorhanden en kan de wachttijd al snel oplopen tot 20 à 30 minuten.

Wanneer je dan verbonden bent en een match van start gaat, merk je 9 van de 10 keer dat er serieus veel lag is en dropte een speler hier en daar. Dit probleem wordt vooral veroorzaakt doordat Guardians of Middle-earth gehost wordt door een speler en geen dedicated servers heeft. Van host migratie is ook geen sprake, dus een host die het spel verlaat eindigt resoluut in een disconnect.

GameSnackBE-Guardians-Of-Middle-Earth-Screenshot-01

Guardians of  Middle-Earth is een goede vertaling van het MOBA genre naar console. Alle elementen zijn aanwezig en goed uitgewerkt: Klassen, verschillende Guardians, customisatie, vriendenlijsten, voice chat, enz. Daartegenover staan enkele onvolmaaktheden zoals de connectieproblemen, een kleine fanbase en geen dedicated hosts die de game-ervaring serieus verstoren. Spijtig, een enorm potentieel dat verloren gaat door enkele hardnekkige problemen. Hopelijk patcht Monolith deze en krijgt het spel wat meer van zijn verdiende aandacht door deze bijvoorbeeld gratis te verspreiden via PSN+.

Meer in PS3, PS3 Reviews, Reviews, Xbox 360, Xbox 360 Reviews
Black Ops 2 bereikt mijlpaal van 1 miljard dollar