Wie na Hitman: Absolution maar niet genoeg kon krijgen en wie de eerste Hitman games in de reeks niet gespeeld heeft, kan misschien wel zijn vertier vinden bij de HD remake. Lees nu onze review om dit uit te vinden!

Time to dig up the past

Voor Absolution zijn intrede deed in de grote lijst aan games, hadden we eerder al vier Hitman games gezien. In deze HD Trilogie, zoals de titel al doet vermoeden, zitten er hier maar drie van in. Waarom de hele eerste Hitman game weggelaten werd, hebben we maar naar te raden. Als compensatie krijgen we bij de drie games echter wel de stand-alone hit: Sniper Challenge, de game die als demo diende voor Hitman Absolution pre-orders.

Na in de hele eerste game gestopt te zijn met zijn werk als huurmoordenaar, woont Agent 47 nu in een schuurtje in de tuin van een kerk. Hij heeft zowat zijn hele fortuin in de renovatie van de kerk gestoken en klust bij in de tuin. Agent 47 is van plan zijn leven te beteren, maar dat is buiten een mafia gerekend. De hoofdpriester wordt ontvoerd en er wordt een som van 500 000 dollar geëist. Daar Agent 47 blut is, is hij genoodzaakt beroep te doen op zijn oude agentschap: het ICA.

In de derde game, Hitman Contracts, krijgen we te zien hoe Agent 47 een hele hoop clonen van hem vermoord heeft, waardoor we meteen de herkomst van onze kaalhoofdige vriend te weten komen. Dit is dan ook meteen het einde van een interessant verhaal, want tot in Blood Money bestaat de game slechts uit missies die we succesvol moeten voltooien.

GamesnackBE-Hitman-HD-Trilogy-Screenshot-01

Merces Letifer

Uitgerust met een paar silverballers, een net maatpak en een kaal hoofd gaan we in deze trilogie aan de slag met meer dan 40 missies. Telkens werken we voor het International Contract Agency en moeten we in een kleine map onze weg vinden naar het doelwit en deze discreet een kopje kleiner maken. Om het infiltreren van de omgeving wat gemakkelijker te maken, kunnen we een NPC afmaken en in diens klederdracht kruipen. Hou dan wel je kale hoofd koel, want als je sneller gaat lopen, val je door de mand. Dit is zowat het hele concept van alle games voor Absolution: infiltreren, doelwit afmaken en maken dat je daar weg bent. Dit alles is wel gemakkelijker gezegd dan gedaan, waardoor elke game een grote replay waarde heeft. Je zal een lange tijd bezig zijn met een missie voor deze eindelijk goed afgelopen is, want bij de minste fout durven we nogal snel naar de ‘restart mission’ optie grijpen.

Dat deze game geport werd van de PC versie zal hybride gamers wel snel opvallen. In de opties kan men echt iedere control gaan aanpassen, wat bij console games weinig voorkomt. Verder missen we bij het mikken ook de precisie van een muis, want richten zal een pijn in het achterste worden. Hiernaast zijn de controls ook nog eens bij elke Hitman verschillend, waardoor het wel aangeraden is om ze één voor één te spelen.

GamesnackBE-Hitman-HD-Trilogy-Screenshot-02

HD or not HD?

Hoewel er in de titel op het doosje ‘HD’ staat, lijken deze games op het eerste zicht alles behalve in HD geremastered te zijn. Al snel wordt duidelijk dat bij elke game enkel onder de motorkap wat vernieuwd werd en zodoende kunnen we nu de huurmoordenaar gaan uithangen in 720p met 30 frames per second en nieuwe textures. Nog nooit eeder was Hitman zo soepel en nu kunnen we ook Trophies of Achievements verzamelen per titel. De games zien er natuurlijk gezien hun leeftijd nog altijd niet slecht uit, maar we stellen ons toch vragen bij de overgang van Hitman 2 naar Hitman Contracts. In Hitman 2 zien de omgevingen en personages er nog redelijk uit, als we in ons achterhoofd houden dat de game 11 jaar oud is. Maar wanneer we dan overgaan naar Hitman Contracts zullen de liefhebbers van goede graphics toch even een krop in de keel krijgen. We zien pixeltjes heen en weer dansen op onze TV en alles verloopt redelijk stroef.

Blood Money is dan wel weer een game die schittert in 720p. Grafisch verschilt de game weinig tot niets, maar toch is het een hele aanpassing om Blood Money op een TV te spelen die drie maal zo groot is als onze monitor. Echter, hier hebben we net zoals in de twee andere games ‘last’ van kleine laadschermen. Deze vullen nooit heel het scherm op, terwijl de game toch full screen gespeeld kan worden.

GamesnackBE-Hitman-HD-Trilogy-Screenshot-03

Ave Maria

Qua geluid verandert natuurlijk niets, maar toch mist de stem van Agent 47 zijn effect niet. Zijn badass stem gecombineerd met een geweldige soundtrack, maken dat de epische momenten nog steeds een moordlustige grijns op ons gezicht doen verschijnen. De alom bekende Ave Maria weerklinkt weer in iedere game en dat is gewoon een soundtrack om gelukkig van te worden.

Hoewel de games niet eht een HD gevoel bij ons achterlaten, blijft deze HD remake toch een aanrader voor al wie de games gespeeld heeft bij release. De trilogie is een waar schouwspel voor nostalgische gamers, maar komt voor sommige gamers toch wel wat te laat. Want afstappen van de goede graphics, het diepgaande verhaal en nieuwigheden in Absolution, en overgaan naar de oude graphics en physics kan toch wat voor onwenning zorgen.

Frozen Synapse komt naar de PS3 en PS Vita