Injustice: Gods Among Us is een bundeling van alle DC Comics superhelden te samen die elkaar stevig te vuist gaan. Om eens in de huid te kruipen van jouw favoriete superheld is altijd leuk, zeker als je jouw meest irritante held eens een koekje van eigen deeg kan leren. Maar weet Injustice: Gods Among Us te bekoren tot hun godendom? Wij zochten het voor jullie uit!

Two heroes to rule them all

In een alternatieve realiteit is de Joker er in geslaagd om Superman zijn geliefde Lois Lane en zijn ongeboren zoon te vermoorden tezamen met de volledige vernieling van Metropolis. Verblind door woede vermoordt Superman de Joker recht voor de ogen van Batman, richt een nieuwe wereldorde op en start het Supermans Regime. Batman gaat echter niet akkoord met Supermans wraak en besluit om zelf een alliantie op te richten: Insurgency. Het team van Batman ontdekt al snel een andere alternatieve realiteit waar de Jokers plannen om Superman te bedotten, niet zijn geslaagd en stuurt enkele van zijn superhelden naar dat universum om het Regime van Superman te verslaan.

GamesnackBE-Injustice-Gods-Among-Us-Screenshot-02

Superheroes à la Mortal Kombat!

Als je fan bent van Mortal Kombat, zul je je ongetwijfeld direct thuisvoelen met Injustice, want ook deze brawler heeft NetherRealm nu onder haar naam mogen schrijven. En dat merk je natuurlijk ook aan de vele game-aspecten, zoals de brute vechtstijlen die zich onderscheiden van de Japanse tegenhangers in het genre, een echt handelskenmerk van NetherRealm. Door de brute kracht die je voelt bij elke aanval die je doet, voelt het beheersen van een superheld ongetwijfeld goed. Voeg daar ook nog eens de destructieve omgevingen toe en je waant jezelf al een rasechte kracht patsende superheld!

Hoewel Injustice en Mortal Kombat beiden door dezelfde ontwikkelaar zijn gecreëerd en veel gelijkenissen bevatten, zijn de twee eigenlijk ook heel verschillend van elkaar. Dit wordt al snel duidelijk als we kijken naar het mechanisme dat ze bij deze superhelden brawler hebben gebruikt. Zo gebruikt men bij Injustice drie aanval knoppen en één knop voor speciale vaardigheden. Deze speciale vaardigheden zijn uniek voor elk personage en biedt een aanvulling aan hun specifieke vaardigheden en persoonlijke geschiedenis. Zo heeft Superman bv. een strength boost die zijn aanvallen tijdelijk versterkt, terwijl Batman zijn Batmobile in de strijd werpt. Hoewel sommige speciale vaardigheden eenvoudig lijken, is het aangeraden om ze niet te onderscheiden.

Nog een nieuwigheidje dat we niet terugvinden in Mortal Kombat, zijn de Clashes, die al snel het evenwicht in een gevecht kunnen omgooien. Clashes zijn de oude vertrouwde combo breakers uit Mortal Kombat, en kan slechts één keer per karakter per ronde gebruikt worden. Wanneer je een clash activeert, annuleren ze onmiddellijk een combo en moeten beide spelers een deel van hun supermeter afgeven. Als de speler die de clash startte meer van zijn supermeter afstaat dan zijn tegenspeler, krijg hij de afgestane hoeveelheid terug in gezondheid; indien je minder dan je tegenspeler hebt afgestaan, krijg je schade toegetakeld die evenredig is aan de hoeveelheid die jouw tegenstander afgaf. Een zeer interessant mechanisme dat de spanning er weet in te houden!

GamesnackBE-Injustice-Gods-Among-Us-Screenshot-03

Nóg meer strategie vereist

Het is duidelijk te merken dat NetherRealm het heel belangrijk vindt om spelers strategie te laten gebruiken tijdens gevechten. De clashes en de unieke speciale vaardigheden zijn nog maar slechts het begin, het topje van de ijsberg is ongetwijfeld de interactieve omgevingen. Elke arena is gevuld met items die spelers naar hun voordeel kunnen gebruiken, en dat kan natuurlijk weer op verschillende manieren. Je kunt deze objecten namelijk gebruiken als wapen, of wanneer je in een noodsituatie zit kun je ze gebruiken als schild. Of gebruik ze als een springplank om op een snelle manier door de arena te manoeuvreren. Ook is het mogelijk om jouw tegenstander door een reeks van obstakels te kloppen door de juiste aanvallen op het juiste moment te doen.

Deze interactieve omgevingen zijn zeer plezierig om te gebruiken en het brengt de game ook die extra tactische diepgang, maar echt evenwichtig kunnen we dit element niet noemen. Je kunt jezelf namelijk niet verdedigen tegen deze omgevingsaanvallen en ze nemen een serieuze brok van je levensbalk af wanneer je geraakt bent. En als ze geen leven van je vreten, laten ze je volledig open voor een dodelijke combo van je tegenstander. High-level spelers slagen er zelfs in om beiden te en zo een 100% combo uitvoeren; je maakt dus geen schijn van kans van zodra de wedstrijd begint. NetherRealm vreest deze situaties ook en heeft dus gelukkig de optie doorgevoerd om deze omgevingsaanvallen uit te schakelen.

Dan is er ook nog het feit dat veel characters deze achtergrondobjecten gewoon vernietigen door ze aan te raken. Een mooi voorbeeld is een stenen tablet dat Batman in zijn voordeel kan gebruiken door eraf te springen om zo aan de andere kant van het veld te geraken, wat vergaat tot stof door een simpele aanraking van Superman of andere zwaargewichtige superhelden. In sommige arena’s is het zelfs veel te gemakkelijk om alle interactieve objecten vroegtijdig te vernietigen om de mobiliteit van jouw tegenstander te limiteren. Dit is zeer vervelend voor personages met beperkte mobiliteit die het vooral moeten hebben van deze interactieve objecten om hun tekortkomingen te compenseren.

GamesnackBE-Injustice-Gods-Among-Us-Screenshot-04

Beduidend weinig uitleg met goede presentatie

Als je niet vertrouwd bent met fighting games, zul je niet veel wijzer worden uit de weinig educatieve tutorial van Injustice. Een zeer extreem simpele tutorial leidt spelers doorheen de basisvaardigheden van de game, en daar blijft het ook bij. Er is wel een Practice modus voorzien, maar nergens is er informatie te vinden over karakter-specifieke instructies of game theorie. Bij de S.T.A.R. Lab missies, de vernieuwde challenge tower van Mortal Kombat, zijn er wel een paar karakter-specifieke instructies terug te vinden, maar deze dienen meer als een tussendoortje aangezien ze je niet voorbereiden op echte gevechten. Toch wel een kritiek minpunt voor nieuwkomers in het genre.

Daar stopt het echter nog niet bij, want ook niet alle soorten vaardigheden worden uitgelegd; ze worden zelfs niet eens aangehaald! Wanneer we bij de controller settings gaan kijken, zien we opties voor een release check en alternate control, die beiden een grote invloed kunnen hebben om een gevecht te winnen. “Zoek het maar uit hoe ze werken!” is precies de mentaliteit die NetherRealm in deze game heeft toegepast.
En dan zijn er ook nog de frame data, die normaal een nuttig overzicht geven van de eigenschappen van elke beweging. Als je niet weet wat startup frames en block advantages zijn, loop je er echter helemaal niet-wetend bij.

Qua presentatie staat de game dan gelukkig wel terug wat steviger in zijn schoeisel. Het character design ziet er geloofwaardig uit en doet de stripts eer aan. Ook de bewegingen van de personages zijn goed uitgewerkt en de animaties zijn in overeenstemming met de vaardigheden en stijlen van de characters. Vooral de animaties van Batman zijn indrukwekkend te noemen, doordat er momenten zijn dat de bewegingen geïnspireerd zijn op de prestaties van Christian Bale in de Batman films.

GamesnackBE-Injustice-Gods-Among-Us-Screenshot-05

NetherRealm’s follow-up van Mortal Kombat is zowel een zeer goede fighting game als een grote slordige liefdesbrief aan fans gericht. Hoewel Injustice: Gods Among Us met de nodige probleempjes kampt, verdient de game zeker een plekje in jouw gaming collectie! Wie wil nu niet de strijd aangaan met zijn favoriete superheld?

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn wordt een zomerskindje