Iedereen is op zoek naar die ene parel, die unieke parel die menig gamer achterover weet te slaan van verbazing, emotie en voldoening. Voor velen lijkt dit een eindeloze zoektocht, maar niet getreurd, er is een einde gekomen aan je harde reis met: Journey.

Subliem concept…

Normaal gesproken beginnen we steeds met het verhaal te vertellen, maar dit geldt niet voor deze unieke parel. Iedereen beleeft het verhaal op zijn of haar eigen manier, dit is voornamelijk hetgeen dat Journey zo uniek weet te maken. Er wordt niets uitgelegd wat je doel is of waar je naartoe moet. Zo begint de game – eerder een artistiek kunstwerk – midden in de woestijn en maak je kennis met je in het rood geklede personage. Geen idee wie of wat dit personage is, je weet gewoon dat dit jouw virtuele versie is van jezelf. Door je natuurlijk instinct te volgen, weet je gewoon dat je rechtdoor moet gaan, de eerste duin op. Hier komt de titel van het spel naar boven en krijg je een adembenemend uitzicht met in de verte een enorme berg. Instinctief weet je dat het bereiken van deze berg je doel is, het is je lotsbestemming om daar naartoe te gaan.

Aangegrepen door deze prachtige introductie glijd je de duin af, trotseer je de zandvlakte en beklim je de ene duin na de andere. Na enkele honderden meters kom je wat brokstukken tegen en zie je daar rode stofdoekjes rondvliegen die uit hetzelfde materiaal bestaan als je eigen kleed. Je gaat instinctief naar deze vliegende doekjes toe en krijgt één van de weinige instructies op je beeldscherm te zien: het gebruik van twee controllertoetsen. Inderdaad, je hebt slechts twee knoppen op je controller nodig om deze unieke parel te spelen.

GamesnackBE-Journey-Screenshot-01

Wanneer je de nodige knop hebt ingedrukt, vliegen deze rode doekjes naar je toe en krijgt je kleed een stukje sjaal als uitbreiding. Deze sjaal bestaat uit helder gloeiende vreemde tekens, maar biedt je ook een vaardigheid. Zo merk je dat je ineens even in de lucht kunt zweven als je springt. Van zodra je springt, verminderen de tekens op je sjaal. Kom je terug in de buurt van de rondvliegende rode doekjes, vullen zij je sjaal terug aan met deze magische symbolen. Verder krijg je geen uitleg hoe je moet omgaan met deze vaardigheid, je moet zelf zien te ontdekken wat dit voor jou kan betekenen en hoe je hiermee omgaat.

Je bent niet alleen…

Is het zelf te ervaren verhaal het enige unieke punt aan Journey? Nee hoor, Thatgamecompany gaat zelfs nog een stapje verder door een unieke multiplayer ervaring te bieden. Zo krijg je gedurende je ontdekkingsreis een metgezel naast je zijde. Wat de multiplayer zo uniek weet te maken, is het feit dat je met elkaar moet samenwerken. Elkaar helpen enkele verborgen symbolen te vinden, puzzels oplossen, maar vooral de onvergetelijke reis samen doorbrengen. Dit zorgt er al snel voor dat je een band creëert met je bondgenoot, aangezien juliie allebei hetzelfde doel hebben en dit samen willen bereiken. In Journey draait het dus niet enkel om de reis, het draait ook om het gezamenlijke doel.

GamesnackBE-Journey-Screenshot-02

Een ander uniek kenmerk aan de multiplayer is dat je niet weet met wie je aan het spelen bent. Je krijgt geen nickname of SEN ID van je playmate te zien, en er is zelfs geen verbale communicatie mogelijk. De enige manier om ietwat te kunnen communiceren met je metgezel, is door gebruik te maken van de controllertoets om de rondvliegende stofdoekjes naar je toe te roepen. Druk je de toets zachtjes in, maak je een zachter geluid. Druk je de toets harder in, creëer je een harder geluid. Geloven of niet, maar op instinctieve wijze begrijp je vaak wat je bondgenoot je duidelijk wil maken.

Degenen die de game niet gespeeld hebben, zullen waarschijnlijk zeggen dat de game veel te kort is. We geven toe dat de game snel is uitgespeeld. Ben je iemand die zo snel mogelijk de credits op zijn beeldscherm wil zien rollen? Dan speel je de game makkelijk uit in 1 tot 1,5 uur. Ben je eerder een genieter en ga je echt op ontdekking, wat de bedoeling is van Journey, dan kom je rond de 3-4 uur te liggen. Volgens ons is het juist een goed idee om de game kort te houden. Zo kun je je helemaal inleven in je virtuele reis zonder enige onderbreking. Het is de bedoeling om de game in één ruk uit te spelen, zodat je wordt aangegrepen door alle unieke aspecten die de game te bieden heeft. Met Journey beleef je in maximum drie uur tijd de beste speelervaring die je ooit hebt meegemaakt in vergelijking met een game van 20 uur.

Meer dan dit gaan we niet over het verdere gameplay gebeuren verklappen, je moet dit gewoonweg zelf ervaren, er je eigen unieke ervaring van maken. Doe dit en je mond zal wagenwijd openvallen van verbazing.

GamesnackBE-Journey-Screenshot-03

Adembenemend mooi…

Net als flOw en Flower is het hele gebeuren in Journey gecreëerd met behulp van de PhyreEngine, een gratis engine beschikbaar gesteld door Sony. Op grafisch aspect ziet Journey er gewoonweg adembenemend en kunstzinnig tegelijk uit. Gedurende je metgezellenreis zul je doorheen verschillende locaties door het zand moeten ploerten, maar met iedere verandering van locatie verandert ook de sfeer volkomen. De verlichtingseffecten, het zand, de omgevingen, alles past zo goed bij elkaar waardoor Journey één groot digitaal kunstwerk wordt.

Maar het is ook door de muziek dat de speler zich 100% kan inleven in de situatie. De muzikale begeleiding is gewoon prachtig uitgevoerd en weet de speler helemaal mee te voeren. De muziek past zich aan naarmate de omgeving en de situatie, waardoor je het gevoel krijgt dat je echt daar bent. Ook de geluidseffecten, zoals het geluid wanneer je doorheen het zand loopt of het gewapper van je kleed, zijn tot in de puntjes uitgewerkt.

GamesnackBE-Journey-Screenshot-04

Na zes volledige speelsessies zijn we nog steeds even verrast als op het begin van Journey. Deze artistieke game weet iets te bieden wat nog geen enkele game ooit heeft kunnen realiseren. Thatgamecompay laat heel veel aan de verbeelding van de speler over, waardoor je zelf je eigen onvergetelijke reis aan het maken bent. Combineer dit met de unieke multiplayer ervaring, de adembenemende omgevingen en de prachtige audio, en je beleeft al snel een bovennatuurlijke ervaring.

GameSnackBE-Risen-2-Dark-Waters-Featured-01
Nieuwe trailer voor Risen 2: Dark Waters