We kregen de kans om Enigma’s Legends of War, een turn-based strategy game, te reviewen. We moesten onmiddellijk denken aan Worms en Hogs of War. Het was toch al een tijd geleden dat we nog zo’n game hebben gespeeld, dus dachten we: “laat maar komen”. Hebben we spijt van onze keuze dat we hem mochten spelen? Lees het hier!

De game speelt zich af tijdens de tweede wereldoorlog, een tijd die we natuurlijk enkel ken uit de verhalen van onze grootvader, een tijd die we nooit zouden willen meemaken. Toch luisterden we aandachtig toen onze grootouders deze fascinerende, soms gruwelijke verhalen aan ons vertelden. Nu kunnen we de verhalen eens in virtuele wijze meemaken. Legends of War heeft het label van het History Channel, deze titel is dus grotendeels historisch correct te noemen, er zijn enkel een paar kleine aanpassingen gedaan om het meer naar game-formaat te kunnen gieten. Zo is bijvoorbeeld het maximaal aantal soldaatjes of voertuigen beperkt tot acht. Je loopt echt het pad af dat het derde US army onder leiding van generaal George S. Patton heeft afgelegd.

GameSnackBE-Legends-of-War-Screenshot-01

Sterf Nazituig!

De game is vrij ingewikkeld voor wie nog nooit een turn-based spel heeft gespeeld, gelukkig (ook voor ons) wordt het spel door middel van een tutorial zeer duidelijk gemaakt. Je krijgt de basic controls en camerasetting uitgelegd. Daarna kan je aan de slag met je Patton Skills en Prestige Points. Ingewikkeld? Neen, ook dit wordt keurig uitgelegd door middel van pop-ups en vertellers. Met de Patton skills kan je dus de kracht van je leger aanpassen en upgraden. Dit is wel nodig aangezien je voertuigen en manschappen bijvoorbeeld maar een bepaald aantal schoten kunnen lossen, of meters kunnen rijden of stappen vooraleer ze gedoemd zijn om een beurt af te wachten.

GameSnackBE-Legends-of-War-Screenshot-02

De prestige points zijn dan weer om nieuwe manschappen of voertuigen te kunnen aankopen, genezen of verbeteren. Een greep uit de beschikbare klassen: “de sluipschutter, bazooka-drager, paracommando, verpleger, rebel, tank, tank destroyer, en nog veel meer”. Eens je je legertje hebt samengesteld, kan je aan de slag met het pad dat het derde Amerikaanse leger destijds heeft afgelegd, inclusief de vallen, veldslagen en sabotages.

Incoming!

Het doel is simpel, wees beter dan de anderen, saboteer wat moet gesaboteerd worden en doodt wie gedood moet worden. Je bestuurt je mannetje in de richting van je doel, of je blijft waar je bent en laat de vijand juist naar jou komen. Als je je move gemaakt hebt, selecteer je ‘change turn’ en dan is het de beurt aan je tegenstander, hier dus Nazi-Duitsland. Je basic-infantrist kan tien meter wandelen en twee keer schieten in een beurt. Als je weet van waar de Duitsers komen is het aan te raden dat je je in die richting zet, want als er onoplettend Nazi-tuig jouw gezichtsveld betreedt, schiet je automatisch, ook al is het niet aan jou. Dit geldt uiteraard ook omgekeerd. Je hebt een primary- en secondary wapen. Bij de infanterist is dit bijvoorbeeld een M1 Garant geweer en een granaat. Je kogels en granaten kunnen ook op raken, en dat is een zure gebeurtenis aangezien we bijvoorbeeld niet altijd keken naar hoeveel munitie we nog hadden. Een andere optie dat de game mist, is dat je niet kan opslaan mid-game. Dit wil dus zeggen dat als je sterft in een missie je ze opnieuw moet spelen.

Multiplayer

Een ander extraatje dat de game je te bieden heeft is een multiplayer mode. Je speelt niet online tegen iemand die bijvoorbeeld echt in Duitsland woont, maar wel tegen iemand die naast je zit aangezien deze game geen online-multiplayer ondersteunt. Dit is wel jammer te noemen aangezien hier veel potentieel in zat om het age-of-empires gewijs tegen elkaar op te nemen. In de multiplayer mode van het spel stellen beide teams hun legertje samen en spelen ze eerder vrijgespeelde campagne missies tegen elkaar, dat is het zo wat.

GameSnackBE-Legends-of-War-Screenshot-03

Gemaakt tijdens WOII?

Op Grafisch vlak is deze game echt geen hoogvlieger, verre van zelfs. Dit is wel erg cru, maar het lijkt er met momenten wel op dat dit een budget-game is. De eindgebeurtenissen die aan elke succesvolle of onsuccesvolle missie gebeuren lijken wel uit een PlayStation One game geplukt te zijn, de cinematics zijn slordig, puur en simpel.

GameSnackBE-Legends-of-War-Screenshot-04

Golden age syndrome

Ook de audio is niet wat je er van zou verwachten, de audio maakt het wel spannend en overtuigend, maar is vaak out of sync waardoor het soms een tikkeltje storend werkt, in het menu scherm en tussen missies door werkt de muziek wel. Je wordt er zelfs een beetje melancholisch door. Het is erg om te zeggen, maar je hebt meer aan de audio tijdens het menu, dan tijdens het effectieve spel.

GameSnackBE-Legends-of-War-Screenshot-05

Dit is echt een game voor de die-hard fans van het genre. De game zal echter niet in de smaak vallen als je niet bekend bent met dit soort games. De game is historisch correct, wat dus niet veel plaats laat voor improvisatie van de ontwikkelaars. Wat we vooral ondervonden was dat we ons inleefden met onze mannetjes op het veld, dat zij namen kregen hielp er ook niet bij. Eens je op weg bent met deze titel raak je toch een beetje verslaafd ondanks de slecht afgewerkte graphics en audio. Wat we verder ook jammer vonden was dat je niet online kunt spelen terwijl dit toch een gemiste kans is, dit zou de game kwaliteit serieus de hoogte in kunnen laten schieten. Kortom, een game die uiteindelijk toch nog verslavend werkt ondanks alles.

Lost Planet 3 vanaf 30 augustus verkrijgbaar